Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Dealen met de Green Deal - 40 tips

Wat is de beste Green Deal? Veel ondernemers zijn hier mee bezig: Hoe word ik met mijn duurzame koers onderscheidend in mijn markt en krijg ik klanten voor het leven? 

Alje Kuiper | 3 mei 2022 | 3-4 minuten leestijd

De transformatie naar een nieuwe, gezonde en volhoudbare economie is in volle gang. Menig bedrijf oriënteert zich op de veranderingen die de beweging rond de Green Deal met zich meebrengt. Wat is het beste moment voor jou als ondernemer om de volgende stap te zetten? En er ontstaat veel nieuwe regelgeving; kennis daarvan geeft je een voorsprong in de markt.

Met dit boek willen we als schrijversgroep het mkb informeren en inspireren, om een rol als voortrekker in de Green Deal op te pakken. We bieden ondersteuning bij deze transitie, door tips te geven waarmee je als ondernemer lastige klippen kunt omzeilen op de route naar een gezonder, duurzamer en meer circulair bedrijfsmodel.

We beschouwen de effecten van de Green Deal vanuit een aantal gezichtspunten, want duurzaamheid heeft veel, heel veel dimensies. Daarom heeft onze schrijversgroep ook zo’n bijzondere samenstelling gekregen.

Bandenwissel of nieuwe motor?

Internationale afspraken, zoals de Green Deal, krijgen behoorlijk grip op de Nederlandse economie. Duurzaamheid duiden wij als een systeemverandering, die vergelijkbaar is met het fenomeen internet rond de eeuwwisseling; we konden de geweldige impact ervan toen ook nog niet helemaal bevroeden. Door nu al in te springen op duurzaamheid, heb je straks een voorsprong. Met welke economische, sociologische en maatschappelijke factoren moet je dan rekening houden? En wat zijn de best practices? Het vereist moed om op een andere manier te kijken naar de mogelijkheden die duurzaam ondernemen gaat bieden. We geven tips hoe je dat kan aanpakken.

Wachten tot het kantelt?

Duurzaamheid heeft financiële impact voor een onderneming. Bijvoorbeeld bij kredietverstrekking, aanbestedingen en de risico-inventarisatie. In toenemende mate wordt Europese wetgeving van kracht in Nederland. Nieuwe duurzame modellen en regelgeving, zoals CSRD en ESG, worden verplichte kost, in eerste instantie voor corporates, maar het mkb zal spoedig moeten meebewegen. Voor ondernemers is het belangrijk om de signalen van een versnelling van de duurzame transitie te herkennen, om zo tijdig te kunnen anticiperen op een naderend kantelpunt. Wij behandelen de belangrijkste regelgeving ende rol hierbij van financieel professionals, waaronder accountants. Een aantal schrijvers zijn vanuit hun rol van accountant of auditor vanuit ‘de eerste hand’ betrokken bij deze verandering en geven hierin handige tips.

Externe druk of innerlijke drive?

Hoe verrijk je de strategie van je bedrijf met je eigen innerlijke drive? De zoektocht naar de innerlijke drive van de ondernemer staat volgens ons aan de basis van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Waar geloof je ten diepste in én wil je dit geloof overdragen op medewerkers? De resultante in zo’n proces is doorgaans dat geld verdienen niet het ultieme doel is. Dat waardedenken heeft aantrekkingskracht. Zo’n ondernemer heeft uiteindelijk de betere papieren voor succesvol ondernemen op de langere termijn. We geven een aantal kapstokken om je te verdiepen in deze dimensie van duurzaamheid.

Schouder aan schouder?

De sleutel voor het behalen van de nieuwe duurzaamheidsdoelen en de brede welvaart ligt volgens ons bij de samenwerking tussen de lokale overheid en het mkb; hoe zij elkaar kunnen versterken. Voor dit onderwerp hebben we voor dit boek een aantal overheidsfunctionarissen én ondernemers geïnterviewd die al ervaring hebben met een duidelijke strategie en met richtinggevende experimenten om dit echt structuur te geven én elkaar de helpende hand te bieden.

Betekenisvol

Het streven naar betekenisvol ondernemen sluit goed aan bij de visie van familiebedrijven en mkb-ondernemers, die niet voor de winst op korte termijn gaan, maar vaak denken in het perspectief van volgende generaties. Klanten en consumenten kiezen uiteindelijk toch voor bedrijven die waarde bieden – ook voor de lange termijn. Als het mkb erin slaagt om de juiste ‘deals’ te halen uit de Green Deal, zou zij weleens de aanjager kunnen worden van een nieuwe economie, die veel beter volhoudbaar wordt.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Alje Kuiper, David Boekel, Jacqueline Hofstede
Dealen met de Green Deal

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden