Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Jaar in Managementboeken

De longlist is bekend. 49 boeken hebben de eerste horde genomen. Nog één horde, de shortlist, en de weg ligt open naar het Managementboek van het Jaar. Het is natuurlijk verleidelijk om nu al wat voorspellingen te doen, maar ook tamelijk zinloos. Het blijft een voorspelling, hoe beredeneerd dan ook. Beleggers weten hier inmiddels alles van! Wat zinvoller is het om dit jaar in boeken door te nemen. Wat valt op? Een korte impressie.

Pierre Pieterse | 6 januari 2010 | 2-3 minuten leestijd

Het eerste dat opvalt, is dat er behoorlijk wat denk- en schrijfwerk is verricht, resulterend in een aantal kloeke boeken. De opvallendste in dit genre zijn zonder twijfel Het veranderboek van Ten Have en Plezier beleven aan taaie vraagstukken van Vermaak. Beide boeken tellen meer dan zeshonderd pagina’s. Voor het contrast: het kleinste boekje, Het Rijnland boekje, telt 64 pagina’s en is ook nog eens uitgegeven in zakformaat. Wat ook opvalt, is de relatieve stilte aan het marketingboekenfront. Coaching, trainen, processen voeren de boventoon. Allemaal interne zaken dus. De klant lijkt even niet meer te bestaan. Vreemd.

Verder lijkt bergbeklimmen als metafoor uitgeraasd te zijn. Geen bergtoppen op covers, en geen parallellen tussen klimmen en het leveren van topprestaties. De reden hiervoor is ongetwijfeld het diepe economische dal waarin we ons bevinden. Het zou niet verbazen als volgend jaar afdalen een metafoor wordt. Over crisis gesproken: er is een fors aantal titels met de crisis als onderwerp. Geen vrolijke kost, hoewel juist de kansen die een crisis biedt de nadruk krijgen. Er is dus hoop. Ook het aantal bedrijfsgeschiedenissen is dit jaar binnen de perken gebleven, behoudens de voor dit jaar ‘usual suspects’, dus Fortis, De Postbank en DSB met als vreemde eend de historie van Spyker. En uiteraard veel social media dit jaar, te herkennen aan de cryptische codes 2.0 en 3.0., net zoals Darwin een inspiratiebron is geweest.

Rest de voor de hand liggende vraag wat een goed boek nu tot een bijzonder goed boek maakt, tot een ware topper. En dat even los van de meer algemene criteria als originaliteit, vernieuwing, theoretische en empirische onderbouwing en relevantie. Het gaat tenslotte om een verkiezing! We vroegen het de jury, en tekende de volgende criteria op. ‘Een topper is een boek dat je raakt, je moet er door gepakt worden, het moet energie geven.’ Een topboek mag ook best taai zijn, aldus een jurylid, ‘zolang het maar tot nadenken stemt, goed is onderbouwd en aanzet tot directe actie’. Een algemeen gedeeld is criterium is vormgeving en schrijfstijl. ‘Mooi’, ‘superieur’, en ‘toegankelijk’ zijn een paar van de kwalificaties die we oppikten.

Alea iacta est. De Rubicon is overgestoken, over een paar maanden – 9 maart om precies te zijn, tijdens het traditionele Managementboekengala - weten we wie we in Amsterdam in het oor moeten fluisteren dat hij of zij toch maar een mens is.

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden