Cor van Duinhoven werkt als manager arbozorg bij Tempo-Team. Daarnaast verzorgt hij trainingen op het gebied van verzuim en reïntegratie voor Schouten & Nelissen.
Meer over Cor van DuinhovenGids voor vertrouwenspersonen
Een praktische handleiding
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789462158986Samenvatting
Vertrouwenspersonen vangen collega’s op die zijn geconfronteerd met agressie, geweld, discriminatie, pesten of seksuele intimidatie. Zij bieden een luisterend oor, adviseren over mogelijke oplossingen, begeleiden deze collega’s tijdens het - soms langdurige en emotionele - traject en zorgen voor nazorg en opvang.
Over de uitvoering van deze veelzijdige, maar vaak ook belastende en emotionele functie gaat deze Gids voor vertrouwenspersonen: een praktische handleiding. Met informatie over wetgeving, procedures, (on)mogelijkheden voor advisering, begeleiding, hulpverlening en nazorg, de competenties en taken, bevoegdheden en faciliteiten. Maar ook de uitvoering van het werk als vertrouwenspersoon in de praktijk, de gesprekstechnieken, de do’s en don’ts,
registratie en verslaglegging komen volop aan de orde.
Uitleg over ‘dubbele petten’, integriteitskwesties, conflict van plichten, jurisprudentie en onterechte beschuldigingen maken deze gids tot onmisbare vakliteratuur voor iedere vertrouwenspersoon. Tot slot ontbreken ook de vele wetenswaardigheden over opleidingen, websites, vakliteratuur en de mogelijke gevolgen van verkeerd of onvoldoende beleid of advisering niet.
De auteur trainde in de afgelopen 20 jaar honderden vertrouwenspersonen van non-profit organisaties, stichtingen, overheden, productiebedrijven en zakelijke dienstverleners. Hij adviseert bedrijven over de aanpak van ongewenste omgangsvormen en sprak als gecertificeerd vertrouwenspersoon met vele mensen ‘in vertrouwen’. Hij is door een twintigtal organisaties en stichtingen, zoals scholen, zakelijke dienstverleners, zorginstellingen, musea en bouwbedrijven, aangesteld als externe vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen en integriteit.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Waarom wet- en regelgeving? 14
1.1 Goed werkgeverschap 15
1.2 Arbowet- en regelgeving 16
Hoofdstuk 2 Wanneer is een vertrouwenspersoon nodig? 30
2.1 Psychosociale arbeidsbelasting 31
2.2 Ongewenste omgangsvormen 33
2.3 Integriteit 51
2.4 Waar komt men ook over praten? 81
2.5 Bijzondere doelgroepen 89
Hoofdstuk 3 Wie is de vertrouwenspersoon? 96
3.1 De functie vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen 96
3.2 Welke mogelijkheden? 100
3.3 Kwaliteiten 102
3.4 Positionering 102
3.5 Competenties 103
3.6 Functieomschrijving 106
3.7 Selectiecriteria 113
3.8 Dubbele petten? 113
3.9 Aanstelling 114
3.10 Werken als vertrouwenspersoon 115
3.11 Hoofdtaken 117
3.12 Solliciteren naar de functie 122
3.13 Bevoegdheden 123
3.14 Faciliteiten 125
3.15 Bereikbaarheid 127
3.16 Geheimhouding 127
3.17 Opleiding 131
3.18 Certificering/LVV-registervertrouwenspersoon 131
3.19 Gedragscode vertrouwenspersoon 132
3.20 Ondernemingsraad 136
Hoofdstuk 4 Welke werkwijze? 142
4.1 Gesprek 142
4.2 Doorverwijzen 153
4.3 Aangifte politie 161
4.4 Slachtofferhulp 169
4.5 Schade verhalen? 171
4.6 Juridisch loket 171
4.7 Do’s and don’ts 172
4.8 Nazorg 173
Hoofdstuk 5 Wat zijn de kaders? 176
5.1 Plaats in de organisatie 176
5.2 Beleid ongewenste omgangsvormen 180
5.3 Regeling ongewenste omgangsvormen en klachtenprocedure 184
5.4 Vastleggen beleid in algemene richtlijnen 190
5.5 Klachtencommissie 191
5.6 Klachtenprocedure 192
5.7 Wettelijke regeling klachtrecht individuele werknemer? 193
5.8 Onderzoeken rondom klachten over integriteitskwesties en grensoverschrijdend gedrag 195
Hoofdstuk 6 Welke mogelijke gevolgen? 202
6.1 Verzuim 202
6.2 Claims 205
6.3 Onterechte beschuldigingen 221
6.4 Bescherming vertrouwenspersonen 225
Hoofdstuk 7 Waarmee ook aan de slag? 234
7.1 Voorlichting 234
7.2 Registratie 239
7.3 Bescherming gegevens 242
7.4 Jaarverslag 249
Hoofdstuk 8 Wetenswaardigheden 254
8.1 Websites 254
8.2 Apps voor melding aan vertrouwenspersonen 258
8.3 Opleidingen 260
8.4 Beroepsvereniging 262
8.5 Opvallende zaken 264
8.6 Dank voor het vertrouwen! 265
8.7 Over de auteur 266
Literatuur 268
Register 272
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan