Op een zaterdagochtend in het najaar van 2010 stond Marten Blankesteijn in de Albert Heijn voor het schap met tijdschriften zich af te vragen wat voor leesvoer hij voor het weekend zou meenemen. Op elke cover zag hij wel iets leuks staan, maar de rest van de artikelen konden hem maar matig boeien. Waarom zou hij dan vijf euro voor dat blad neertellen? Zo bekeek hij meer dan twintig titels, en zag hij meerdere interessante artikelen die hij het lezen waard vond. Maar uiteindelijk stond hij buiten zonder ook maar één blad te hebben gekocht. Hij was chagrijnig want hij had niets te lezen, en de uitgevers waren ongetwijfeld ook chagrijnig want ze hadden niets aan hem verkocht.
Wat nou, als hij zijn eigen tijdschrift vol met voor hem relevante artikelen had kunnen samenstellen. Dan zou hij veel blijer zijn geweest, en al die uitgevers ook.
Zo’n moment waarop zich een idee aandient is een wow-moment.
Sommige mensen hebben er een paar per week, anderen misschien maar één in de zoveel jaar. En er zijn heel veel mensen die het nooit zullen hebben, want een goed idee krijg je nu eenmaal niet zomaar. Mensen in creatieve beroepen moeten beroepshalve meer bedenken, en krijgen dus vaker de gelegenheid om zo’n wow-moment te ervaren. Hetzelfde geldt voor ondernemers die voor lastige problemen slimme en kansrijke oplossingen bedenken. Anderen zijn weer heel goed in het herkennen van een goed idee en hebben daarom ook vaker zo’n wow-moment. Het magische van zo’n wow-moment is dat het de geboorte is van iets moois, én dat het voldoening geeft. Voor sommigen werkt het zelfs verslavend.
Tijdens die strijd om het idee overeind te houden en verder te brengen, vervaagt dat eerste wow-moment. En verlies je het opwindende gevoel dat je tijdens het moment van ontdekking had. Uiteindelijk sterven zo heel veel ideeën – zelfs de goede – een zachte maar vroegtijdige dood. Hoe anders zou het zijn als je dat oorspronkelijke ontdekkingsmoment van het idee weet vast te houden. Als je blijft redeneren, presenteren en handelen vanuit dat eerste wow-moment en steeds kunt terugkeren naar dat magische moment van ontdekking. Omdat je zeker weet dat het klopt. Dan kan het oorspronkelijke idee uitgroeien tot een rotsvaste overtuiging.
Hoe hou je dat eerste wow-moment vast? Eigenlijk is dat heel eenvoudig: zorg ervoor dat je vrijwel direct het tweede wow-moment voor je ziet. Marten Blankesteijn zag vrijwel direct een app voor zich. Op internet wilde niemand meer voor iets betalen, dat platform was voor betaalde content al helemaal opgegeven. Met de komst van de iPad was het gevoel ontstaan dat dat allemaal alsnog zou goedkomen. Zijn eerste idee was daarom een app te maken, met als werktitel My Magazine. Dat tweede wow-moment hield hem zo in zijn greep, dat hij niets anders kon doen dan vol met zijn idee aan de slag te gaan. Vier jaar later – op 28 april 2014 - lanceerde hij samen met Alexander Klöpping Blendle.
Succesvolle mensen, merken en start-ups zijn in staat hun ideeën en idealen gloedvol tot leven te wekken, door te vertellen over hun wow-momenten. Met hun verhalen nemen ze hun publiek mee naar een nog onbekende en toch voorstelbare wereld, die groter is dan enkel de feiten, kaders, specificaties en break-even points. Ze hebben niet alleen over elk detail nagedacht, ze kunnen er ook aanstekelijk over vertellen omdat ze de magie en de kracht van het verhaal omarmd hebben. Om daarmee hun idee of ideaal maximaal tot de verbeelding te laten spreken. Zo vertellen ze een onvergetelijk verhaal met de juiste boodschap in de juiste vorm, steeds goed afgestemd op hun publiek.
Theo Hendriks is storyteller en partner bij Bex*communicatie in Amsterdam. In de afgelopen jaren schreef hij vele corporate stories en hielp hij ondernemers, bestuurders, leiders en starters bij het (her)vinden van hun eigen verhaal. Theo is de auteur van het in april verschenen The Wow Starts Now over het in de wereld zetten van ideeën met behulp van de kracht van verhalen. Eerder verscheen van zijn hand No Story, No Glory (over de kracht van verhalen) en Change the Script (over verhalen als versnellers van verandering).
Theo Hendriks verzorgt een incompany-training over Storytelling.
Over Theo Hendriks
Theo Hendriks is storyteller, auteur, spreker en oprichter van Theo Hendriks Corporate Storytelling. In de afgelopen jaren schreef hij vele corporate story's en hielp hij leiders, bestuurders, ondernemers en starters met het (her)vinden van hun eigen verhaal. In 2010 won hij daarmee de European Excellence Award in de categorie Change Communication.