Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Bouw een succesvolle online marktplaats

Handboek voor entrepreneurs en intrapreneurs

Audio-download Mp3 Nederlands 2021 1e druk 9789462554313
Voormalig top 100Totaal 80 dagen
Verkooppositie 5012Hoogste positie: 15
Direct te downloaden

Samenvatting

Heb jij een geweldig idee voor de nieuwe Airbnb of Uber van jouw markt? Of werk je al aan een platform? Bouw een succesvolle online marktplaats laat zien hoe je stap voor stap je eigen online marketplace ontwikkelt. Van de analyse van je idee tot de technische realisatie, en van de marketing tot het opschalen van je organisatie. Met inspirerende voorbeelden, praktische tips, rekenformules en opdrachten neemt het boek je mee langs alle fases van het bouwen van een succesvolle marketplace.

Wout Withagen en Joost Gielen stonden aan de wieg van onder andere Werkspot. Bouw een succesvolle online marktplaats staat boordevol eigen successen én mislukkingen en bevat de beste lessen van de winnaars in de markt. De auteurs putten uit de waardevolle ervaringen van de oprichters van Catawiki, YoungOnes, Peerby en RoadGuard. Dit boek helpt je op een positieve, realistische manier de kansen voor jouw platform te onderzoeken en de risico’s zo veel mogelijk uit te sluiten.

Specificaties

ISBN13:9789462554313
Taal:Nederlands
Bindwijze:audio-download
Beveiliging:none
Bestandsformaat:mp3
Uitgever:Bookora
Druk:1
Verschijningsdatum:27-5-2021
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Interviews en artikelen (2)

interview
Wout Withagen: ‘Het draait om transparantie, vertrouwen en gemak’
Peter Spijker 16 december 2020 Wout Withagen en Joost Gielen laten in Bouw een succesvolle online marktplaats zien wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen en bouwen van je eigen online marketplace. De auteurs putten in hun boek mede uit de ervaringen die ze opdeden bij het ontwerpen en realiseren van Werkspot. Een belangrijke succesvoorwaarde voor een online marktplaats is dat de drie betrokken partijen er alle drie profijt van hebben. Naast de vragers en aanbieders dient ook het platform zelf er iets aan over te houden. Op die manier ontstaat een win-win-win situatie
column
Een online marktplaats opzetten? Dat lukt me nooit. Of toch?
Koos de Wilt 14 oktober 2020 Booking, Catawiki, Werkspot, Thuisbezorgd, SnappCar, Marktplaats.nl. Zo’n tweehonderd ondernemers hebben het in Nederland voor elkaar gekregen om lokaal, landelijk en soms zelfs wereldwijd een digitale marktplaats van de grond te tillen. Ook de schrijvers van het boek Bouw een succesvolle online marktplaats deden het.

Over Wout Withagen

Wout Withagen is directeur en mede-eigenaar van Freshheads, het bureau dat start-ups en corporates helpt bij het versnellen van digitale innovatie en het realiseren van online platforms.

Andere boeken door Wout Withagen

Over Joost Gielen

Joost Gielen is oprichter van Werkspot.nl, de grootste marketplace voor klussen in en om het huis.

Andere boeken door Joost Gielen

Inhoudsopgave

Voorwoord door Martijn Arets 7
Inleiding 9
Leeswijzer 11

1 VERKENNEN
De onweerstaanbare aantrekkingskracht van marketplaces 15
1.1 Oude wijn in nieuwe zakken? 16
1.2 Sharing, access en gig economy. Wat is wat? 17
1.3 De rol en principes van een online marketplace 19
1.4 Hoe de platformeconomie onze wereld verandert 24
1.5 Typen marketplaces 29
1.6 De decentrale marketplace 31
1.7 Vraaggestuurd, aanbodgestuurd, of allebei? 32
1.8 Verdienmodellen 34
1.9 Succesfactoren 36
1.10 Wat heb je geleerd in dit hoofdstuk? 40

2 ANALYSEREN
Je weet het zeker, je idee is goud waard 43
2.1 Past mijn idee op een bierviltje? 45
2.2 Hoe groot is de markt voor mijn idee? 48
2.3 Wie ben ik in deze markt? 51
2.4 Wie zijn mijn concurrenten en wat doen ze (goed)? 59
2.5 Kan ik mijn doelgroepen bereiken en tegen welke kosten? 61
2.6 Kan ik geld verdienen met mijn idee? 64
2.7 Is de timing voor mijn idee wel oké? 69
2.8 Gaat mijn idee écht waarde toevoegen? 73
2.9 Je idee beschermen 79
2.10 Stoppen of doorgaan? 81
2.11 Wat heb je geleerd in dit hoofdstuk? 82

3 VALIDEREN
Tijd om je idee te toetsen 85
3.1 Wat is valideren? 86
3.2 Hoe kan ik mijn aannames valideren? 87
3.3 Valideren van de vraagzijde 95
3.4 Valideren van de aanbodzijde 100
3.5 Wat heb je geleerd in dit hoofdstuk? 106

4 VOORBEREIDEN
Het team en de tent 109
4.1 Businesscase 110
4.2 Het founding team 122
4.3 Roadmap 127
4.4 Technische randvoorwaarden 129
4.5 Juridische randvoorwaarden 134
4.6 Facilitaire randvoorwaarden 137
4.7 Wat heb je geleerd in dit hoofdstuk? 140

5 BEGROTEN
Lange adem, diepe zakken 143
5.1 Inkomsten 144
5.2 Kosten 147
5.3 De P&L maken 155
5.4 Financieringsbehoefte 165
5.5 Vinden van financiering 166
5.6 Wat heb je geleerd in dit hoofdstuk? 170

6 BOUWEN
De eerste schaalbare versie van jouw marketplace 173
6.1 Wat is een MVP? 174
6.2 Wat is minimum viable? 177
6.3 Agile MVP development 182
6.4 Technologie 183
6.5 Wat heb je geleerd in dit hoofdstuk? 187

7 ACTIVEREN
De markt op 189
7.1 Marketing, activatie en retentie 190
7.2 Marketingstrategie 191
7.3 Marketingmiddelen 199
7.4 Activatie en retentie 207
7.5 Het netwerkeffect 209
7.6 Aan de slag met growth hacking 213
7.7 Optimaliseren 224
7.8 Pivot, of: wat als het niet gaat vliegen? 225
7.9 Wat heb je geleerd in dit hoofdstuk? 230

8 OPSCHALEN
Van start-up naar scale-up 233
8.1 Groeien 234
8.2 Bereik vergroten 235
8.3 Verbreden en verdiepen 240
8.4 Integreren 243
8.5 Marketing intensiveren 244
8.6 Team en organisatie 249
8.7 Wat heb je geleerd in dit hoofdstuk? 253

Nawoord 257
Literatuurlijst 259
Dankwoord 260
Over de auteurs 262

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Bouw een succesvolle online marktplaats