Wat is het geheim van het grote succes van de ‘Scheur je los’-kalenders?
Het interactieve karakter ervan en de oneliners. Heel kort gezegd zijn dat de elementen die de kalender zo populair maken. Je hebt iedere dag een tekst die je aan het denken zet of waar je in de praktijk mee aan de slag kunt. Soms leg je een blaadje op het bureau van een collega, maar ik hoor ook dat hele afdelingen ze gebruiken tijdens teambijeenkomsten. Bij een casino gebruikten ze ze zelfs om beleid mee te maken. Dat noem ik pas gokken…
De interactie met onze gebruikers is groot. Iedere kalender van 2011 heeft een eigen code waarmee je kunt inloggen op www.scheurjelos.nl. Daardoor krijg je, ook als je even niet achter je bureau zit, toch iedere dag een virtueel kalenderblaadje op je beeldscherm. Het hele jaar door mailen mensen ons nieuwe oneliners, tips of boeken die ze gelezen hebben, of ideeën die ze inspireren. Een keer per jaar trekken Aty Boers en ik ons terug in een huis in Zuid-Frankrijk en daar stellen we de nieuwe kalender samen. Ik kan nu alvast verklappen dat de tiende editie, voor 2012, nog meer digitale elementen bevat dan de huidige.
Jaarlijks worden er een miljoen scheurkalenders verkocht in Nederland. Waarom kiezen managers uitgerekend voor de Coachingskalender?
Managers lezen niet. Dat weten we. Zo’n kalenderblaadje bevat per dag een stuk tekst van 200 tot 250 woorden. Dat is behapbaar, waardoor mensen het gaan lezen. Bovendien proberen wij ieder jaar thema’s te kiezen die managers bezighouden. Iedere maandag komt bijvoorbeeld het alfabet van het Nieuwe (Samen)Werken aan bod. Dat is een actueel onderwerp waarvan de meeste mensen al iets gehoord hebben en meer van af willen weten. Op deze manier praten we ze tussen neus en lippen door een beetje bij. Andere onderwerpen die wekelijks of in elk geval regelmatig aan bod komen, zijn het nieuw leiderschap, diversiteit, organisatieveranderingen, het nieuwe coachen. Elke zondag staat in het teken van het thema rust. Dan komen onderwerpen als bezinning en reflectie aan bod.
Hoe komt de keuze van die thema’s tot stand?
We gaan af op wat we in onze dagelijkse praktijk tegenkomen bij onze opdrachtgevers. Aty Boers begeleidt en geeft trainingen over verandermanagement en zelf schrijf ik niet alleen over coaching, maar ik geef er ook veel trainingen en cursussen over. Thema’s als het nieuwe werken komen dan langs, maar ook fit blijven of filosofie voor managers. Dat laatste onderwerp is helaas gesneuveld omdat er te weinig tijd was om het goed uit te diepen. Het is een onderwerp dat ik niet wil afraffelen. Daarom komt het volgende jaar uitvoerig aan bod.
Behalve de kalenders heb je nog tientallen andere publicaties op je naam staan. Wat is de rode draad?
Coaching is de rode draad en dan met name het leren van elkaar in groepen. Ik ben een systeemdenker en ben er van overtuigd dat de interactie tussen mensen veel informatie oplevert. In groepen gebeurt het. Die informatie maak ik vervolgens op een praktische manier toegankelijk en dat is de andere rode draad. Ik ben goed in het vertalen van abstracties naar concrete voorbeelden. Dat levert dan een scheurkalender op met korte, krachtige teksten of een waaier waarin je snel iets kunt opzoeken. Een ander voorbeeld is de Help-bibliotheek die ik ook samen met Aty Boers maak. Hierin staan korte stukjes tekst, gelardeerd met een anekdote, vragenlijst of testje.
Het belangrijkste kenmerk van ons werk is dat het de praktische uitvoering is van de theorie. Kort, krachtig, praktisch en meteen toe te passen. Als over een boeiend onderwerp geen goed boek te vinden is, of als ik merk dat bepaalde standaardwerken niet gebruikt worden, duik ik in dat gat en bied die informatie compacter en toegankelijker aan. Dat is mijn belangrijkste drijfveer.
Behalve boeken maak je ook spellen. Zijn managers zulke speelse types?
Het idee daarvoor is ontstaan toen ik merkte dat hoe goed de voornemens ook zijn, managers gewoon niet toekomen aan het lezen of uitlezen van boeken. Door de theorie te verpakken in een spel en daarmee met de hele afdeling aan de slag te gaan, breng je de inhoud onmiddellijk over. Pas geleden speelde ik met een groep Spelen met conflicten en dat werkte geweldig. Met de kaartjes kun je allerlei onderwerpen aansnijden die anders onbesproken waren gebleven.
Je onderwerpen haal je uit de praktijk. Kun je al zeggen waar managers zich de komende jaren druk over gaan maken?
Ik ben begonnen met het schrijven over teamcoaching. Later kwam daar coachen op competentiemanagement bij, daarna van mediation naar conflictcoaching. In de praktijk zie je nu steeds meer aandacht ontstaan voor teamontwikkeling en teamcoaching. Waar organisatieadviseurs alleen kijken naar structuren, verlegt de aandacht zich nu naar de mensen die er in moeten functioneren. Het is wel eens onderzocht dat 80 procent van de reorganisaties mislukt omdat men zich niet genoeg bezighield met de mentale mindset van de betrokkenen. De lerende organisatie wordt de komende jaren een hot item. Niet vanuit de theorie zoals tot nu toe, maar praktisch en levendig met intervisie bijvoorbeeld, leren van en met elkaar.
De allereerste tekst in de kalender, voor 1 januari 2011, luidt; ‘Mensen die de Coachingskalender het hardste nodig hebben, krijgen die nooit cadeau’. Welke mensen zijn dat volgens jou?
Onze doelgroep bestaat uit managers die geïnteresseerd zijn in zichzelf, in de mensen aan wie ze leiding geven en in hun organisatie. Mensen die niet op de goede plek zitten, hebben meestal geen boodschap aan tips en adviezen over hoe ze hun werk beter kunnen doen. Deze tijd stelt andere eisen aan een goede manager, maar ze worden vaak nog aangenomen op basis van oude criteria. Een moderne leidinggevende is flexibel, nieuwsgierig, veerkrachtig, geïnteresseerd in mensen. Maar ze worden gescreend op eigenschappen als dominantie en hun vermogen om vakmatig te werken. Dat leidt er soms toe dat je verkeerde mensen op de verkeerde plaats krijgt. Juist zij zouden er bij gebaat zijn als ze zich konden losscheuren!
Over Linda Huijsmans
Linda Huijsmans is freelance journalist.