OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 15 van 473 resultaten
interview
Algemeen management
1 februari 2011
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Margreeth Kloppenburg en Jaco van der Schoor schreven hun derde boek in drie jaar tijd: Eerlijk scoren!, over de professionele balans tussen target en integriteit. ‘Binnen de driehoek professional-organisatie-klant is het een spanningsveld dat altijd al speelt. Door de tijdgeest is het nu actueel en bespreekbaar geworden.’
nieuws
Algemeen management
26 januari 2011
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Een shortlist voor een literatuurprijs vangen in een eenduidige beschrijving is een heikele opdracht. De titels zijn divers, de onderwerpen uiteenlopend. Om toch een poging te wagen: de shortlist voor de verkiezing van het Managementboek van het Jaar 2011 is er één voor nieuwsgierige en leergierige managers.
interview
Internet en social media
17 december 2010
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Ondanks de enorme invloed van Google verscheen er in Nederland nog nooit een grondige analyse. Dus schreef internetjournalist Peter Olsthoorn De macht van Google. In een goed onderbouwd betoog prijst hij Google voor de terughoudende manier waarop het met alle mogelijke data omgaat, en wijst hij tegelijkertijd op de gevaren die de dominante positie van de zoekmachine met zich meebrengt.
interview
Algemeen management
26 november 2010
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Freek Vermeulen, de veertigjarige associate professor strategic & international management aan de London Business School, nam een sabbatical om Business Exposed te schrijven. Hierin haalt hij een aantal hardnekkige mythes en gewoontes in management en bedrijfsleven onderuit. Dat doet hij met het plezier dat veel wetenschappers eigen is: met behulp van talloze onderzoeken uit alle uithoeken van de academische wereld beschrijft hij ‘The naked truth about what really goes on in the world of business’, zoals de ondertitel luidt.
interview
Algemeen management
18 november 2010
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
In haar boek Adieu Secretaresse, Hello Assistant beschrijft Annemarie De Martines-van Schoonhoven de ontwikkeling van het vak waarin zij 25 jaar geleden haar carrière begon. Het beroep is toe aan een nieuwe functieomschrijving, vindt ze: de benaming secretaresse is gedevalueerd en door de opkomst van ICT en het Nieuwe Werken is de verhouding met de manager aan grote veranderingen onderhevig.
interview
Organisatiekunde
2 november 2010
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven is een groeiende behoefte aan mensen die regie durven en kunnen nemen, is de overtuiging van Dees van Oosterhout. Bij de overheid omdat de taak van overheidsinstanties in toenemende mate is gelegen in het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen, in het bedrijfsleven omdat het succes afhankelijk is van de mate waarin bedrijven in staat zijn hun wensen af te stemmen op de omgeving. In haar boek Procesregie beschrijft Van Oosterhout hoe mensen in overheid en bedrijfsleven de complexe vraagstukken met veel belangentegenstellingen zouden moeten oppakken.
interview
Reclame en verkoop
1 november 2010
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
In zijn boek ‘De verkoopmaffia’ veegt marketingjournalist Erwin Wijman de vloer aan met de zogenaamde klantvriendelijkheid waar veel bedrijven zich op laten voorstaan. Bedrijven zouden zich niet moeten toeleggen op het zo efficiënt mogelijk incorporeren van customer care centers in hun bedrijfsvoering, maar hun klanten nu eens echt hoffelijk moeten gaan bejegenen.
interview
Economie
16 oktober 2010
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Voor het eerst sinds de jaren zeventig dreigen wij weer een lange periode van inflatie tegemoet te gaan, betoogt de macro-econoom en journalist Edin Mujagić in zijn nieuwe boek ‘Het inflatiespook. Waarom de inflatie in Nederland gaat toeslaan en hoe u uw vermogen kunt beschermen’. Tenzij de centrale banken zich weten te ontworstelen aan de invloed van de politiek, zullen de gevolgen dramatisch zijn.
recensie
Algemeen management
7 oktober 2010
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Hun bedrijfsblog Signal vs. Noise (http://37signals.com/svn/) schijnt buitengewoon goed gelezen te worden. Nu hebben softwareondernemers Jason Fried en David Heinemeier Hansson hun ideeën over het leiden van een bedrijf ook aan het papier toevertrouwd: 'ReWork'. Het is een aanstekelijk boek geworden waaruit een grote afkeer van kouwe drukte spreekt.
interview
Reclame en verkoop
28 september 2010
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Jan Willem van den Brink en Maarten van Os van Dreamfactory schreven een boek over acquireren voor professionals, Opdrachtgever gezocht. ‘Professionals hebben het gevoel dat ze zich opdringen als ze iets proberen te verkopen, maar dat is niet terecht. Zij hebben juist de beste contacten met klanten.’
recensie
Advisering
24 september 2010
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Drie leerlingen van organisatiepsycholoog Dr. Edu Feltmann wisten hem over te halen samen een boek te maken over zijn concept ‘denkadviseren’. Zij willen de ideeën van Feltmann introduceren bij een breder publiek. Het resulteerde in het boek ‘Denkadviseren’, dat verschijnt op 25 september.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 september 2010
Hans van der Klis
4-5 minuten leestijd
Gerald Essers zit lekker thuis op de bank, telefoon in de hand, laptop op schoot. Geheel in stijl met zijn betoog: de bank is op dit moment de beste omgeving voor de activiteit waarmee hij bezig is, het geven van een kort telefonisch interview over zijn nieuwe boek, Slimmer werken met het kantoor in je tas, de complete gids voor de nomad worker. ‘Dit is niet noodzakelijk iets wat je op kantoor hoeft te doen’, zegt hij. ‘En omdat ik thuis ook nog iets moest doen, was dit de beste oplossing.’
recensie
Algemeen management
8 september 2010
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Managementboeken zijn te weinig op de praktijk gericht, vindt Jan Dijkgraaf, voormalig hoofdredacteur van Management Team en tegenwoordig betrokken bij de nieuwe televisieomroep PowNed. Met zijn onderhoudende ‘Handboek voor de keiharde manager’ laat hij zien hoe het wel moet.
recensie
Non-profit
3 september 2010
Hans van der Klis
4-5 minuten leestijd
Dat er sprake is van een vertrouwenscrisis tussen burger en overheid, mag als bekend worden verondersteld. Ton Horrevorts en Ralph Pans, die samen het boek Presterende bestuurders schreven, hebben zich gebogen over een belangrijke consequentie van dit probleem: bestuurders – politici én topambtenaren – lijken het plezier in hun werk te verliezen. Op basis van 24 interviews met topbestuurders hebben zij een aantal aanbevelingen geformuleerd om deze trends te keren.
interview
Algemeen management
25 augustus 2010
Hans van der Klis
9-13 minuten leestijd
Soms is troost bieden belangrijker dan oplossingen aandragen, is de overtuiging van managementadviseur Jeroen Busscher. In zijn nieuwe boek ‘Troost voor werkende mensen’ onderzoekt hij het lijden op de werkvloer en biedt hij troost. ‘Ik heb van nature de neiging mij overal mee te bemoeien, dus moest ik mij tijdens het schrijven steeds inhouden. Maar het was een goede oefening om meer vertrouwen te hebben in anderen. Als adviseur bied ik altijd mijn oplossing, maar je zult het zelf moeten doen. In die zin heeft dit mij geholpen een betere consultant te worden.’
recensie
Organisatiekunde
11 augustus 2010
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
We zijn toe aan een andere manier van denken, betogen Martijn Aslander en Erwin Witteveen in hun nieuwe boek Easycratie. ‘We leven in een nieuwe tijd: de netwerksamenleving is werkelijkheid geworden’, zegt Witteveen. ‘Alle kennis, alle informatie is tegenwoordig vrij toegankelijk. Zaken als hiërarchie en geld worden steeds minder belangrijk.’
interview
Algemeen management
3 augustus 2010
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Onder de aanstekelijke titel Rapportbestrijding bindt trainer en adviseur Michiel Boswinkel de strijd aan met de rapportagecultuur. Er verschijnen te veel en te dikke rapporten die vaak volledig voorbijgaan aan wat de lezer - de opdrachtgever - wil weten. En dat is contraproductief, zegt Boswinkel: ‘Ze kosten tijd, geld, frustratie en papier.’
interview
Algemeen management
23 juli 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Het belang van merken neemt af. In plaats daarvan komt de reputatie van bedrijven steeds vaker in de schijnwerpers te staan. Om die zo goed mogelijk uit te laten komen, kunnen bedrijven gebruik maken van een nieuw instrument: internal branding. Het is een optelsom van human resources, marketing en communicatie. Gaby Nedeski schreef er samen met Luc van Beers een boek over: Internal branding 2.0.
interview
Marketing
8 juli 2010
Hans van der Klis
10-14 minuten leestijd
Het werk dat marketeers op dit moment doen, is verspilde moeite, zegt de Engelse marketing- en reclamegoeroe Mark Earls. Focusgroepen en andere methoden om te ontdekken wat de behoeften zijn van de consument gaan uit van de verkeerde premisse. De mens is geen onafhankelijk denkend wezen dat zelfstandig beslissingen neemt. In zijn boek De ultieme kudde betoogt Earls het tegenovergestelde: dat de mens een sociaal wezen is, dat in alles wat hij denkt en doet afhankelijk is van de mensen om zich heen.
recensie
Verandermanagement
16 juni 2010
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Spreker en ‘management coach’ Jan van Setten schreef een boek, Hoe krijg ik ze zover?, over hoe je je medewerkers meekrijgt bij belangrijke veranderingen. Daartoe ontwikkelde hij een ‘commitmentladder’, waarin hij de verschillende fasen van betrokkenheid inzichtelijk maakt. ‘Weerstand kun je ook beschouwen als leerstand: wanneer je die energie kunt omdraaien, kun je er juist iets positiefs mee doen.’