Misschien denk je nu, weer een boek over digitalisering, er zijn er al zoveel. Dat klopt inderdaad, maar Digitaal in het DNA is denk ik toch echt anders. In tegenstelling tot veel andere boeken is het heel toegankelijk, ook voor mensen die minder affiniteit hebben met IT en digitalisering. Daarnaast is integraliteit een belangrijk uitgangspunt in het boek. Het boek neemt de bedrijfsvoering en klantbediening als uitgangspunt en bestrijkt en kiest daarmee een heel ander perspectief.
Technologie omarmen
Maar waar gaat het boek nu eigenlijk over? Het boek gaat deels over het nu maar vooral over de toekomst. Wat gaat er op organisaties afkomen op het gebied van digitalisering en hoe moet je daarmee omgaan. Digitaal in het DNA betekent dat je als organisatie technologie integraal moet omarmen en volledig moet integreren in je primaire proces. Niks geen aparte IT afdeling, strategie of aanpak maar volledig opnemen in hert hart van je bedrijf.
Ervaring
Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen. We hebben in de afgelopen 10 jaar ongeveer honderd projecten bij zeker dertig organisaties uitgevoerd in verschillende branches. Deze ervaringen hebben ertoe geleid dat voor ons het grootste struikelblok in de organisatie zelf zit. Veel organisaties zien digitalisering als een technologie project waarin leveranciers veelal de toon zetten en de lead nemen. Dit zorgt ervoor dat er wel veel geld wordt uitgegeven aan nieuwe systemen en platformen maar de training en begeleiding een ondergeschoven kindje is. Resultaat: de adoptie mislukt.
Speelveld
Het boek behandelt 30 onderwerpen die het volledige speelveld van digitalisering beslaan. Denk hierbij aan de verantwoordelijkheid voor IT, het inrichten van processen, de toepassing van technologie en de rol van informatie. Het boek eindigt met een hoofdstuk dat gaat over het proces dat gevolgd moet worden om Digitaal in het DNA te realiseren en de impact die dit heeft voor organisaties.
Concreet
Wat concrete zaken die in het boek behandeld worden. Allereerst dat de kennis en ervaring die een organisatie heeft met technologie implementatie en verandering in algemene zin een belangrijke rol speelt. Organisaties die mislukte IT projecten of digitale transformaties hebben meegemaakt hebben blauwe plekken opgelopen en schieten al snel in de kramp als er tegenvallers zijn. Een ander concreet probleem is het polderen. Alhoewel dit zeker ook positieve aspecten heeft, zoals het gezamenlijk toewerken naar een zo breed mogelijk gedragen oplossing, zit er ook een keerzijde aan. Gedurende digitale transformaties moeten namelijk veel fundamentele keuzes worden gemaakt waarbij een compromis niet alleen minder effectief is maar zelfs contraproductief kan zijn. In digitale transformaties zitten veel ‘zwart-wit’ besluiten waarbij ‘grijs’ zorgt voor vertraging, extra kosten of zelfs mislukkingen. Een praktijkvoorbeeld is bijvoorbeeld de keuze om de organisatie wel of niet te standaardiseren op één kernsysteem. Dit is een kwestie van wel of niet en als het ertussen inhangt resulteert dit in onduidelijkheid en onnodige complexiteit.
Kortom, we nodigen jullie uit om Digitaal in het DNA te lezen en met ons aan de slag te gaan met het beter maken van organisaties en het gelukkiger maken van medewerkers. Er is namelijk niets zo prettig als een investering die loont door een betere bedrijfsvoering te bewerkstelligen en systemen die medewerkers niet hinderen maar faciliteren.
Over Jacco Paul Schonewille
Dr. Jacco Paul Schonewille MITM is gepromoveerd (TU Delft) op de rol van IT binnen organisaties en in het bijzonder bij fusies en overnames. Met een brede blik op mens en IT en met meer dan dertig jaar ervaring realiseert hij IT-verandertrajecten binnen nationaal en internationaal opererende organisaties. Hij is daarnaast actief als trainer en methodiek ontwikkelaar.
Over Robert Visscher
Robert Visscher is als bedrijfskundige afgestudeerd aan de Nyenrode Business Universiteit, met een specialisatie in verandermanagement en organisatiecultuur. Zijn kracht ligt in het begeleiden van de ontwikkeling van mensen en organisaties, de laatste vijftien jaar vooral op het gebied van digitalisering. Daarnaast is hij actief als trainer, spreker, mentor en coach.