Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - In de media

90% van de persberichten wordt ongelezen weggegooid. Maar dat hoeft niet uw persbericht te zijn! Marike Timmermans deelt in In de Media haar ervaringen en praktische handvatten en tips. In deze preview gaat ze er alvast kort op in.

Marike Timmermans | 10 juli 2015 | 3-4 minuten leestijd

Aan de wieg het tweede Nederlands persbureau Novum Nieuws heb ik ervaren hoe plezierig het was als woordvoerders, persvoorlichters of andere vertegenwoordigers van een bedrijf, de redactie van Novum Nieuws belden wanneer zij iets nieuws te vertellen hadden. Als de beller goed geïnformeerd is en de redactie kan voorzien van relevante informatie en nieuws (soms een scoop), dan is dat een hele goede basis voor een wederzijds belangrijke relatie.

Na vier jaar en een volwassen Novum ben ik vertrokken en – met een kleine omweg – terecht gekomen waar ik nu ben: persvoorlichter voor ondernemers, MKB’ers, brancheverenigingen, ZZP’ers. Want juist daar zit nieuws. Zij zijn iedere dag hard bezig met hun eigen bedrijf of organisatie en hebben daar veel kennis en ervaring in. In die kennis en ervaring schuilt vaak onopgemerkt nieuws. Want iedereen is bedrijfsblind, je ziet zelf niet meer waar je goed in bent terwijl dat voor anderen juist weer aardig is om te weten. En met gepaste trots kan ik zeggen dat waar ik nou goed in ben, is om dat ontzettende leuke nieuws in de media te krijgen. Daar helpen we de media mee én we helpen de MKB’er of vereniging om hun naamsbekendheid te vergroten.

Op de meeste nieuwsredacties komen persberichten dagelijks in groten getale binnen. Het is eenvoudigweg niet mogelijk om ze allemaal te lezen. Persberichten van multinationals zullen in de meeste gevallen wel worden meegenomen om het simpele feit dat een nieuwsredactie het zich niet kan veroorloven nieuws van deze bedrijven te missen. Het merendeel (zo’n 90%) blijft ongelezen.

Dat betekent echter niet dat de afzender niets te vertellen heeft. Maar het is wel zaak dat je persbericht opvalt! Je hebt met de titel van je persbericht te concurreren met die ongeveer 10% aan berichten waar wel wat mee gedaan wordt. Dat is nogal wat!

Belangrijk is het dat je persbericht in ieder geval voldoet aan de ‘regels’ die er zijn. Een sterke kop met prikkelende onderkop en goed opgebouwd. Wat daarbij kan helpen is een goede relatie met (journalisten en redacteuren van) díe media die voor je bedrijf belangrijk zijn. Jullie beogen immers hetzelfde doel: het informeren van dezelfde doelgroep. Een andere mogelijkheid is dat je expertise bekend is bij de redactie. En zo zijn er tal van andere mogelijkheden om free publicity te kunnen realiseren die in veel gevallen ook nog effectief kunnen zijn.

Dit boek heb ik geschreven op verzoek van de cursisten van mijn workshop ‘In de Media’. In één middag behandel ik daarin de onderwerpen van dit boek. In een vervolgtraject behandelen we de verschillende onderwerpen uit de praktijk. De deelnemers behalen zulke leuke en waardevolle resultaten dat zij mij ertoe hebben aangespoord dit te verwoorden en te delen – met dit boek als resultaat. Het is een handig en praktisch naslagwerk dat zo in de binnenzak of handtas past. Het helpt je om op reguliere basis media-aandacht te krijgen ofwel te worden erkend als expert in de markt op dat specifieke vakgebied.

Het effect van mijn aanpak zie ik terug bij de bedrijven die ik persoonlijk heb getraind en gecoacht of waarvoor wij maandelijks de media opzoeken en media-aandacht vragen. Zij hebben een wederzijds gezonde relatie met die media ontwikkeld die voor hen belangrijk zijn – de resultaten tonen zich in de media en zijn niet onverdienstelijk. Het boek heb ik ook laten lezen door vakgenoten en mensen in het veld – het is voor mij belangrijk dat mijn overtuiging wordt gedragen door de media en mensen die er dagelijks mee te maken hebben.

Marike Timmermans stond aan de wieg van Persbureau Novum Nieuws. Sinds 2013 is ze zelfstandig gevestigd onder de naam UwPersvoorlichter. Ze is auteur van In de media.

Over Marike Timmermans
Als gepassioneerd ondernemer stond Marike Timmermans aan de wieg van ‘game changer’ Persbureau Novum Nieuws. Haar overstap naar zelfstandig persvoorlichter is in 2013 uitgemond in een franchiseorganisatie onder de formulenaam UwPersvoorlichter. Zij kent het hele spectrum van binnenuit, van de gepassioneerde vakman tot de ambitieuze onderzoeksjournalist. Niet alleen vindt zij steeds weer creatieve en communicatieve oplossingen voor de verschillende partijen, zij weet wat de spelers beweegt, maar vooral ook wat hen tegenhoudt. Haar focus ligt op kleine en middelgrote organisaties en verenigingen. “Hier vind je het nieuws. Authentieke ondernemers en mensen met een overtuigende boodschap hebben vaak een verrassend vernieuwende visie en een sterke missie. Zij weten hun vakgenoten te boeien. Ik leg graag de verbinding tussen hun bedrijven, de media en hun gezamenlijke doelgroep.”

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden