Martijn Pennekamp is expert op het gebied van startende zzp’ers. Hij is eigenaar en oprichter van het startersplatform www.
Meer over Martijn PennekampExperttips voor een succesvolle start als zzp’er
Ontwikkel je ondernemerschap met Operatie Appelboom voor een bloeiende onderneming
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789492926708Samenvatting
Als (startende) zzp’er wil je goed voorbereid van start gaan. Je wilt je ondernemersdroom immers realiseren. Er komt nogal wat kijken bij het starten en opbouwen van een bedrijf. Wil je voor de toekomst echte waarde aan je bedrijf toevoegen en je ondernemerschap ontwikkelen? Dit boek helpt je daarbij.
Aan de hand van dit praktische boek werk je gestructureerd aan de realisatie van jouw onderneming. Starten als zzp’er is een hele operatie. Martijn geeft je stap voor stap inzicht in Operatie Appelboom, met 50 tips om van jouw start als ondernemer een succes te maken.
Met de appelboom als metafoor, krijg je in dit boek vanaf het planten van het zaadje (jouw idee) tot het plukken van de vruchten (jouw succesvolle onderneming), waardevolle tips om van jouw onderneming een bloeiend bedrijf te maken. Ook leer je hoe je rotte appels herkent en op welke manier je een appeltje voor de dorst opbouwt.
Bij vrijwel elke tip in dit boek krijg je één of meerdere vragen om je te laten nadenken over bepaalde thema’s. Ga met deze tips aan de slag en probeer de vragen voor jezelf te beantwoorden. Daarmee krijg je meer inzicht in jezelf, en start je nóg beter voorbereid met jouw onderneming.
Ontwikkel je ondernemerschap voor een bloeiende onderneming. Martijn loodst je met dit boek door de jungle van het zelfstandig ondernemerschap. Hij behandelt alle fases: van het oriënteren op de start, tot het vernieuwen van een onderneming. Dat maakt dit boek ook interessant voor ondernemers die van hun onderneming een nog groter succes willen maken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Operatie Appelboom
Oriëntatiefase
Tip 1. Bereid je goed voor
Tip 2. Doe kennis op van het ondernemerschap
Tip 3. Wat is jouw motivatie?
Tip 4. Wat zijn je zakelijke doelen?
Tip 5. Breng je netwerk in kaart
Tip 6. Volg (gratis) trainingen
Tip 7. Onderzoek jouw branche
Tip 8. Werk je idee uit in een ondernemingsplan
Spiegelfase
Tip 9. Leer jezelf beter kennen
Tip 10. Vraag je familie of anderen om advies
Tip 11. Wat zijn jouw kwaliteiten?
Tip 12. Waar moet je aan werken?
Tip 13. Wat is jouw rol?
Tip 14. Wat zijn je persoonlijke doelen?
Tip 15. Kijk naar inspirerende voorbeelden
Tip 16. Sta open voor advies – maar wees ook eigenwijs
Strategiefase
Tip 17. Doe grondig marktonderzoek
Tip 18. Wie zijn jouw klanten?
Tip 19. Onderzoek de behoeften van jouw doelgroep
Tip 20. Vergeet je concurrenten niet!
Tip 21. Stel een SWOT-analyse op
Tip 22. Bepaal je missie en visie
Tip 23. Kies de juiste marketingmix
Tip 24. Bepaal jouw bedrijfsnaam en huisstijl
Haalbaarheidsfase
Tip 25. Kies de juiste rechtsvorm
Tip 26. Bereken je (uur)tarief
Tip 27. Bereken je financiële plaatje
Tip 28. Verzeker alleen wat nodig is
Tip 29. Verdiep je in jouw pensioenmogelijkheden
Tip 30. Verdiep je in wet- en regelgeving
Tip 31. Zorg voor algemene voorwaarden
Tip 32. Verdiep je in timemanagement
Bloeifase
Tip 33. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
Tip 34. Optimaliseer je website
Tip 35. Vergroot je naamsbekendheid
Tip 36. Adverteer offline en/of online
Tip 37. Breid je netwerk uit via social media
Tip 38. Haal meer uit je acquisitie
Tip 39. Sluit je aan bij een vereniging of netwerk
Tip 40. Vind de balans tussen werk en privé
Groeifase
Tip 41. Houd je boekhouding op orde
Tip 42. Zo houd je netto meer over
Tip 43. Begin met investeren om te groeien
Tip 44. Gooi je rotte appels weg
Tip 45. Succesvol groeien doe je zo!
Vernieuwingsfase
Tip 46. Neem je aanbod onder de loep
Tip 47. Haal het optimale uit je samenwerkingen
Tip 48. Denk na over jouw toekomstplannen
Tip 49. Blijf jezelf onderscheiden
Tip 50. Blijf doen wat je leuk vindt!
Hoe nu verder?
Over de auteur
Nawoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan