Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Communicatie voor financials - 'Ook voor mij als niet-financial boeiend'

Communicatie voor Financials van Theo de Joode, Bert van der Zaag en Karolijn Burgman is een studieboek dat financiën integraal behandelt vanuit communicatieperspectief en ethische waarden.

Eric van Arendonk | 22 oktober 2019 | 2-3 minuten leestijd

Als marketeer leun ik persoonlijk, als het gaat om financiële vraagstukken, graag op mijn collega's van de financiële afdeling. Zij weten dat ik daar weinig affiniteit mee heb en komen soms al van te voren hun hulp aanbieden. Dit boek recenseren was dan ook niet mijn eigen keus...

Toch ben ik er achteraf blij mee. Het heeft me een mooie inkijk gegeven waar de financials op het gebied van communicatie mee worstelen. Als verantwoordelijke voor zowel marketing als communicatie in de organisatie waar ik werkzaam ben, kan ik me nu veel beter inleven in de communicatiebehoefte van deze collega's.

Het is een echt studieboek, geschreven om uit te leren. De hoofdstukken bevatten naast een gedegen uitleg met voorbeelden ook opdrachten en casussen. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting. Naast de technische kant van het financiële vak zoals KPI's, kengetallen, analysemethoden, governance, risico's en dergelijke, worden ook zaken behandeld die niet direct onder financiën vallen maar de afdeling wel raken. Denk daarbij aan onder andere verbetertrajecten zoals Lean, Six Sigma en agility. Ook communicatieve vaardigheden zoals het geven en ontvangen van feedback en de verschillende vormen van onderhandelingen komen aan bod. Natuurlijk ontbreekt ook marketing niet; de SWOT- en scenarioanalyses worden uiteengezet.

Dit boek geeft aanwijzingen hoe je als Financial waardevoller kunt zijn voor je organisatie als je weet wat er op andere afdelingen speelt. En over de impact van communicatie. Hoe je bepaalde boodschappen binnen de organisatie brengt zodat er de juiste energie gaat ontstaan. De belangrijkste communicatieregel ontbreekt dan ook niet en die is mijns inziens: ‘De ontvanger bepaalt de kwaliteit van de communicatie'. Ken de ontvanger dus goed en weet wat die relevant vindt, zodat je vanuit deze persoon denkt. De auteurs laten je zien dat een boodschap verschillende ladingen en begrippen kan hebben. Zo is een meldpunt een positieve variant op een kliklijn. En een reorganisatie kun je ook verwoorden als modernisering. Hetzelfde wordt bedoeld, maar de energie die het opwekt is toch anders.

Communicatie voor Financials is een mooi boek wat lekker wegleest en ook voor mij als niet-financial boeiend is. Een aanrader binnen de opleidingen voor financials en aanbevolen voor communicatiespecialisten.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Theo de Joode, Bert van der Zaag, Karolijn Burgman
Communicatie voor Financials

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden