OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 19 van 473 resultaten
interview
Internet en social media
5 augustus 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Geert-Jan Smits en Joost Steins Bisschop, directeur en partner bij internetadviesbureau Jungle Minds, schreven een geheel nieuwe editie van hun tweeënhalf jaar geleden verschenen boek over internetstrategie: De Internet Scorecard 2.0. ‘Bedrijven willen hun internetactiviteiten steeds beter beheersen.’
interview
Leiderschap
27 juli 2009
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Voor zijn nieuwe boek over klantvriendelijkheid en klantgerichtheid koos Jos Burgers een afwijkende vorm: hij maakte er een roman van. Hondenbrokken is het verhaal van Tim Vermeulen, wiens dierenspeciaalzaak ten onder dreigt te gaan totdat hij ontdekt hoe hij zijn klanten echt gelukkig kan maken: door ze daadwerkelijk te helpen.
recensie
Economie
25 juli 2009
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Onlangs nam Herman Wijffels afscheid als bewindvoerder van de Wereldbank. Tijdens de speciaal voor die gelegenheid georganiseerde bijeenkomst in Den Haag liet de bestuurlijke elite zich verleiden tot een discussie over een aantal van zijn idealen. ‘We moeten iets vinden voorbij kapitalisme of socialisme’, zei Wijffels bij zijn afscheid.
recensie
Organisatiekunde
17 juli 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Na de boekhoudschandalen bij Enron, Parmalat en Ahold is de aandacht voor corporate governance en risicomanagement groter dan ooit. In hun boek Greep op de zaak hebben Francis Bouman en zijn partners van 4Partners de belangrijkste instrumenten voor risicomanagement geïnventariseerd.
recensie
Algemeen management
3 juli 2009
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Binnen bedrijven en organisaties bestaat weinig aandacht voor rouw en verliesverwerking. Die gevoelens spelen niet alleen bij het verlies van dierbaren, maar bijvoorbeeld ook wanneer mensen hun werkplek of hun collega’s kwijtraken bij reorganisaties. De consultants Bert Cozijnsen en Joost van Wielink hebben er een boek over geschreven: Over de rooie. ‘Wanneer het onderwerp eenmaal ter sprake komt bij medewerkers en leidinggevenden, ontdekken wij altijd dat er veel behoefte bestaat om over dit onderwerp te praten’, zegt Joost van Wielink.
interview
Internet en social media
29 juni 2009
Hans van der Klis
7-9 minuten leestijd
Don Tapscott werkt aan een nieuw boek: ‘Rebuilding the World’ luidt de werktitel. De instituties die hun intrede deden tijdens de industrialisering van de economie voldoen niet meer, is zijn overtuiging. Maar de jonge generatie, opgegroeid met een volledig nieuw perspectief op de wereld om ons heen, gaat ons met behulp van internet helpen de wereld opnieuw vorm te geven.
recensie
Economie
24 juni 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Hij schijnt ‘de leukste ondernemer van Nederland’ te zijn en wie hem wel eens heeft gezien in het televisieprogramma Dragon’s Den, kan niet ontkennen dat Henk Keilman een charmante en gevatte man is. Met het boekje Crisis? Hoezo crisis? heeft hij zich nu in het crisisdebat gemengd. Keilmans stelling: de crisis is de ideale gelegenheid om Nederland een stuk duurzamer en groener te maken.
interview
Financieel management
19 juni 2009
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
In De ondergang van Fortis analyseert Thierry Debels hoe de Vlaams-Nederlandse bankverzekeraar zich verslikte in de overname van ABN Amro en de kredietcrisis. Debels, een econoom die actief is als freelance publicist en onderzoeker voor de Vlaamse politieke partij LDD, spaart geen van de betrokken partijen: noch de banken, noch de kredietbeoordelaars, analisten, beleggers of politici. Management & Literatuur sprak met de auteur.
interview
Reclame en verkoop
19 juni 2009
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
In zijn boek Koop mij doet de Deense marketinggoeroe Martin Lindstrom verslag van zijn ervaringen met neuromarketing. Dankzij de sponsoring van acht grote multinationals kreeg hij de beschikking over een budget van zeven miljoen euro, zodat hij vier jaar lang onderzoek kon doen naar dit relatief nieuwe fenomeen. Lindstrom is enthousiast: hij beschouwt dit ‘huwelijk’ tussen marketing en wetenschap als een reddingsboei voor de marketing, die naar zijn mening in toenemende mate te maken heeft met een geloofwaardigheidsprobleem.
recensie
Leiderschap
16 juni 2009
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
De politiek mag de blik tegenwoordig weer iets meer naar binnen hebben gericht, de internationalisering van het bedrijfsleven gaat door. Het werken in teams met mensen met uiteenlopende culturele achtergronden vergt specifieke vaardigheden. De cultureel antropologe Jitske Kramer, actief als coach en trainer, schreef er een boek over: Normaal is anders!. Het boek is leverbaar vanaf 17 juni. M&L sprak alvast even met haar.
recensie
Leiderschap
15 juni 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Arme managers. Hebben ze eenmaal vakantie, zetten Petra Sevinga en Rob Bos van Schouten & Nelissen ze alsnog aan het denken met hun Kleine reisgids voor managers. Want, zo redeneren zij, ‘geen betere periode om te reflecteren op je werk dan tijdens de vakantie’. Het boekje ligt pas 26 juni op de schappen, maar M&L las alvast de proef en sprak met de auteurs.
recensie
Algemeen management
11 juni 2009
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Bij welke reorganisatie werk jij? dat hij schreef in samenwerking met Hester Heringa, betoogt Jaap Peters dat organiseren en managen twee verschillende dingen zijn. ‘Mensen vinden mij vaak een dwarskijker, maar ik vind dat mijn visie getuigt van realisme voor de dagelijkse praktijk’, zegt hij. Eind juni ligt zijn boek op de schappen, maar Management & Literatuur sprak alvast even met de auteur.
interview
Persoonlijke effectiviteit
10 juni 2009
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Jeff Gaspersz, hoogleraar en adviseur innovatie, verbonden aan Nyenrode Business Universiteit, heeft een lange lijst publicaties op zijn naam. Deze maanden voegt hij er weer twee aan toe: Dagelijks innoveren, praktische adviezen voor een kansgerichte organisatie, en Grijp je kans!, een boek dat gericht is op individuen die zich nieuwe mogelijkheden willen vinden en benutten.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 juni 2009
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Wat zou een ‘DroomBaanGoeroe’ zijn zonder dat hij zelf zijn dromen in vervulling laat gaan? Huub van Zwieten, voorman van talentenbureau Talent First, presenteert op 12 juni zijn nieuwe boek ‘Marijn is klaar met werken’, een koffietafelboek, managementboek en roman in één. Bij wijze van preview sprak Management & Literatuur alvast met de auteur.
interview
Leiderschap
27 mei 2009
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Vier jaar na haar bestseller Uit het harnas! schreef Paulien Assink een nieuw boek: Samenspel. Haar stelling: de leiderschapscultuur is lange tijd te eenzijdig gebaseerd geweest op mannelijke kwaliteiten. Juist in deze crisistijd bestaat volgens Assink behoefte aan een andere, meer feminiene invalshoek die zij omschrijft als het ‘V/M Leiderschap’. In de verkiezing van Barack Obama ziet zij een belangrijk symbool voor deze ontwikkeling.
nieuws
Algemeen management
27 mei 2009
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Als jongeling stond de Israëlische zakenman Jacob Burak voor de keuze: psychologie of industriële technologie studeren. Zijn vader, een Holocaustoverlevende, haalde hem over voor zekerheid te kiezen. Maar zonder zijn liefde voor de psychologie had Burak het ongetwijfeld nooit zover geschopt. Een kort vraaggesprek.
interview
Persoonlijke effectiviteit
22 mei 2009
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Een groep prominente denkers en doeners, onder wie Herman Wijffels, breekt in de interview- en essaybundel In naam van de natuur een lans voor een cultuuromslag in de manier waarop wij naar het leven op aarde kijken. Het klimaat staat onder grote druk en het is noodzakelijk dat wij andere afwegingen gaan maken, is hun overtuiging. Jan Willem Kirpestein, samen met Henk Manschot en Vanno Jobse verantwoordelijk voor de redactie, legt uit.
interview
Financieel management
10 mei 2009
Hans van der Klis
10-15 minuten leestijd
In haar onlangs verschenen bundel columns uit NRC Handelsblad, Tussen hebzucht en verlangen, pleit Heleen Mees voor een dynamischer arbeidsmarkt. Met lagere brutolonen en een soepeler ontslagrecht zouden meer mensen aan het werk geholpen kunnen worden. Ook vrouwen van allochtone, niet-westerse afkomst. En dat heeft automatisch een positief effect op de integratie, verwacht Mees, die haar ervaringen in haar woonplaats New York als voorbeeld neemt.
recensie
Marketing
1 mei 2009
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Marketeers zijn bang voor internet, is de overtuiging van Cor Hospes. ‘Op internet praten consumenten terug en daar kunnen marketeers niet mee omgaan.’ Dat is de reden dat hij Alle 13 goed! schreef, met 13 marketingtools die helpen beter gebruik van te maken van de mogelijkheden. Eind mei ligt het boek op de schappen. Management & Literatuur nam een voorschot en sprak met de auteur.
recensie
Economie
17 april 2009
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Hoewel we er nog middenin zitten, hebben de NRC-journalisten Egbert Kalse en Daan van Lent zich al aan de geschiedenis van de kredietcrisis gewaagd. Met succes: Bankroet is een uitermate goed geïnformeerd en leesbaar boek geworden. Je zou er haast weer boos van worden.