Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , e.a.

De Winst van Purpose

Hoe ondernemingen het verschil kunnen maken

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 1e druk 9789490463953
Verkooppositie 2815Hoogste positie: 351
Direct te downloaden

Samenvatting

Hoe maatschappelijk bewust zijn Nederlandse ondernemingen? Twee op de drie ondernemingen bestaan alleen op basis van economische motieven. In een tijdperk waarbij de negatieve impact van ondernemingen op de maatschappij onder een vergrootglas ligt, is het essentieel dat ondernemingen aantonen dat zij niet het probleem vormen, maar juist een belangrijk deel uitmaken van de oplossing om de wereld een stukje beter te maken.

Ondernemingen met een purpose kiezen een maatschappelijk doel als fundament van de onderneming en stellen een winstgevend businessmodel daaraan ten dienste. Dit boek vertelt u hoe ondernemingen een purpose ontwikkelen, waarom ze dit doen en wat het hen oplevert.

Het laat zien hoe ondernemingen hun nieuwe rol in de maatschappij proberen in te vullen zonder de economische belangen uit het oog te verliezen.

Succesvolle bedrijven realiseren zich dat zij een essentieel onderdeel zijn van de samenleving en dat ze van betekenis kunnen zijn (purpose driven) door met hun kernactiviteiten een bijdrage te leveren aan sociaal-maatschappelijke en ecologische thema’s. Dit is waardecreatie over diverse dimensies (people-planet-profit) voor alle belanghebbenden (stakeholders). De bevindingen in dit boek bieden een leidraad voor bestuurders, managers en medewerkers om te kunnen verbeelden wat vanuit purpose hun rol in de maatschappij kan zijn. - Feike Sijbesma, voormalig CEO Koninklijke DSM

De wereld staat voor grote vraagstukken. Mooi is daarbij te zien dat ondernemingen enorm vertrouwd worden. Bedrijven hebben maatschappelijk dus een leiderschapsrol te vervullen met nieuwe oplossingen, goed werkgeverschap en door goed voor de omgeving te zorgen. Goed nadenken over het doel vanje onderneming helpt. Want dit onderzoek laat zien dat purpose-gedreven ondernemingen zich positief onderscheiden; innovatiever, goed in het bedienen van alle stakeholders en met betere prestaties. Dit boek helpt je praktisch op weg met het bepalen van jouw purpose; voor een beter bedrijf  n als bonus een betere planeet. - Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW

Specificaties

ISBN13:9789490463953
Trefwoorden:ondernemen, purpose
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:184
Uitgever:Mediawerf
Druk:1
Verschijningsdatum:5-10-2022
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (4)

recensie
De winst van purpose - Voor wie purpose echt op de agenda wil krijgen
Roy van den Anker | 19 juni 2023
Roy van den Anker las De winst van purpose: Mooi dat er mensen zijn die zich niets aantrekken van de opbrengst van hun boek, maar gedreven genoeg zijn om precies deze boodschap goed onder de aandacht te brengen bij de liefhebber die gedreven is om purpose écht op de agenda te krijgen.
Lees verder
recensie
De winst van purpose - Op weg naar een goede balans
Bert Peene | 17 januari 2023
Ondernemingen zijn hoofdzakelijk geïnteresseerd in winstgevendheid op korte termijn, eigen belang en het creëren van aandeelhouderswaarde. Tot die conclusie komen Henk Volberda en zijn mede-auteurs in ‘De winst van purpose’, op basis van een onderzoek dat uitgevoerd werd in opdracht van de Stichting Managementstudies (SMS).
Lees verder
recensie
De winst van purpose - ‘Een prima basis’
Elly Stroo Cloeck | 14 december 2022
Hoe kunnen bedrijven hun maatschappelijk bewustzijn en relevantie versterken? Dit was de onderzoeksvraag van VNO-NCW waarmee Henk Volberda en zijn team aan de slag gingen. De resultaten van het wetenschappelijke praktijkonderzoek staan in ‘De winst van purpose’. Ze leiden tot een praktisch stappenplan voor bedrijven die een purpose willen ontwikkelen. 
Lees verder
recensie
De winst van purpose - ‘Verdient het om goed door te nemen’ 
Henk Jan Kamsteeg | 5 december 2022
Bedrijven doen er goed aan niet alleen te gaan voor winst, maar ook voor purpose. In ‘De winst van purpose’ gaan de auteurs aan de hand van gedegen onderzoek in op de vraag hoe we dit het best kunnen doen. 
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Ondernemingen moeten zich bezinnen op hun rol in de samenleving
Bert Peene 5 januari 2023 Als het om het nastreven van maatschappelijke doelen gaat, is er voor veel ondernemingen nog een wereld te winnen. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek van een ‘dream team’ onder leiding van Henk Volberda. Maar het besef dat maatschappelijke verantwoordelijkheid in meerdere opzichten profijtelijk kan zijn, groeit. Aanleiding voor een boek: ‘De Winst van Purpose’. We spraken Volberda op de valreep van 2022.

Over Henk Volberda

Prof. dr. Henk W. Volberda is hoogleraar strategisch management en innovatie aan Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam. Tevens is hij wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation (ACBI) en ‘expert member’ van het World Economic Forum. V Hij schreef onder meer het internationaal veelgeprezen boek 'Building the flexible firm: how to remain competitive' (Oxford University Press, 1998). Recente boeken van zijn hand zijn 'Innovatie Jij.nu', 'De nieuwe professional service firm' en 'De Winst van Purpose'.

Andere boeken door Henk Volberda

Over Kevin Heij

Drs. ing. Cornelis V. (Kevin) Heij is projectmanager bij INSCOPE – Research for Innovation en is als PhD-kandidaat verbonden aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Na zijn studie Technische Bedrijfskunde aan de TH Rijswijk en Business Administration aan de Erasmus Universiteit onderzoekt hij hoe zowel technologische en niet-technologische innovaties het concurrentievermogen van organisaties versterken.

Andere boeken door Kevin Heij

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De Winst van Purpose