

Rolf Baarda (67) ontwikkelde model Baarda als belonings- en organisatieadviseur. Het model bestaat uit acht rollen die elk een niveau van probleemoplossend vermogen beschrijven. De methodiek heeft zich ruimschoots in de praktijk bewezen; honderden organisaties maken er gebruik van, al dan niet als onderdeel van hun performance development.
Meer over Rolf BaardaAgile belonen
Het waarderen van toegevoegde waarde
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789089654465Samenvatting
Functies zijn steeds minder vastomlijnd. Tegenwoordig wordt het werk vaker in wisselende rollen gedaan met als enige constante de medewerker, hoewel ook die in zijn eigen groei niet stil mag blijven staan. Bestaande beloningssystemen schieten dan tekort. In de dynamiek van moderne bedrijven zijn zij veel te statisch, te tijdrovend en te kostbaar bovendien. Wie daarvan af wil, dient de grondslag van het salaris te veranderen. Niet de functie is dan nog langer de basis, maar de toegevoegde waarde van de individuele medewerker.
'Agile belonen' toont je hoe je door transparant belonen de toegevoegde waarde van je medewerkers waardeert. Rolf Baarda ontwikkelde hiervoor een model waarmee medewerkers inzicht krijgen in hun probleemoplossend vermogen en de wijze waarop zij die naar een hoger plan kunnen tillen. Het beschrijft acht rollen waarin is vastgelegd wie de moeilijkste problemen oplost, wie de minder moeilijke en wie de eenvoudigste. Zo kunnen je medewerkers zich niet alleen verder ontwikkelen, maar vergroot je ook hun betrokkenheid en motivatie. En gelukkige medewerkers maken gelukkige klanten!
- Voor hrm’ers en directieleden die anders willen belonen dan de traditionele voorgeschreven systemen.
- Van de auteur van de bestsellers 'Ken- en Stuurgetallen voor Personeelsmanagement', 'Belonen in Moderne Organisaties' en 'Human Business Engineering'.
Trefwoorden
belonen beloningssystemen agile belonen hrm toegevoegde waarde agile salaris personeelsmanagement probleemoplossend vermogen model baarda medewerkersbetrokkenheid functiewaardering transparantie variabele beloning organisatiecultuur bonus rollen bedrijfscultuur eerlijke beloning functieprofielen persoonlijke ontwikkeling rechtvaardigheid motivatie bonussystemen teambeloning moeten kunnen willen organisatiestructuur klantwaarde prestatiebeoordeling leerweg
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 What is agile remuneration? 10
1.1 Good and bad remuneration systems don’t exist 14
1.2 Objectivity is an illusion 15
1.3 Does more pay make you happier? 17
1.4 Fixed and variable remuneration 18
1.5 Sense of fairness plays an important role 20
1.6 Cools’ atom 24
1.7 The structure of this book 25
2 Added value, a new basis for remuneration 28
2.1 The value of an employee expressed in money 29
2.2 Measure problem-solving capacity 33
3 Performance enhancing instruments 52
3.1 How variable remuneration works 53
3.2 How do you design an effective bonus system? 64
3.3 The right balance 66
4 A fair remuneration package 68
4.1 The organisational culture legitimises the system of remuneration 69
4.2 Apollo: pay the position, not the person 72
4.3 Athena: rewarding the team 76
4.4 Dionysus: rewarding the individual 81
4.5 Zeus: rewarding the group 83
4.6 Remuneration in the future 85
5 For which organisations is agile remuneration best? 90
5.1 Customer value and organisational structures 91
5.2 Operational excellence and the All-Rounder 95
5.3 Operational excellence and the Specialist 97
5.4 Professional services and the Professional 98
5.5 Product leadership and the Generalist 100
5.6 Summary 102
6 Transparent remuneration: the process 106
6.1 Must: designing an effective organisation 109
6.2 Can: place on the pathway 121
6.3 Willing: adding value to the organisation 136
6.4 It’s finished, that’s when it starts 138
Bibliography 139
Acknowledgements 141
About the author 143
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan