Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Start by dressing right

The start-up scene in Nederland begint zijn vruchten af te werpen. Software bedrijven als Booking.com, Blendle, Ayden, Catawiki, Thuisbezorgd.nl en WeTransfer halen miljoenen aan investeringen binnen om hun bedrijf buiten Nederland groot, groter, groots te maken. Heeft u nog niet van meer dan vier van deze bedrijven gehoord, dan wordt het tijd om wat start-up huiswerk te doen.

Bertrand Weegenaar | 7 maart 2016 | 2-3 minuten leestijd

En dat kan gelukkig nu, met een boek van Nederlandse bodem. Quintin Schevernels heeft met Suits & Hoodies een toegankelijk, makkelijk leesbaar boek geschreven over ‘Het geheim van de succesvolle start-up’. Na een carrière in dienst van, stapte Schevernels in in de start-up Layar dat een augmented reality laag aan smartphones toevoegde. Met Schevernels haalden de oprichters een ervaren CEO in huis. Na de verkoop van Layar nam Schevernels de tijd om Suits & Hoodies te schrijven met daarin de zeven Essentials voor de beginnende ondernemer.

De Essentials zijn misschien open deuren maar de achtergrond van de op ervaring gebaseerde keuzes maken een hoop goed: groot dromen, vernieuwing, product, cultuur, talent, focus, en funding.

Het prettige van het boek is de grote aandacht die uitgaat naar het inrichten (cultuur, focus) van de organisatie als voorbereiding op groei. Hier gaan veel veelbelovende start-ups onderuit. De centen komen dan vanzelf. Van Johan van Vulpen (ex-CEO van Greetz) kreeg hij de 1111-regel.Als deze simpele regel geldt, dan zit de start-up op de goede weg:

- 1 punt voor het idee,
- 10 punten voor het uitgewerkte concept,
- 100 punten voor de businesscase,
- 1000 punten voor een werkende demo.

Pas met 1111 punten ben je klaar voor de (mogelijke) belangstelling voor investeerders.

Wat verder wel opvalt, en hopelijk komen er meer start-up ervaringsdeskundigen en –theoretici, is dat vrijwel alle referentie literatuur uit Amerika komt . Twee uitzonderingen: de boeken in het talentstuk en Business Model Generation. Alexander Osterwalder is een Zwitser.

Suits & Hoodies bevat gelukkig wel een schat aan verhalen over en van Nederlandse start-up. Het wachten is tot ervaren serial entrepreneurs als Yuri van Geest (medeauteur van Exponentiële organisaties ) en Boris Veldhuijzen van Zanten eens samen gaan zitten met een uitgever.

Als je geïnspireerd raakt door Suits & Hoodies en je wilt wat handen en voeten krijgen bij de uitvoering van je idee (slechts 1 punt) naar een werkende demo (1000 punten: bingo), dan is De Lean Entrepreneur van Brant Cooper en Patrick Vlaskovits een mooi startpunt. Een kleurrijk maar strategisch sterk boek dat verder gaat waar De Lean startup van Eric Ries en zeer praktisch van aard is. Wel weer alle Amerikaanse voorbeelden als Zappos, iTunes, Google en PayPal.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden