Lees verder
De Platformsamenleving
Strijd om publieke waarden in een online wereld
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789462984615Samenvatting
Van Airbnb tot Uber, en van Nextdoor tot Facebook, een steeds groter deel van het maatschappelijk en economisch verkeer verloopt via online platformen.
De opkomst van deze platformen leidt tot optimistische vertogen. Doordat ze bestaande praktijken en instituties - van taximarkt tot lokale democratie - letterlijk en figuurlijk 'ontregelen', zouden deze platforms leiden tot economische en maatschappelijke innovatie. Kort samengevat luidt hun belofte: minder overhead en minder overheid.
Wat in deze discussie nog onderbelicht blijft, is de rol die platformen spelen bij de behartiging van publieke belangen. Hun interfaces, reputatiesystemen, en algoritmes waarmee ze vraag en aanbod koppelen sturen de inrichting van de samenleving. Met grote gevolgen voor publieke belangen, zoals de toegankelijkheid, veiligheid en betaalbaarheid van (openbaar) vervoer, de pluriformiteit in de journalistiek of de inrichting van het onderwijs.
In dit boek verkennen de auteurs de werking van platformen in een drietal maatschappelijke domeinen. Met als inzet de vraag: hoe kunnen in de platformsamenleving publieke waarden worden geborgd?
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Introductie
1. De invloed van onlineplatformen op de organisatie van de samenleving
1.1 De opkomst van een platforminfrastructuur
1.2 Naar een ecosysteem van platformen
1.3 Platformen en het proces van maatschappelijke ordening
1.4 Van platformecosysteem naar platformsamenleving
1.5 Conclusie
2. Platformmechanismen
2.1 Dataficatie
2.2 Commodificatie
2.3 Selectie
2.4 Conclusie
3. Vervoer in de platformsamenleving
3.1 Vervoersplatformen in de deeleconomie
3.2 Dataficatie
3.3 Commodificatie
3.4 Selectie
3.5 Conclusie
4. Journalistiek in de platformsamenleving
4.1 De rol van journalistiek in de samenleving
4.2 Dataficatie
4.3 Commodificatie
4.4 Selectie
4.5 Alternatieve platformmechanismen en professionele waarden
4.6 Conclusie
5. MOOC’s – De publieke waarden van hoger onderwijs in de platformsamenleving
5.1 Een korte geschiedenis en context van de MOOC
5.2 Dataficatie en selectie
5.3 Commodificatie: data en nanodegrees
5.4 Impact van MOOC’s op het publieke hoger onderwijs
5.5 Een publiek antwoord op commerciële MOOC’s?
6. De rol van de overheid in de organisatie van de platformsamenleving
6.1 De rollen van de overheid
6.2 De overheid als gebruiker van platformen
6.3 De overheid als regulator
6.4 De overheid als ontwikkelaar
6.5 De organisatie van de platformsamenleving: strijd of samenwerking?
6.6 Een mondiaal speelveld met (supra)nationale overheden
6.7 Naar een evenwichtige platformsamenleving
6.8 Tot slot
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan