Jorg Snoeck is oprichter van RetailDetail, het leidende communicatie- en netwerkplatform voor retail- en FMCG-professionals in de Benelux, en bezieler van het kenniscentrum Home of Retail, waar je het winkelen van de toekomst zelf kunt beleven.
Meer over de auteursThe future of food
Een nieuw recept voor de voedingssector
Gebonden Nederlands 2021 1e druk 9789492873071Samenvatting
'Dit boek toont mooi aan hoe dynamisch de voedingsindustrie wel is. De uitdagingen zijn groot, oplossingen liggen in samenwerking door de gehele keten, van boer tot consument.' - Frans Muller, CEO Ahold Delhaize
Dat er wat moet veranderen aan wat we eten en hoe we dat eten produceren, daarover zijn steeds meer experts het eens. Want de gevolgen van de intensieve veehouderij voor het klimaat en het milieu zijn niet meer te ontkennen.
De bio-industrie en dierenwelzijnsorganisaties staan al geruime tijd op gespannen voet met elkaar. En ook de impact van de industriële visserij op onze oceanen wordt steeds duidelijker. Overconsumptie heeft geleid tot een tweede pandemie: obesitas. Deze ontwikkelingen roepen de vraag op: hoe kunnen we onze groeiende wereldbevolking op een gezonde en duurzame manier blijven voeden?
The future of food schetst de uitdagingen voor de landbouw, de voedingsindustrie en de retail van dit veelbesproken thema. Maar ook andere aspecten van de toekomst van ons voedsel komen aan bod: hoe evolueert de eetlust van de consument? En welke rol speelt straks de supermarkt nog? Dit boek neemt je mee op een boeiende tocht, van stadslandbouw naar zeeboerderijen, van kweekvleeslaboratoria naar hyper gepersonaliseerd voedingsadvies op basis van artificiële intelligentie. Heb jij al honger naar morgen?
- Een gids voor professionals in food.
- Een volledig overzicht van alle trends op het gebied van voeding.
- Het vorige boek van Jorg Snoeck, 'The future of shopping', was Managementboek van het Jaar 2018.
Met een bijdrage van Frans Muller, CEO Ahold Delhaize
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jorg Snoeck
Over Stefan Van Rompaey
Inhoudsopgave
Dankwoord
Grote uitdagingen op het menu
Voedselsysteem onder druk
Produceren voor morgen
Toekomstbestendige distributie
Consumptie in de toekomst
COVID als katalysator
De consument heeft honger naar morgen
Megatrends in de ‘transition twenties’
De vloeibare samenleving
De immateriële samenleving
De bewuste samenleving
De vertrouwenseconomie
Ingrediënten voor een nieuw voedselsysteem
Het menu voor 2050
De slimme landbouwrevolutie
De plantaardige revolutie
Proteïnen uit het labo
Insecten: ingrediënten van de toekomst?
Supergroenten van de zeeboerderij
Hoe 3D-printen de voedingsindustrie verandert
Naar een gezonder, gepersonaliseerd dieet
Componenten van een duurzame shift
Hoe verpakking circulair kan worden
Het gevecht tegen voedselverlies
Retailers stimuleren duurzame keuzes
In eén klik naar transparantie in de voedselketen?
Het probleem met eerlijke handel
Recepten voor een nieuwe distributiemodel
Waarom het foodretaillandschap versplintert
Blurring, of de strijd om maagaandeel
Waarom foodretailers worstelen met e-commerce
De winkel van morgen: gemak is het nieuwe goedkoop
De bocht van de supermarkt: minder producten, meer oplossingen
Europa, de sandwich van Amerika en China
Smaakmakers voor de toekomst
Hoe food futurist Mattia Crespi de toekomst van ons voedingsecosysteem ziet
Naar een toekomstbestendig voedingsbeleid
Nabeschouwingen
Quotes
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan