

Jeanne Bakker, expert in training en opleiding, is bekend om haar scherpe aanpak en Amsterdamse roots. Met ervaring in Psychologie en Opleidingskunde geeft ze internationale trainingen over Persoonlijk Leiderschap. Als oprichter van Brain Bakery en L&D-er van het jaar 2020 deelt ze haar kennis via de podcast 'No More Boring Learning'.
Meer over de auteursMaak van verhalen je superkracht
De beste breinprikkels voor je publiek
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789462724051Samenvatting
Elke trainer, leider en spreker kent de kracht van een verhaal dat je publiek raakt. Waar droge data en informatie vervagen, daar blijft een mooi verhaal resoneren en nagalmen in het hart en brein van je publiek. Maar hoe creëer je nu een krachtig verhaal dat je boodschap echt overbrengt?
Of je nu net begint met het gebruik van verhalen of je arsenaal wilt uitbreiden, dit boek is de ideale bondgenoot. Met 10 vermijdbare valkuilen en een checklist met 23 technieken kun je direct aan de slag en je training, bijeenkomst of lezing naar een hoger niveau tillen.
In dit boek onthullen we de kunst van het vertellen van verhalen op een toegankelijke en praktische manier. Vergeet ingewikkelde storytellingtechnieken die je elders tegenkomt: hier leer je drie soorten verhalen te maken die gegarandeerd impact hebben op je publiek.
We geven je al onze tips en trucs om deze verhalen zelf te maken en om ze te laten plakken. Daarnaast krijg je inzichten uit de neurowetenschap die uitleggen waarom verhalen zo krachtig werken.
Maak van verhalen ontwerpen en vertellen je superkracht en transformeer je bijeenkomsten en trainingen in onvergetelijke ervaringen.
Trefwoorden
storytelling presenteren communicatie brein trainingstechnieken verhaaltechnieken publiek betrekken impact creëren verhaalstructuur neurowetenschap overtuigingstechnieken informatie laten beklijven trainingsontwikkeling verhaaltypes training persoonlijke effectiviteit kompasverhalen mindshiftverhalen oorsprongsverhalen presentatievaardigheden trainersvaardigheden leerpsychologie valkuilen beleving impact verteltechnieken bijeenkomsten leiden leiderschap geheugenversterking emoties emotionele betrokkenheid verbinding breinprikkels toespraken aandacht vasthouden praktijkgerichte methoden kennisoverdracht immersie organisatie leerprocessen persuasieve communicatie coaching gedragsbeïnvloeding veranderen mentale tijdmachine synchronisatieschakelaar leren sociale smeerolie emotionele echo cerebrale cinema professionele ontwikkeling metaforen informatieverwerking faciliteringstechnieken onvergetelijke ervaringen praktische hulpmiddelen geheugen identiteit cultuur betekenisgeving persuasie narratieve structuren empathie psychologie dilemma's narratieve structuur waarden zingeving neurologische impact collectief geheugen
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Ria van Dinteren
Inhoudsopgave
1 Hoe verhalen je publiek beïnvloeden 17
2 Kies het juiste verhaal voor jouw doel 25
3 Wat gebeurt er in het brein van de luisteraar? 45
4 Ontwerp verhalen die blijven plakken 61
5 Vertel je verhaal als een pro 93
Aan de slag: vier checklists 113
- De beleving van de luisteraar 114
- De typen verhalen 116
- Technieken om je verhaal te ontwerpen 118
- Vertellen als een professional 120
Bronnen 123
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan