Lees verder



Suzanne Weusten (1953) is psycholoog en directeur van De Argumentenfabriek Denkacademie. Ze was 25 jaar werkzaam als journalist, onder andere als hoofdredacteur van Psychologie Magazine en lid van de hoofdredactie van de Volkskrant.
Meer over Suzanne WeustenHoe we onszelf voor de gek houden
ABC van denkfouten
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013 2e druk 9789493004450Samenvatting
Waarom is het zo moeilijk om nadelen te bedenken van iets dat u heel graag wilt? Hoe kunt u uzelf en uw team behoeden voor het gevaar van groepsdenken? Waarom vinden we onszelf zo enorm goed?
In 'Hoe we onszelf voor de gek houden', een bundeling van columns die in de Volkskrant zijn verschenen, beschrijft Suzanne Weusten op een toegankelijke manier de meest voorkomende denkfouten: van Affectheuristiek tot Kokerillusie en van Lake Wobegon-effect tot Zero Risk Bias. Ze onderbouwt haar lichtvoetig geschreven columns met experimenten uit de rijke onderzoekshistorie van psychologen en gedragseconomen. Voor iedereen die wil weten in welke mentale valkuilen je kunt lopen en hoe je ze kunt omzeilen.
Trefwoorden
psychologie cognitieve bias denkfouten besluitvorming zelfbedrog kritisch denken system 1 en system 2 rationeel denken confirmation bias gedragseconomie heuristieken vooroordelen zelfreflectie persoonlijke ontwikkeling affectheuristiek beschikbaarheidsfout groepsdenken cognitieve dissonantie negativity bias hindsight bias selectieve waarneming endowment effect stereotypen bevestigingsbias attributiefouten representativiteitsfout ketellogica verloren-kostenfout zero risk bias information bias
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Suzanne Weusten
Inhoudsopgave
Inleiding
-Affectheuristiek
Hoe gevoelens ons op een dwaalspoor brengen
-Beschikbaarheidsfout
Hoe recente herinneringen ons brein misleiden
-Confirmation bias
Waarom we altijd gelijk hebben
-Cognitieve Dissonantie
Waarom we onze opvattingen herzien
-Endowment-effect
Waarom we ons bezit overwaarderen
-Fundamentele attributiefout
Waarom we iemands gedrag aan zijn persoonlijkheid toeschrijven
-Groepsdenken
Waarom we ons conformeren aan de groep
-Hindsight bias
Waarom we achteraf denken dat we het wisten
-Information bias
Waarom we blijven zoeken naar informatie, ook als het niet nodig is
-Just world bias
Waarom we het slachtoffer de schuld geven
-Kokerillusie
Waarom we ons toekomstig geluk overschatten
-Lake Wobegon effect
Waarom we onszelf enorm goed vinden
-Magisch denken
Waarom we denken dat onze gedachten de gebeurtenissen beïnvloeden
-Negativity bias
Waarom we negatieve gebeurtenissen zo goed onthouden
-Omission bias
Waarom we acties erger vinden dan nietsdoen
-Post hoc ergo propter hoc
Waarom we te vaak in oorzaak en gevolg denken
-Tu Quoque
Hoe we een jij-bak kunnen pareren
-Representativiteitsfout
Hoe stereotypen ons oordeel vertroebelen
-Selectieve waarneming
Waarom we zien wat we verwachten te zien
-Texas Sharpshooter fallacy
Waarom we patronen zien in willekeurige gebeurtenissen
-Ugly sisters
Waarom we niet op een naam kunnen komen
-Verloren-kostenfout
Waarom we het verleden soms te zwaar laten wegen
-Well travelled road effect
Waarom een bekende weg kort duurt
-X De onbekende grootheid
Hoe onwetendheid tot een drogredenering leidt
-Yours is a Very Bad Hotel
Hoe wraakgevoelens tot irrationeel gedragleiden
-Zero risk bias
Waarom we risico's willen uitsluiten
Literatuurlijst
Register
Over de auteur
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan