In de niche ‘the start of innovation’, was ik, als je dat van jezelf mag zeggen, eigenlijk al wereldberoemd. Toen ik in 2013 door LinkedIn werd uitgeroepen als een van hun eerste 150 ‘Influencers’ en plotseling in een lijstje stond met Barrack Obama, Richard Branson en Ban Ki Moon, kon ik dat nauwelijks geloven. Vijf jaar later heb ik meer dan 300.000 volgers wereldwijd, is de kaart van de FORTH innovation method in bijna 15 talen beschikbaar en verschijnen mijn boeken zelfs in het Russisch, Japans en Chinees. Overal ter wereld treed ik op als spreker, behalve … in een klein landje aan de Noordzee waar ik geboren ben. Het is moeilijk om koning in eigen land te worden, heb ik ergens gelezen en dat klopt helemaal. Want hoe geloofwaardig is het als je van een collega hoort dat een van de ‘best practices’ voor de start van innovatie is bedacht door iemand die in Hilversum woont. Nee dan klinkt Silicon Valley toch veel geloofwaardiger. Daar gaat iedereen kijken, toch?
En dan win ik met Het innovatiedoolhof een jaar geleden plots de titel Managementboek van het Jaar 2017. Ik ben er nog steeds beduusd van. En dankbaar. Want dat veranderde de zaak in Nederland compleet. De ochtend na het winnen van deze titel ging de telefoon en had ik al de eerste boeking in Nederland binnen. En zo kwamen er meer en meer. De titel levert nu ook in eigen land erkenning voor mijn werk op. Ook voor mijn vorige boeken. En het is heerlijk om ook in Nederland mensen te helpen om zelf innovatiever te worden. Daarom ben ik het afgelopen jaar in een Elfstedentocht langs boekhandels in Nederland gegaan met mijn ‘Managementboek-van-het-Jaar-lezing’. Speechen midden in een drukke boekhandel op zaterdagmiddag voor een klein publiek dat bovenop je schoenen zit. En dat niet naar dure managementseminars komt. De innovatiemissionaris in mij vond het heerlijk.
De autoriteit die je van anderen krijgt, vergroot mijn zelfvertrouwen. Want als je aan het pionieren bent met innovatiemethodieken dan doe je dat eigenlijk in grote onzekerheid. Je experimenteert, mislukt, leert en doet het op een andere manier nog een keer. En als het werkt, schrijf ik er een boek over om het met iedereen te delen. Mijn eerste boek Nieuwe Producten Bedenken verscheen in 2006, en als je vier boeken en 11 jaar later dat prachtige beeldje in ontvangst mag nemen is dat, in alle verrassing, ongelofelijk. De spontane emoties van Ina Boer, mijn uitgeefster van Van Duuren Management, ontroeren mij vandaag de dag nog steeds. En ik? Ik zit nog op de roze wolk, en ik kom er ook niet meer van af heb ik besloten.
Waar ik het afgelopen jaar het meest van genoten heb, zijn de podiumminuten die ik in Nederland heb kunnen maken. Want dat doe ik het liefste: mensen zelf innovatiever te laten worden door ze te helpen met praktische innovatiepaadjes.
Zelf sta ik 19 April tijdens het Managementboekengala op een podium in Johannesburg, daarom wil ik nu alvast mijn opvolg(st)er(s) Petra Hoogerwerf, Hans Vermaak, Robert ’t Hart, Rene Pennings, Jochanan Eynikel, Jorg Schnoeck en Pauline Neerman feliciteren met hun nominatie. Ik hoop dat als je wint, je veel podiumminuten krijgt!
Gijs van Wulfen, auteur van Het Innovatiedoolhof, Managementboek van het Jaar 2017.
Wie het Managementboek van het Jaar 2018 wint maken we bekend op 19 april, red.
Over Gijs van Wulfen
Gijs van Wulfen is bedrijfseconoom, marketeer en innovatieversneller. Hij adviseerde bij achtereenvolgens Ernst & Young en Boer & Croon vele organisaties over marketing- en innovatie strategieën. In 2002 startte hij zijn eigen bedrijf Big Tree Marketing Innovators, dat zeer uiteenlopende klanten helpt bij het bedenken van nieuwe productideeën, het organiseren van innovatie en het introduceren van nieuwe producten in de markt.