OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 30 van 2.311 resultaten
interview
Leiderschap
8 april 2021
Bas Hakker
6-9 minuten leestijd
Leonie van Mierlo schreef Gelijkspel wint, een pleidooi voor meer vrouwen in directies en managementteams. Ze vertelt waarom dat nodig is, maar geeft ook het ecosysteem om dit voor elkaar te krijgen.
interview
Strategisch management
6 april 2021
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Nog altijd mislukt twee derde van de strategische transformaties in organisaties. Volgens de auteur van Humanizing Strategy, Geert Vercaeren, heeft het er vooral mee te maken dat deze trajecten veel te instrumenteel, rationeel en veel te weinig menselijk worden aangevlogen. ‘Leiders durven de doos van Pandora niet te openen omdat ze bang zijn voor emoties van mensen. Maar doe je het niet, ettert het voort, en blijven strategieprojecten mislukken.’
interview
Verandermanagement
31 maart 2021
Bas Hakker
4-6 minuten leestijd
Annelies Huisingh deed de afgelopen jaren veel ervaring op met innovatie bij grote merken. In het boek Impact door innovatie beschrijft ze op een hele praktische manier hoe je met innovatie aan de slag kan.
interview
Mens en maatschappij
29 maart 2021
Paul Groothengel
6-8 minuten leestijd
De Nederlandse burger heeft al decennia te lijden onder neoliberaal beleid, constateert UvA-hoogleraar financiële geografie Ewald Engelen. Niettemin stemden de meeste burgers onlangs toch weer op de grote middenpartijen en dus tégen hun eigen belangen in, beschrijft de politiek filosoof overtuigend in Ontwaak! Kom uit uw neoliberale sluimer.
interview
Algemeen management
26 maart 2021
Bas Hakker
6-9 minuten leestijd
In Mentale vooruitgang pleiten Kees Kraaijeveld, Simone Halink en Joep Verbugt voor meer mentale kracht van Nederlanders. Het boek is het resultaat van een denktank met daarin prominente organisaties die de ambitie hebben om Nederlanders mentaal vooruit te helpen.
interview
Strategisch management
24 maart 2021
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het ondernemingsklimaat is in zes maanden coronacrisis sneller veranderd dan in de tien jaar daarvoor, zegt NYU-professor en tech-ondernemer Scott Galloway in Post Corona. Ultieme winnaars zijn de grote techbedrijven, die er alles aan zullen doen om hun monopoliepositie te consolideren. ‘We staan aan de vooravond van een massale ontwrichting.’
interview
Algemeen management
18 maart 2021
Bert Peene
8-12 minuten leestijd
Een goede brandweer voor de stad Amsterdam: met die ambitie begon politieman Leen Schaap vijf jaar geleden aan een uitdagende interim-klus. Al snel bleek echter dat intern de opvattingen over nut en noodzaak nogal uiteenliepen. In Brand in Amsterdam doet hij uitvoerig verslag.
interview
Strategisch management
16 maart 2021
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Bedrijven die relevant willen blijven voor hun klanten, zullen hun businessmodel voortdurend tegen het licht moeten houden. In zijn nieuwe boek Business Model Shifts beschrijven Patrick van der Pijl, Roland Wijnen en Justin Lokitz aan de hand van talloze case study's de zes meest veelbelovende shifts.
interview
Coaching en trainen
15 maart 2021
Ronald Buitenhuis
6-8 minuten leestijd
Volgens Karin de Galan, auteur van het nieuwe boek Online trainen, was het afgelopen jaar voor veel trainers een confronterende tijd. ‘In plaats van naar een zaaltje gaan, een paar tools uit je rugzak halen, en aan de slag gaan, moesten trainers nu veel beter vooraf nadenken wat ze online gingen doen.'
interview
Verandermanagement
12 maart 2021
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Als bestuurder van een middelgroot bedrijf is het vaak behelpen waar het gaat om strategievorming. Je kunt niet terugvallen op slimme stafmedewerkers die de strategische lijnen uitzetten, je mist de omvang om externe strategie-consultants in te huren. Zelf doen is de enige optie. Maar hoe? Voor deze groep schreef adviseur en commissaris Jack van der Werf Strategie in het echt, verandermanagement in middelgrote organisaties.
interview
Algemeen management
12 maart 2021
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Hanneke Moonen schreef het Hoe boek voor wendbaarheid. Hierin beschrijft ze hoe een organisatie soepel kan worden met het kiezen en oppakken van de juiste interventies. Zelf moest ze trouwens ook wendbaarheid tonen om dit boek te maken.
interview
Strategisch management
11 maart 2021
Willem van Leeuwen
1-2 minuten leestijd
'Laten we stoppen sexy maken. Dan gaan we stoppen zien als actie en doorgaan met een dood paard als niets doen.' Deze opmerkelijke aanbeveling doet Marije van den Berg om het stoppen met zinloze acties en projecten in organisaties aantrekkelijker te maken in haar boek Stop: stopstrategie voor organisaties. Deze week werd bekend dat dit boek op de Shortlist staat voor het Managementboek van het Jaar 2021.
interview
Algemeen management
9 maart 2021
Bert Peene
7-9 minuten leestijd
De literatuur over appreciative inquiry groei langzaam maar gestaag. Daarbij wisselen theorie en praktijk elkaar vaak per publicatie af. In Veranderen met Appreciative Inquiry brengen AI-deskundigen Robbert Masselink en zijn collega-auteurs beide benaderingen samen in een doe-boek met een hoog bruikbaarheidsgehalte dat tegelijkertijd steunt op een stevig theoretisch fundament.
interview
Leiderschap
5 maart 2021
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In Op zoek naar nieuwe oplossingen introduceert Harvard Business School-hoogleraar Rosabeth Moss Kanter een nieuw soort leiderschap. Geavanceerde leiders innoveren voor een betere toekomst door complexe problemen aan te pakken waarvoor geen duidelijk pad bestaat. ‘Leiders moeten niet zozeer buiten de box, maar buiten het gebouw gaan denken.’
interview
Leiderschap
3 maart 2021
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Jos Mesu is expert in leiderschap en verandermanagement. Daar doet hij onderzoek naar en daar geeft hij les in, op Hogeschool Saxion. In Wat leiders doen portretteert hij bekende en minder bekende leiders uit het bedrijfsleven, de overheid en de not-for-profit, en gaat hij op zoek naar de kern van hun succes en falen. Een gesprek over zijn model, zijn methoden, en zijn bevindingen.
interview
Marketing
25 februari 2021
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Marketing heeft de afgelopen jaren ingeboet aan respect en geloofwaardigheid. De man in de straat associeert marketing met manipulatieve trucs. In directies en raden van bestuur is de marketeer opzij geschoven. In Act human bepleiten auteurs Karel Demeester, Sarah Steenhaut en Jan Callebaut de terugkeer naar een mensgerichte marketingaanpak. Human activators vervullen daarin een cruciale rol. Vertrekkend vanuit de diepere menselijke drijfveren benaderen ze merken als mensen die streven naar een langdurige, zingevende relatie met hun klanten en stakeholders.
interview
Algemeen management
17 februari 2021
Ronald Buitenhuis
8-11 minuten leestijd
Peter Bennemeer vergelijkt de zorg met de Apollo 13 in nood. ‘Als daar de protocollen waren gevolgd, hadden we de astronauten nooit levend beneden gekregen. Alleen door radicale keuzes is het in 1970 wel gelukt.’ En zo zou de zorg ook radicaal moeten veranderen betoogt Bennemeer in zijn boek De ingreep (over de bestuurlijke herinrichting van ziekenhuis Bernhoven in Uden). Een pleidooi voor het schrappen van onzinnige zorg. ‘Er is geen enkele reden dat zorgkosten stijgen.’ Houston we have a (zorg) problem.
interview
Strategisch management
15 februari 2021
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Hoe ontwikkel je als organisatie een toekomstbestendige, breed gedragen strategie waarmee je de klant wint en de concurrentie verslaat? De ontwikkeling van een goede strategie gebeurt in een doordacht proces, waarbij de organisatie zelf fundamentele keuzes maakt. Michiel de Vries schrijft dit in zijn boek Klaar voor de toekomst. Hij presenteert daarin de ‘Strategy CUBE’, een model om in zes stappen tot een robuuste en geaccepteerde strategie te komen. Dit model, uitvoerig getest in de praktijk, gebruikt inzichten uit strategisch management, design thinking, corporate governance en management control.
interview
Marketing
12 februari 2021
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Christiaan Slierendrecht schreef met Word eens volwassen een boek over de noodzakelijke mindshift van het oude 4P-model van marketing naar een nieuwe variant met als kern: mensen helpen.
interview
Verandermanagement
11 februari 2021
Karin de Zwaan
Bij veranderprocessen denken we vaak dat we snelheid moeten maken omdat de markt en maatschappij snel verandert. Maar bereiken we daarmee ook echt wat we willen bereiken met deze verandering in termen van ander gedrag?