Lees verder


Brigitte Heldeweg is bedrijfskundige en verzorgt trainingen op het gebied van samenwerken, communicatie, adviseren en beïnvloeden.
Meer over de auteursWaarom begrijp je me niet?
Beter samenwerken door het (h)erkennen van communicatiestijlen
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9797090099519Samenvatting
Gesprekken lopen niet altijd zoals we hadden verwacht. Uw gesprekspartner reageert ineens heel emotioneel, lijkt helemaal niet geïnteresseerd in uw verhaal, blijft maar om de hete brij heen draaien of komt met oplossingen terwijl u alleen wilde overleggen. Frustrerend … en onnodig! 'Waarom begrijp je me niet?' laat zien hoe u ervoor kunt zorgen dat gesprekken wél effectief verlopen. U maakt kennis met vier communicatiestijlen die op de werkvloer voorkomen:
- de directieve stijl
- de expressieve stijl
- de coöperatieve stijl
- de beschouwende stijl
Inzicht in uw eigen communicatiestijl helpt u om uw kwaliteiten beter te benutten en valkuilen te vermijden. Daarnaast is het nuttig om u bewust te zijn van de communicatiestijl die uw collega, manager of klant hanteert, zodat u daarop kunt inspelen. De kans dat u uw gespreksdoel bereikt wordt hiermee een stuk groter. Maar bovenal leidt het tot een leukere en effectievere samenwerking!
Trefwoorden
communicatie communicatiestijlen persoonlijke effectiviteit wendbaarheid samenwerken persoonlijke ontwikkeling ruimte geven ruimte nemen communicatieniveaus uiten inhoud directieve communicatiestijl expressieve communicatiestijl coöperatieve communicatiestijl beschouwende communicatiestijl uitwijkgedrag communicatie onder stress feedback geven assertiviteit actief luisteren z-patroon communiceren op metaniveau lsd-methode interactie- en gevoelsniveau schakelen inhouds- en procedureniveau 4g-model odata-methode hoge status versus lage status vechten of vluchten
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Brigitte Heldeweg
Over Manon Désar
Inhoudsopgave
Inleiding
1. De vier communicatiestijlen
2. De directieve stijl
3. De expressieve stijl
4. De coöperatieve stijl
5. De beschouwende stijl
6. Het vergroten van je wendbaarheid
7. Samenwerken onder stress
8. Veelgestelde vragen
Bijlage: Test je eigen communicatiestijl
Literatuur
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan