OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 3 van 185 resultaten
recensie
Algemeen management
25 maart 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In het boek Be useful breken Salem Samhoud en Jeroen Geelhoed een lans voor ondernemerschap. Het resultaat is een hybride boek: ondernemersvaardigheden, onderzoek, landenkarakteristieken en interviews bij elkaar.
interview
Algemeen management
22 maart 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met het boek ‘Be useful’ breken Salem Samhoud en Jeroen Geelhoed een lans voor meer ondernemerschap in Nederland. ‘Ondernemen is verantwoordelijkheid nemen.’
interview
Coaching en trainen
21 maart 2011
Pierre de Winter
12-17 minuten leestijd
Met Het Groot Coachboek publiceren Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen hun elfde boek in elf jaar. Met hun handelsmerk: praktische, goed doordachte werkvormen zijn de twee ondertussen behoorlijk succesvol. Tijd voor een nadere kennismaking.
interview
Algemeen management
8 februari 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In het boek Rijk zakendoen beschrijft consultant Désirée Murk-Scholten hoe ondernemen schijnbaar moeiteloos kan gaan. Als onder- en bovenwereld synchroon met elkaar in de pas lopen, wil het universum nog wel eens de helpende hand reiken.
interview
Persoonlijke effectiviteit
26 januari 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Crisismanager Bart Flos schreef Het Anti-klaagboek. Volgens Flos kun je met anti-klagen de klachten van minimaal 90 procent van je medemensen vlot leren ontregelen. En over ons eigen klaaggedrag moeten we nodig eens in gesprek met onszelf.
interview
Economie
12 januari 2011
Pierre de Winter
5-7 minuten leestijd
Tien jaar lang was Kilian Wawoe als senior personeelsmanager werkzaam voor ABN Amro. Hij maakte de vette jaren in de bankwereld mee en daarmee de jaren van de stijgende bonussen. Hij verliet de bank en begon een onderzoek naar de werking van bonussen en constateerde dat ze vaak onjuiste prikkels geven. Bonus is de weerslag van zijn onderzoek.
interview
Organisatiekunde
7 januari 2011
Pierre de Winter
5-7 minuten leestijd
Hoewel diversiteit al enkele jaren een veelbesproken onderwerp is, komt een gedegen diversiteitsbeleid bij veel organisaties nog niet van de grond. Ralf Knegtmans maakt in Diversiteit als uitdaging de problematiek duidelijk en geeft best practices.
interview
Verandermanagement
25 december 2010
Pierre de Winter
5-7 minuten leestijd
In het boek Grootmeester in veranderen proberen Herman Van den Broeck en coauteur Dave Bouckenooghe ons bij te brengen dat veranderprocessen lang niet zo veel weerstand uit hoeven te lokken als iedereen denkt. ‘Mensen komen graag in actie, maar leidinggevenden lijken dat massaal te zijn vergeten.’
interview
Organisatiekunde
10 december 2010
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Patronen en mechanismen in organisaties leren zien en vervolgens beïnvloeden. Dat is wat Steven de Groot ons wil leren met zijn nieuwe boek Hun zien het verkeerd. Hij maakt daarbij gebruik van zogenaamde CMO-configuraties, waarbij de C staat voor Context, de M voor Mechanisme en de O voor Outcome.
recensie
Marketing
6 december 2010
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Met (e)Marketing schreef Cor Molenaar een compleet en visueel aantrekkelijk leerboek voor de huidige generatie marketingstudenten, maar ook voor marketingmanagers die zich online nog altijd geen raad weten.
recensie
Strategisch management
30 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met het boek ‘Businessmodellen’ hebben Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers gepoogd de term businessmodel van een wetenschappelijke basis te voorzien. Dat resulteerde in een nuttig, verhelderend, maar weinig enerverend boek.
recensie
Organisatiekunde
22 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In het boek Slimmer werken en sociale innovatie laten TNO-medewerkers Peter Oeij, Luc Dorenbosch, John Klein Hesselink en Fietje Vaas zien wat sociale innovatie is en geven ze de laatste stand van zaken op dat gebied in Nederland. Conclusie: we kunnen veel beter.
recensie
Organisatiekunde
17 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In 2003 publiceerde Hans Strikwerda het boek ‘Shared Service Centers’, dat sindsdien geldt als het standaardwerk op het gebied van, jawel, shared service centers; interne dienstenverschaffende eenheden binnen organisaties, die voor meerdere business units/divisies/afdelingen duidelijk afgebakende werkzaamheden verrichten. Nu is de herziene editie uit, onder de titel Shared Service Centers II.
interview
Algemeen management
11 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Het boek Integraal klachtenmanagement van Kees Ahaus en Eric de Haan is precies wat het belooft te zijn: een standaardwerk over klachtenmanagement. Aan TNO-directeur Kees Ahaus de vraag waarom bedrijven, hoewel ze weten dat er enorm veel waarde schuilt in goed klachtenmanagement, er maar niet in slagen die wetenschap in daden om te zetten.
interview
Advisering
9 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In het boek En? De essentie van professioneel adviseren zet Edwin Schouten een serie technieken uiteen die het werk van de adviseur effectiever maken. Schouten houdt niet van geleuter, zo blijkt uit een interview met Management & Literatuur.
recensie
Marketing
5 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Een rekenboek voor marketeers. Dat is Ken uw klant van de Belgische auteurs Marc van de Perre en Ton Kuijlen. Nuttig, want marketing moet meer en meer zijn rendement aantonen.
recensie
Algemeen management
28 oktober 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met het boek Brein@work laten Nina Lazerom en Ria van Dinteren zien hoe bedrijven kunnen profiteren van de stroom aan nieuwe kennis die is geproduceerd op het gebied van de hersenen. Een inspirerend boek voor geïnspireerde Human Resource-professionals.
recensie
Organisatiekunde
25 oktober 2010
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
In de wereld van Martijn Aslander en Erwin Witteveen is de mensheid – geholpen door de moderne technologie – steeds meer geneigd tot samenwerking. Niet per se omdat wij mensen daar van nature toe geneigd zijn, maar omdat we er uiteindelijk zelf beter van zullen worden, aldus Martijn Aslander en Erwin Witteveen in hun boek Easycratie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 oktober 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Wichert van Engelen schreef met Brainstormen met resultaat een prettig leesbaar en praktisch boek voor iedereen die zich de kunst van het brainstormen eigen wil maken.
recensie
Communicatie en media
17 oktober 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Het boek ‘Geen commentaar’, geschreven door vijf communicatieprofessionals uit België en Nederland, is een geslaagde poging om organisaties en hun communicatieafdelingen handvatten te bieden voor het omgaan met de moderne communicatiewetten bij crisis. Makkelijker weten ze het niet te maken, wel een hoop inzichtelijker.