Hebben je vrienden en familieleden een positieve invloed op je? Zijn je collega's waardevol? Maar ook: helpen social media jou om beter te worden in wat je doet en wie je bent? Of leiden ze alleen maar tot ergernis en frustratie?
De invloed van anderen
Geluk en succes: je bereikt ze nooit alleen. Er zijn altijd anderen bij nodig. Wie is er in jouw kamer? gaat over de invloed van die anderen op je leven. Niet alleen van de personen die nu fysiek bij je zijn, maar iedereen die je ooit hebt ontmoet. De kwaliteit van je leven hangt af van de mensen om je heen. Hun aanwezigheid is onuitwisbaar en van invloed op je geluk en succes. Zijn ze eenmaal in jouw leven - jouw ‘kamer' - dan gaan ze nooit meer weg.
Gelukkig in wat ik doe
Laat me je iets persoonlijks vertellen. Het is alweer ruim tien jaar geleden, maar het voelt als gisteren dat ik door mijn eigen verkeerde beslissingen mentaal en financieel aan lager wal raakte. Ik verloor mijn bedrijf, mijn huis en zelfs de spaarpotjes van mijn kinderen werden leeggehaald. Want dat krijg je bij een persoonlijk faillissement. Inmiddels, een paar jaar later dus, ben ik directeur en mede-eigenaar van BNI, een zakelijk netwerk in Nederland en Vlaanderen. Samen met mijn vrouw Sascha heb ik een flink aantal fit20 studio's in Nederland, Engeland en de Verenigde Staten. Maar vooral: ik ben erg gelukkig in wat ik doe. En met wie ik dat doe! Dat geluk bereikte ik dankzij de mensen om mij heen, de mensen in mijn ‘kamer'.
Positief en praktisch
Wie is er in jouw kamer? geeft in feite de ‘formule' voor mijn of jouw geluk en succes. Die ‘formule' of aanpak is niet iets wat ik zelf heb bedacht. Ik heb aan het boek meegeschreven. Dat ging mij goed af, omdat mijn ervaringen en ‘inzichten' volledig overeenkwamen met die van de andere auteurs. Dankzij die ervaringen en ‘inzichten' is Wie is er in jouw kamer? een heel positief en praktisch boek geworden. Dat zijn volgens mij ook precies de kwaliteiten waarmee iedereen in het leven zou moeten staan: positief en praktisch.
Chicken Soup for the Soul
Het praktische zijn de tools en technieken waarmee we onze kamer vol mensen, ons leven, zo goed mogelijk kunnen beheren. Zodra we weten wat onze waarden zijn en weten wat we in het leven willen bereiken, kunnen we dat bestaan zo inrichten dat we het ook daadwerkelijk gaan leven. Echt simpelweg door de keuzes die we maken. Ik heb het zelf gedaan en ik weet dat het werkt. En niet alleen ik. Jack Canfield bijvoorbeeld, bestsellerauteur van Chicken Soup for the Soul, noemt Wie is er in jouw kamer? ‘een van de krachtigste boeken over persoonlijke ontwikkeling die je ooit zult lezen. Het heeft mijn leven veranderd en het verandert ook dat van jou.'
Door mijn ervaring ben ik ervan overtuigd dat Wie is er in jouw kamer? écht iets toevoegt aan je leven. De lessen uit het boek hebben mij gebracht tot waar ik ben. En daar ben ik dankbaar voor.
Over Ivan Misner
Over Aqil Radjab
Aqil is vader, echtgenoot en ondernemer. Na 7 jaar bij de marine gediend te hebben, koos hij voor het ondernemerschap. Met veel vallen en opstaan leerde hij zichzelf het ondernemersvak. Over de ervaringen die hij opdeed en de lessen die hij leerde, schreef hij het autobiografische boek: De slechtste ondernemer ooit!, dat al snel naar het Engels werd vertaald.
Met alle door hem geleerde lessen slaagde Aqil erin om een prachtig team te bouwen en samen met hen zijn bedrijf Payroll Company tot een succes te maken. In een kleine 8 jaar bouwden ze het uit tot een toonaangevende speler op de Noord-Nederlandse markt, met meer dan 2.000 medewerkers op de payroll. Payroll Company was 5 jaar op rij een van de snelst groeiende ondernemingen in Nederland. Het werd onderscheiden met meerdere Gazellen Awards van het Financieele Dagblad.
Momenteel is Aqil als Nationaal directeur en mede-eigenaar van BNI verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dit zakelijke netwerk in Nederland en Vlaanderen. Met zijn vrouw Sascha heeft hij meerdere fit20 studio’s in Nederland, Engeland en de Verenigde Staten. Het mooiste onderdeel van zijn leven is voor Aqil: reizen met zijn gezin en het ontdekken van nieuwe (ondernemers)kansen.