De topman van Tesla en SpaceX en oprichter van nog drie ondernemingen denkt meer stappen vooruit dan een schaakgrootmeester, sterker, hij schaakt steeds al op een volgend bord. Moeten we niet een andere titel?
Elon Musk stelt zich niet voor dat er mensen op Mars wonen, hij zíét ze er wonen. Musk zegt niet alleen dat we af moeten van fossiele brandstoffen maar levert daar al de auto’s, de zonnedakpannen en de thuisaccu-systemen voor.
De oprichter/topman van Tesla en SpaceX beschouwt de nieuwe realiteit in feite als al bestaand. En wat daarin onmogelijk lijkt, lijkt dat alleen voor ons. Voor Musk is alles mogelijk.
Canta
Hij streeft zulke ambitieuze doelen na dat als ze uit de mond van een ander kwamen, ze als fantasieën zouden worden afgedaan. Maar iedereen volgt hem omdat hij tot nu toe de dingen die hij aankondigt ook waarmaakt. Hij fabriceert niet alleen elektrische auto’s die nu eens níet op een Canta lijken maar op een Audi en die dus iedereen graag wil hebben. Hij laat niet alleen raketten weer netjes terug op aarde landen om ze nog tientallen keren te gebruiken. Hij stuurt ook een sportwagen de ruimte in om die vervolgens in een eeuwige baan om de zon te brengen. Een letterlijk buitenaardse reclamestunt die zelfs Red Bull niet verzonnen krijgt, laat staan uitgewerkt.
Steekje vast
Musk beschikt over dezelfde hardware als wij, maar hij heeft compleet andere software. Hij is op een speciale manier bedraad. En als er al een steekje los is aan Musk, wat veel mensen denken, dan compenseert hij dat met heel veel steekjes die vastzitten.
Daar bovenop bezit Musk nóg een handige eigenschap: hij weet zijn ideeën te verkopen, aan jou, aan mij, aan zijn medewerkers en aan zijn investeerders. Daar kunnen we nog wat van leren, en dat is precies de why van dit boek. In 12 hoofdstukken komen de 12 belangrijkste lessen van Musk uitgebreid aan bod plus twee verstopte (maar net zo belangrijke).
Saai
Maar die titel. Denken als Elon Musk. Naast een onmogelijke ook een tikje saaie titel vinden wij. Maar de uitgever wil graag lijn brengen met de andere boeken binnen de nieuwe serie over topondernemers.
Wij keken ter inspiratie al even in de Top 100 van Managementboek.nl en zagen dat élke titel uit die lijst op een boek over Elon Musk kan.
Kijk maar: Ga doen wat je écht belangrijk vindt! Breek je vrij. Dromen, durven, doen. Built to last. Geef nooit korting. De marketingorganisatie van de toekomst. Een beetje nooit af. Uitblinkers. De corporate tribe. Waar haal je de energie vandaan. Start with why. Toeval is geen goede strategie. Gedoemanagement. Waar een wiel is, is een weg.
Robot aan het stuur
En zéker gaat dat op voor de titels van de vijf boeken die het eind maart tot de shortlist schopten van de Managementboek van het Jaar 2018-verkiezing.
-No Risk No Fun (risicomanagement, Musk heeft het uitgevonden).
-Échte winst (over maatschappelijke impact, als Musk íets maakt dan wel dat).
-Iedereen verandert, nu wij nog (verandermanagement was voor Musk al een topic in Groep 5).
-Robot aan het stuur (uh, need we say more over de Autopilot van Tesla?).
-The future of shopping (Tesla maakte korte metten met de dealer en verkoopt uitsluitend direct).
Eigenlijk vonden we slechts één titel die niet op dit boek kan: Nooit meer te druk. Want Elon zonder vijf of zes banen, zie je het voor je? He would be bored to death.
Jeanine Blaauw is directeur van Diversion, bureau voor maatschappelijke innovatie, en organisatiekundige. Erwin Wijman is schrijver en journalist. Ze zijn de auteurs van Denken als Elon Musk.
Over Erwin Wijman
Erwin Wijman, door marketing-organisatie NIMA bestempeld als de hofschrijver van het vak, schreef eerder de bestsellers 'Zo verkoop je alles; Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt' en 'De verkoopmaffia; Waarom aardig zijn beter verkoopt'.