Ontwikkelen van cognitief talent
Handboek voor onderwijsprofessionals
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789464144116Samenvatting
Cognitief begaafde leerlingen hebben, net als andere leerlingen, recht op kwaliteitsvol onderwijs afgestemd op hun onderwijsbehoeften. Op die manier kunnen zij hun cognitieve talenten verder ontwikkelen en zich ten volle ontplooien als persoon. Vele scholen voelen zich dan ook aangesproken om de onderwijsbehoeften van deze leerlingen ernstig te nemen en naar een gepast aanbod te zoeken. Het doel van dit handboek is onderwijsprofessionals te ondersteunen in die zoektocht.
In de onderwijspraktijk leven immers nog veel vragen maar ook misverstanden over wat cognitieve begaafdheid is, hoe men cognitief begaafde leerlingen kan herkennen en welke aanpak wenselijk is en werkt. Op die vragen speelt dit handboek in. Het biedt kaders voor het denken over cognitieve talentontwikkeling en handvatten voor het versterken van de aanpak van cognitief begaafde leerlingen in de onderwijspraktijk. Op die wijze wil dit boek bijdragen aan kwaliteitsvol onderwijs aan cognitief begaafde leerlingen op school. Het richt zich zowel op het basis- of primair onderwijs, als op het secundair of voortgezet onderwijs. De primaire doelgroep zijn (toekomstige) onderwijsprofessionals met een honger naar actuele inzichten en kaders die hun professioneel handelen richting bieden: leraren (in opleiding), leerlingenbegeleiders, zorgleerkrachten en -coördinatoren, schoolleiders, pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, ondersteuners, lerarenopleiders, (toekomstige) hoogbegaafdheidscoaches of -specialisten en alle anderen die een begeleidende of ondersteunende rol spelen op school. Dit handboek is ook relevant voor beleidsmedewerkers, buitenschoolse hulpverleners en ouders die op zoek zijn naar inzichten over de ontwikkeling van en onderwijs aan cognitief begaafde kinderen en jongeren. Dit handboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel schetst actuele inzichten over cognitieve begaafdheid en het sociaal-emotioneel en motivationeel functioneren van cognitief begaafde kinderen en jongeren. Het tweede deel biedt handvatten voor het versterken van onderwijs aan en de begeleiding van cognitief begaafde leerlingen.
Het behandelt de vraag hoe je een beleid voor cognitief sterke leerlingen vorm kan geven en welke pedagogisch-didactische interventies volgens onderzoek werken. Interventies zoals compacten, verrijken, groeperen en versnellen komen aan bod, evenals interventies gericht op het verhogen van de motivatie, de betrokkenheid en het welbevinden van onderpresterende begaafde leerlingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1: Cognitief begaafde leerlingen: actuele inzichten 11
1 Cognitieve begaafdheid en talentontwikkeling: een hedendaagse visie 13
Karine Verschueren, Jeroen Lavrijsen, Sabine Sypré, Elke Struyf,
Maarten Vansteenkiste, Bart Soenens, Vincent Donche
2 Sociaal-emotioneel functioneren van cognitief begaafde kinderen en jongeren 33
Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren
3 De rol van motivatie in het presteren en welbevinden van cognitief begaafde leerlingen 47
Bart Soenens, Maarten Vansteenkiste, Michiel Boncquet, Sabine Sypré,
Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren
Deel 2: Onderwijs aan cognitief begaafde leerlingen: beleid, signalering en interventies 71
4 Signaleren van cognitieve begaafdheid binnen een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding 73
Sabine Sypré, Karine Verschueren, Elke Struyf
5 Wat werkt binnen en buiten de klas? Cognitief begaafde leerlingen ondersteunen op het vlak van motivatie, leren en presteren 93
Katelijne Barbier, Elke Struyf, Vincent Donche
6 Compacten en verrijken voor cognitief begaafde leerlingen 109
Pieter Verachtert
7 Groeperen en versnellen als interventie voor cognitief begaafde leerlingen 129
Stijn Smeets
8 Motivationele interventies bij cognitief begaafde leerlingen 147
Bart Soenens, Maarten Vansteenkiste, Michiel Boncquet, Sabine Sypré
Over de auteurs 170
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan