OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 5 van 240 resultaten
interview
Organisatiekunde
4 oktober 2019
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
Wil je met succes veranderen, geef medewerkers dan ruimte. Zij zoeken immers naar zingeving, en dus naar een omgeving waarin ze ruimte krijgen voor zelfontplooiing en initiatief nemen, stelt managementconsultant en bestsellerauteur Arend Ardon. Maar hoe organiseer je dat?
interview
Algemeen management
11 september 2019
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Digitalisering is niet meer dan een middel om klanten beter, sneller en goedkoper te bedienen dan vroeger, stelt Alexandra Jankovich in Make Disruption Work dat ze schreef met Tom Voskes. De auteurs zijn de oprichters van SparkOptimus, een adviesbureau voor digitale transformatie en disruptie.
interview
Internet en social media
17 juli 2019
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Organisaties zijn erg actief op sociale media. Met vaak erg weinig effect omdat ze alleen maar zenden en niet terugpraten als volgers reageren. Wat te doen? Je moet onder andere weten op welke socials je doelgroep zit, en hoe algoritmes werken, stelt consultant sociale media Elja Daae in haar boek Super social. En altijd reageren op je volgers.
interview
Reclame en verkoop
21 juni 2019
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Wil je iets verkopen? Blijf altijd eerlijk, maar maak jezelf gerust wat groter. Geef nooit korting, onderhandel zonder keihard te willen winnen. En vergeet niet dat ouderwets bellen van alle sociale media het meest sociale is. Deze en andere tips geeft marketingdeskundige Erwin Wijman in Zo verkoop je alles, hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt.
interview
Non-profit
10 juni 2019
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Veel verandertrajecten mislukken jammerlijk, omdat de aandacht voor systemen en modellen het wint van de aandacht voor menselijk gedrag. Hoe voorkom je dat?
interview
Personeelsmanagement
6 juni 2019
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Doorlopend feedback geven, focussen op competentie-ontwikkeling en variabel belonen voor het hele team tegelijk, werken veel beter dan medewerkers een individuele bonus geven, stelt Kilian Wawoe, HR-onderzoeker en HRM-docent aan de VU, in zijn boek Het Nieuwe Belonen. ‘Investeer eerder in beter management dan in een hogere beloning.’
interview
Strategisch management
4 april 2019
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Het is nú de tijd om over te stappen op betekenisvol ondernemen, bepleit Pieter van Osch in De betekenisformule, praktijkboek groeien met purpose. Goed voor de wereld, voor klanten en medewerkers, en je kunt er prima geld mee verdienen.
interview
Marketing
27 maart 2019
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Marketingcoach en -docent Ment Kuiper stond aan de wieg van honderden marketingplannen. In Marketingplan op 1 A4 laat hij zien hoe je, geïnspireerd door de Canvas-methode van Alexander Osterwalder een overtuigend marketingplan schrijft.
interview
Ondernemen
4 januari 2019
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Nederland winkelt bij de HEMA. Al bijna honderd jaar. Maar de laatste jaren zucht het warenhuis onder de zware druk van eigenaar Lion Capital. De rentelasten zijn torenhoog, medewerkers en leveranciers worden uitgeknepen, klanten blijven weg. Onderzoeksjournalist Stefan Vermeulen schetst in HEMA - de onwaarschijnlijke ontsnapping van een nationaal icoon op meeslepende wijze welke drama’s zich achter de schermen afspeelden.
interview
Organisatiekunde
21 december 2018
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Al zijn hele loopbaan verwondert Mark van Twist zich over de kracht van taal. In zijn boek Woorden wisselen pleit hij voor een andere kijk op besturen, adviseren en organiseren, met een doordachter gebruik van metaforen en verhalen, van cijfers en modellen.
interview
Organisatiekunde
20 december 2018
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Algoritmen zijn hot. Maar wil je als organisatie digitaliseren en vervolgens algoritmiseren, dan moet je intern eerst door heel wat muren heen breken. Dat schrijft ondernemer en adviseur Jim Stolze in zijn boek Algoritmisering, wen er maar aan! Daarin laat hij zien hoe en volgens welke systematiek algoritmen werken.
interview
Strategisch management
29 november 2018
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
In Retail. De digitale hysterie voorbij lanceert Gino Van Ossel zijn optichannel-strategie, onderbouwt hij zijn geloof in bakstenen winkels, en legt hij uit hoe je als webshop klanten bindt met persoonlijke stijladviezen.
interview
Advisering
2 november 2018
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Wat is de impact van leiders? Waarom is de managementkwaliteit binnen familiebedrijven zo slecht? Wat is de uiterste houdbaarheidsdatum van een CEO? In Goede leiders zweven niet focussen Janka Stoker en Harry Garretsen op de factoren die bepalend zijn voor effectief leiderschap.
interview
17 oktober 2018
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Last van keuzestress? Zit je als manager of medewerker in een werkomgeving waar cijfers regeren? Loop je vast in je eigen vooroordelen? In Filosofie voor een weergaloos leven beschrijft filosoof Lammert Kamphuis hoe de grote denkers inzicht en troost kunnen bieden bij deze en andere vragen.
interview
Algemeen management
21 september 2018
Paul Groothengel
10-14 minuten leestijd
Het aantal inspirerende toepassingen van Artificial Intelligence neemt in razend tempo toe. In ziekenhuizen, in call centra, in auto’s, noem maar op. Maar is er een grens aan al die zelflerende algoritmes? Niet alleen technologisch maar ook ethisch? En wie moet er vrezen voor zijn of haar baan?
interview
Organisatiekunde
17 augustus 2018
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Algoritmisering? Niets anders dan patronen herkennen in een zee van data. En die patronen vertalen naar relevante oplossingen. Dat is de opvatting van ondernemer en adviseur Jim Stolze. Zijn nieuwe boek Algoritmisering, wen er maar aan!, wordt ‘een ode aan het algoritme’.
interview
Marketing
4 juni 2018
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Wat hebben we nog aan marketing?? Die vraag klinkt steeds luider. Marketinghoogleraar Ruud Frambach geeft marketeers in Doet marketing ertoe? concrete handvatten hoe zij waarde kunnen leveren aan álle relevante belanghebbenden.
interview
Algemeen management
31 mei 2018
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Managers hoeven alleen een visie uit te dragen, medewerkers hun werk te laten doen en beschikbaar te zijn voor advies en hulp. Daarvoor pleit organisatieadviseur en voormalig manager Martin Waaijer in De luie manager. Durven loslaten is zijn parool.
recensie
Algemeen management
30 mei 2018
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
De meeste Nederlandse sprekers op een podium, dat gaat zelden goed. Ze voelen zich er niet thuis en weten de aandacht van hun gehoor niet vast te houden. De meeste presentaties zijn pragmatisch, houterig en vooral slaapverwekkend saai. Aldus Theo Hendriks in The Wow Starts Now.
interview
Algemeen management
6 mei 2018
Paul Groothengel
6-9 minuten leestijd
Een bestuurder op het podium, dat gaat zelden goed. De meeste presentaties zijn pragmatisch, houterig en vooral slaapverwekkend saai. Want ja, hoe sprankelend kan het zijn, een powerpoint met cijfers?