Lees verder
Hoogleraar Leren, ontwikkelen en gedragsverandering aan VU Amsterdam, lector Professionele identiteit en organisatieontwikkeling aan Aeres Hogeschool Wageningen en mede-eigenaar Good Work Company
Meer over Manon RuijtersQueeste naar goed werk
Over krachtige professionals in een lerende organisatie
Gebonden Nederlands 2018 1e druk 9789462762497Samenvatting
‘De lerende organisatie’ is terug van weggeweest. Steeds meer organisaties proberen er vorm aan te geven. Maar waarom verloopt dat vaak toch zo moeizaam? En wat is eraan te doen?
Organisaties zoeken naar manieren om hun professionals meer ruimte, eigenaarschap en zelfsturing te geven. Opgaven worden steeds meer integraal opgepakt en het samenspel neemt toe. Menige organisatie kampt daarbij met een opvallende combinatie van uitputting en onderbenutting. Naast klachten over werkdruk, zien we ook professionals die aanzienlijk meer in hun mars hebben dan ze kwijt kunnen in hun werk. Het is dan ook geen rare gedachte om dan het lerend vermogen van mensen, teams en de organisatie als geheel te willen versterken.
In dit boek onderzoekt Manon Ruijters wat de hedendaagse ontwikkelingen vragen van professionals en organisaties. Wat is nodig om samenspel soepel te laten verlopen en een lerende organisatie te vormen? De verkenningen maken dat we wellicht met meer compassie kunnen kijken naar de worstelingen die met deze ontwikkelingen gepaard gaan. Ze zijn er echter vooral op gericht om nieuwe inzichten te vinden die helpen vorm te geven aan het noodzakelijke leren in verandering.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Manon Ruijters
Inhoudsopgave
Inleiding
DEEL I - DENKKADER
1 Krachtige professionals
1.1 Wat trekt ons aan en wat staat ons in de weg?
1.2 Mentale ontwikkeling
1.3 Belang van energiehuishouding
1.4 Belang van deugden
2 Soepel samenspel
2.1 Over ontwikkelingen rondom teams
2.2 Samenspel vanuit normen
2.3 Diversiteit, integriteit en authenticiteit
2.4 Anders omgaan met leiderschap
3 Lerende organisatie
3.1 Wat is een lerende organisatie?
3.2 De complexe dynamiek achter de lerende organisatie
3.3 Organisatieontwikkeling in vele smaken
4 Goed werk
4.1 The Goodwork Project
4.2 Van lerende organisatie naar goed werk
4.3 Ontwikkeling van goed werk
DEEL II - STRATEGISCHE KAART VOOR GOED WERK
Inleiding bij deel II
5 Professionele ontwikkeling
5.1 Wat brengen Watkins en Marsick in?
5.2 Werken aan goed werk
5.3 Ten slotte
6 Teamleren
6.1 Wat brengen Marsick en Watkins in?
6.2 Werken aan goed werk
6.3 De uitdaging
7 Leidinggeven aan leren en ontwikkelen
7.1 Wat brengen Marsick en Watkins in?
7.2 Werken aan goed werk
8 Individuele en collectieve visie en ambitie
8.1 Wat brengen Marsick en Watkins in?
8.2 Werken aan goed werk
8.3 Een experiment
9 Verbinders
9.1 Wat brengen Marsick en Watkins in over dialoog en onderzoek?
9.2 Het belang van de onderzoekende dialoog in goed werk
9.3 Wat brengen Marsick en Watkins in over de ondersteunende systemen?
9.4 Waar systemen goed werk in de weg kunnen staan
9.5 Wat brengen Marsick en Watkins in over de verbinding met buiten?
9.6 Waar de verbinding met buiten bijdraagt aan goed werk
10 Afronding
Bijlagen
1 Over grondtonen
2 Over de ecologie van het leren
3 Over professionals en professionaliteit
Noten
Literatuur
Trefwoordenregsiter
Dankwoord
Mijn persoonlijke geschiedenis
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan