Future of Department Stores
Warenhuizen van de toekomst: paleizen van entertainment
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789401467438Samenvatting
- Hoe wint een warenhuis zijn aantrekkingskracht terug?
- Wat hebben retail en showbizz met elkaar gemeen?
- Waarom wordt food het nieuwe mode genoemd?
Namen als Galeries Lafayette, Harrods of De Bijenkorf spreken met hun rijzige gebouwen vol licht tot de verbeelding als centra van weelderige luxe. Ook in het digitale tijdperk blijven die eerste vormen van moderne retail inspireren. Net als elke fysieke winkel staan ze vandaag wel voor de uitdaging shoppers voldoende goede redenen te geven om de stap naar de winkelstraat te zetten.
'The future of department stores' maakt een excursie langs de Europese warenhuizen en de heersende trends. In gesprekken met internationale investeerders en topmanagers laat het je binnengluren achter de schermen van deze unieke retailsector. De uitdagingen van de sector komen bloot te liggen, innovatie en service tonen zich als sleutel tot succes. Zo wordt duidelijk hoe warenhuizen relevant blijven.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Stefan Van Rompaey
Inhoudsopgave
Christoper Knee (IADS)
INTRO Van de ene revolutie naar de andere 13
‘Een warenhuis managen is als het oplossen van een Rubiks kubus’ Maarten de Groot van Embden (M3Cube) 19
ROLTRAP 1 De kracht van een rijk erfgoed 25
‘De grootste bedreiging voor warenhuizen? Wanbeheer!’ Maurizio Borletti (Borletti Group) 30
ROLTRAP 2 Zo blijf je een voorloper in winkelbeleving 40
‘Verkoop geen producten, verkoop herinneringen’ Vittorio Radice (Central Group) 46
ROLTRAP 3 Voeding verdient een prominente plaats 56
‘Food wordt het nieuwe mode’ Franco Savastano (ex-Jelmoli, nu Globus) 61
ROLTRAP 4 Meesurfen op de golf van internationaal toerisme 66
‘Warenhuizen zijn zowat de liefde van m’n leven’ Debbie Klein (Leen Bakker) 72
ROLTRAP 5 Omarm digitale technologie 76
‘Warenhuizen moeten de omnichannelhubs van de toekomst worden’ Olivier Van den Bossche (Metro) 83
‘Niemand beter dan een vrouw om een warenhuis te leiden’ Raymond Vaxelaire (ex-Inno) 89
ROLTRAP 6 Investeer in menselijk kapitaal 92
‘Retail? Eigenlijk zitten we in de showbusiness!’ Jeanette Aaen (Illum) 99
‘Geef je shoppers het gevoel dat ze verwend worden’ Giovanni Colauto (De Bijenkorf) 103
ROLTRAP 7 Creëer opmerkelijke winkelruimtes 109
‘We verkopen geen sokken, we verkopen dromen’ André Maeder (KaDeWe Group) 115
ROLTRAP 8 Van kapitaal belang: een stevige financiële basis 120
‘We beleven de grootste revolutie sinds de begindagen van het winkelen’ Adam Fenwick (Fenwick Limited) 126
‘Veel klanten missen nog steeds V&D’ Ronald van Zetten (vd.nl) 133
ROLTRAP 9 Stap mee in de platformeconomie 139
‘De toekomst van onze warenhuizen zal fygitaal zijn’ Philippe Houzé (Galeries Lafayette) 145
NAWOORD Warenhuizen van de toekomst: paleizen van entertainment 152
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan