Lees verder
Adrian Roest werd opgeleid als theoloog en maatschappelijk werker. Hij werkte jaren in de zorg en legde zich vanaf 2014 volledig toe op zijn ondernemerschap.
Meer over de auteursAls elke stem telt
Gelijkwaardigheid en verbinding als basis voor effectief en plezierig samenwerken
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2021 1e druk 9789493282070Samenvatting
Hoe werken we samen op een manier die goed is voor álle betrokkenen? Voorbij polderen, meeste stemmen gelden of macht-over. En vooral voorbij wantrouwen en een cultuur waarin systemen belangrijker zijn geworden dan mensen. Hoe zou het zijn als elke stem in jouw team wordt gehoord?
In dit boek laten de auteurs je zien hoe je met oog voor de menselijke maat effectief en plezierig kunt samenwerken.
In drie delen: Hart, Hoofd en Handen, lees je hoe je:
- gedoe in samenwerking duurzaam kunt veranderen;
- psychologische veiligheid in je team of organisatie creëert;
- met een praktische en bewezen aanpak direct zelf aan de slag kunt om alle stemmen te laten tellen.
Voorwoord door Jan Rotmans
"Karien, Adrian en Robert hebben een boeiend boek geschreven over hoe je effectief kunt samenwerken vanuit vertrouwen, gelijkwaardigheid en verbinding. Ze geven je in dit boek de zin, overtuiging en gereedschappen om de grote verandering aan te gaan en zo zelf wezenlijk te veranderen. Een aanrader voor eenieder die bezig is met de weerbarstige praktijk van samenwerken in turbulente tijden." - Prof.dr. Jan Rotmans, Professor in Sustainability Transitions at Drift, Erasmus University Rotterdam
"'Als elke stem telt' is een warm, beschouwend en praktisch pleidooi voor samenwerking. Praktische details gaan hand in hand met beschouwende maatschappelijke thema’s zoals balansen tussen vrijheid en regels, individu en samenleving, stabiliteit en verandering. Ondanks of dankzij de uitgebreide analyses, beschouwingen en aanbevelingen is dit boek niet belerend. In tegendeel: het moedigt op prettige wijze aan tot verder analyseren van en beschouwen op allerlei bekende en relevante situaties, ook als de lezer de analyses of beschouwingen niet (volledig) deelt. Dit boek is daarom erg behulpzaam voor leidinggevenden en politici en eigenlijk een aanrader voor iedereen." - Prof.dr. Jo Caris, Organisatiepsycholoog en ervaren bestuurder
"Wat een juweel! Ieder mens wil erbij horen en van betekenis zijn. 'Als elke stem telt' laat de kracht van dit menselijk fundament zien en bouwt hierop met elke steen naar gezamenlijke draagkracht. Een boek, dat niet alleen met woorden, maar juist met concrete handvatten en daden bijdraagt aan onze inclusieve samenleving!" - Annette Nobuntu Mul, Voorzitter van Stichting Ubuntu Nederland en oprichter van de Ubuntu Society
"Samenwerken gaat niet vanzelf. Er is heel wat voor nodig om goed op elkaar af te stemmen, goede besluiten te nemen en die ook uit te voeren. De mensen van SamenWerkt.nu hebben hun ervaringen als adviseurs op dit thema samengevat in een handzaam en praktisch boek. Dit helpt je echt om beter te leren samenwerken. Een aanrader." - Rens Rottier, Bestuurder Driestar Educatief
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Adrian Roest
Over Karien Dommerholt
Over Robert Tannemaat
Inhoudsopgave
Voorwoord 13
Inleiding 15
Deel I — Hart 17
Inleiding bij deel I 19
1. Pijn 23
1.1 De pijn in organisaties 25
1.2 Onder het oppervlak 28
2. Verlangen 29
2.1 Universele waarden en verlangens 30
2.2 Zes basiswaarden 32
2.3 De basiswaarden uitgelicht 35
2.4 Ubuntu, ik ben omdat wij zijn 40
3. Transitie 45
3.1 Groei 51
3.2 Groei gaat spiraalsgewijs 60
3.3 Houvast bij groei 62
Samenwerken in de visie van SamenWerkt 68
Deel II — Hoofd 71
Inleiding bij deel II 73
1. Veiligheid en vertrouwen 75
1.1 Inzicht in de werking van je brein 77
1.2 Veiligheid en vertrouwen binnen organisaties 81
2. Autonomie en creativiteit 101
2.1 Autonomie 102
2.2 Creativiteit 110
3. Gelijkwaardigheid 113
3.1 Sociocratie: elke stem telt 115
4. Verbinding 131
4.1 Polarisatie 132
4.2 Verbindende Communicatie 141
Samenwerken met de aanpak van SamenWerkt 154
Deel III — Handen 159
Inleiding bij deel III 161
Stap 1. Neem je team mee in wat je doet 165
1.1 Waarom zou je het anders doen? 166
1.2 Het toverwoord voor verandering 169
1.3 Stap voor stap 171
Stap 2. Praat in rondes en luister 173
2.1 Als mensen zich gehoord voelen 174
2.2 De procesregels 175
2.3 De gespreksleider (1) 180
2.4 Veelgestelde vragen 183
Stap 3. Neem een besluit met consent 187
3.1 De stappen van onderwerp naar besluit 189
3.2 De gespreksleider (2) 194
3.3 Nog meer veelgestelde vragen 196
Stap 4. Begin altijd met afstemming 201
4.1 Hoe zit jij erbij? 202
4.2 Afstemming over jullie gezamenlijke missie 202
4.3 Afstemming bij de start én het einde van een overleg 204
4.4 Afstemming over onvrede 209
Stap 5. Volhouden en doorgroeien 217
Literatuurlijst 221
Aanbevolen literatuur 225
Bijlage 1: Transitietabel 227
Bijlage 2: Gevoelenslijsten 229
Bijlage 3: Behoeftenlijsten 235
Wie zijn wij? 239
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan