Lees verder
Gijs van Wulfen is bedrijfseconoom, marketeer en innovatieversneller. Hij adviseerde bij achtereenvolgens Ernst & Young en Boer & Croon vele organisaties over marketing- en innovatie strategieën.
Meer over Gijs van WulfenHet innovatiedoolhof
4 Routes naar een succesvolle new businesscase
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789089653123Samenvatting
Managementboek van het Jaar 2017
De prijs van het Managementboek van het Jaar werd op donderdag 18 april 2017 op feestelijke wijze uitgereikt namens Managementboek tijdens het jaarlijkse Managementboekengala in de Prodentfabriek te Amersfoort.
Meer informatie over de verkiezing
Genomineerd voor de titel Ooa Boek van het Jaar 2016.
'Het Innovatiedoolhof: innovatie simpel gemaakt.
Van alle innovatieprojecten haalt 80% de markt niet. Is de start van innovatie voor jou persoonlijk ook een zoektocht? Dan ben je niet de enige. Misschien word je tegengehouden door een gebrek aan tijd en middelen. Of je weet niet goed wat de eindklant wil. En veel collega’s schepen je af omdat zij hun nek niet willen uitsteken.
Als spreker over innovatie reist Gijs van Wulfen de hele wereld over: van Turkije naar Tokio en van Canada naar Kaapstad. Overal merkt hij dat innovators dezelfde obstakels tegenkomen en daar wil hij wat aan doen. Hij ontdekte in ruim vijftig innovatieprojecten hoe je de chaotische start van innovatie kunt structureren. En welke tien essentiële activiteiten je in welke volgorde moet uitvoeren om succesvol het innovatiedoolhof te doorlopen.
Vanuit vier logische startpunten lopen er heldere routes naar een succesvolle businesscase voor nieuwe producten, diensten en businessmodellen:
1. De Idee-route: je hebt een idee, wat nu?
2. De Technologie-route: je hebt een nieuwe technologie, wat nu?
3. De Klantknelpunt-route: je hebt een klantprobleem ontdekt, wat nu?
4. De Noodzaak-route: je moet innoveren, wat nu?
Geïnspireerd door cases van Airbnb, Google Glass, Angry Birds, LEGO en via deze innovatieroutes leer je essentiële vragen te beantwoorden voor een succesvolle start van innovatie, zoals: Hoe weet ik of de klant erop zit te wachten? Of het maakbaar is? Of het rendabel is?
Met dit boek zet je de juiste stappen op het juiste moment in de juiste volgorde. Zo maak je zelf innovatie simpeler.
'Dit is een baanbrekend boek. Zie het als het meest geavanceerde gps-systeem om door het Innovatiedoolhof te navigeren naar nieuwe, grote groeikansen. Ik kan het je niet genoeg aanbevelen!' - Rowan Gibson, innovatiegoeroe en bestsellerauteur
'Gijs van Wulfen leidt je in dit boek door dit innovatiedoolhof en inspireert je met cases van Airbnb, Google en LEGO, zodat je zelf de kans op innovatiesucces voor jouw project aanzienlijk vergroot.' - Iain Bitran, Executive Director, ISPIM (International Society for Professional Innovation Management)
'Het innovatieproces start vaak maar vaag. Het Innovatiedoolhof geeft je structuur en helpt je de start van innovatie sterk te verbeteren.' - André Groeneveld, innovatiedirecteur bij FrieslandCampina Domo
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (18)
Over Gijs van Wulfen
Inhoudsopgave
Het Innovatiedoolhof
4 Routes naar een succesvolle new businesscase
1. INNOVATIE IS EXTREEM LASTIG EN RISKANT
-Figuur 1 11 Innovatiedefinities
-Figuur 2 De razendsnel veranderende wereld
-Figuur 3 Twee effectieve innovatiemomenten
-Figuur 4 De daling van radicale innovaties
-Figuur 5 3000 Ruwe ideeën voor één succesvol nieuw product
2. HET INNOVATIEDOOLHOF
-Figuur 6 Innoveer jij echt?
-Figuur 7 De 9 innovatieprincipes van Google
-Figuur 8 De boodschap van het doolhof
-Figuur 9 Het Innovatiedoolhof
3. 4 ROUTES OM INNOVATIE TE STARTEN
-Figuur 10 De Idee-route
-Figuur 11 De Technologie-route
-Figuur 12 De Klantknelpunt-route
-Figuur 13 De Noodzaak-route
4. DE IDEE-ROUTE: IK HEB EEN IDEE, WAT NU?
-Figuur 14 Airbnb: vlaggenschip van de nieuwe deeleconomie
-Figuur 15 De top 20 van steden voor start-ups
5. DE TECHNOLOGIE-ROUTE: IK HEB EEN NIEUWE TECHNOLOGIE, WAT NU?
-Figuur 16 Het Google Glass experiment
6. DE KLANTKNELPUNT-ROUTE: IK HEB EEN KLANTKNELPUNT, WAT NU?
-Figuur 17 Hövding: de onzichtbare fietshelm
7. DE NOODZAAK-ROUTE: IK MOET INNOVEREN, WAT NU?
-Figuur 18 LEGO: innoveren dicht bij huis
8. IDEEËN BEDENKEN
-Figuur 19 10 Grote ideeën die oorspronkelijk werden verworpen
-Figuur 20 10 Innovatietypen
-Quote van Michael Dell
9. FOCUSSEN
-Figuur 21 Zumba’s innovatiefocus
-Quote van Shigeru Miyamoto
10. PASSENDHEID CHECKEN
-Quote van Desmond Tutu
11. RANDVOORWAARDEN SCHEPPEN
-Figuur 22 Kenmerken van ‘high performance’ productontwikkelteams
-Figuur 23 Ben jij een innovatieleider?
-Quote van Elon Musk
12. ONTDEKKEN
-Figuur 24 Etnografie: optrekken met politieagenten
-Figuur 25 Een ‘lead-user story’ van 3M
-Figuur 26 A Customer Journey Map
-Quote van Jeff Bezos
13. BUSINESSMODEL BEDENKEN
-Figuur 27 Business Model Canvas
-Figuur 28 Een nieuwe aanpak voor businessmodelinnovatie
-Quote van Larry Page & Serge Grin
14. TECHNOLOGIE KIEZEN
-Figuur 29 30 Technologieën die de wereld kunnen veranderen
-Figuur 30 Timeline of Emerging Science and Technology
-Quote van James Dyson
15. FREEDOM TO OPERATE CHECKEN
-Quote van Richard Branson
16. EXPERIMENTEREN
-Quote van Steve Jobs
17. NEW BUSINESSCASE OPSTELLEN
-Figuur 31 Een new businesscase voor Bruil: de Lijmsiloservice
-Quote van Ingvar Kamprad
18. WE HEBBEN EEN BUSINESSCASE: WAT NU?
-Figuur 32 Pas op voor de Vallei des Doods
-Figuur 33 4 Typen innovatiecentra
-Figuur 34 Angry Birds: de meest gedownloade app ooit
19. DE INNOVATIECHECKLIST
20. 21 BRAINSTORMTECHNIEKEN
Geweldige innovatieboeken
Woordenlijst
Index
Foto Credits
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan