In het boek De vijf principes van high-performance managerial leiderschap lichten we de principes toe aan de hand van voorbeelden van organisaties waarbij we de HPO-transformatie hebben bestudeerd en de principes in de praktijk hebben kunnen zien. Daarnaast geven we bij veel principes extra informatie over toepassingen die je kunnen helpen om ze in praktijk te brengen of te verbeteren. Deze methoden hebben we ontwikkeld op basis van ons doorlopende onderzoek naar de aspecten die bijdragen aan het succes van HPO-managerial leaders. We hebben niet alleen bekeken wat HPO-managerial leaders doen, maar ook wat de gehele organisatie doet om een HPO te worden waar medewerkers graag willen werken, leveranciers aan willen leveren en waarvan klanten klant willen zijn. We sluiten het boek af met informatie over hoe het HPO-transformatieproces kan worden benaderd. In alle hoofdstukken zijn casestudy's opgenomen die laten zien wat er feitelijk gebeurt tijdens een HPO-transformatie, zodat lezers weten wat ze kunnen verwachten én wat er van hen verwacht wordt tijdens de transformatie naar de HPO.
Om een HPO te creëren en te leiden, moeten managers dus méér dan goed zijn, dan moeten ze excellent zijn. Maar hoe ga je nu van goede manager naar high-performance managerial leader? Nadat wij bij het HPO Center jaren achtereen met organisaties hadden samengewerkt die zichzelf hadden weten om te vormen tot HPO's, viel het ons op dat de managers in deze organisaties diverse gedragskenmerken gemeen hadden die hen hielpen om hun HPO op te bouwen en in stand te houden. Dit gedrag kunnen we indelen in twee soorten:
- Gedrag dat aantoont dat managers begaan zijn met hun medewerkers, klanten en organisatie, en dat laat zien dat zij geloven in een mooie toekomst voor hun organisatie als een HPO, en dat ze aanwenden om een inspirerend en aantrekkelijk beeld van de toekomst van de organisatie te schetsen. Dit gedrag kunnen we leiderschapsgedrag noemen.
- Gedrag dat managers aanwenden om het gewenste resultaat op een gedisciplineerde manier te realiseren, en waarmee zij hun medewerkers en zichzelf weten te inspireren om buitengewone resultaten te behalen door op allerlei manieren samen te werken. Dit gedrag kunnen we managerial gedrag noemen.
We hebben gezien dat excellent presterende managerial leiders deze gedragingen niet afzonderlijk aan de dag leggen. Ze weten een evenwicht aan te brengen tussen de verschillende soorten gedrag: elk leidinggevend gedrag heeft een tegenhanger in managerial gedrag en andersom. Zo zijn HPO-managers bijvoorbeeld gericht op de toekomst en de lange termijn (leiderschapsgedrag), terwijl ze tegelijkertijd standvastig en gedisciplineerd zijn in het behalen van resultaten op de korte termijn (managerial gedrag). Deze combinatie van leiderschapsgedrag en managerial gedrag noemen we de bewezen principes van high performance managerial leiderschap.
Leiderschapsgedrag & Managerial gedrag
Toekomstgericht & Standvastig en gedisciplineerd
Informeren, communiceren en discussiëren & Snel beslissen en actie ondernemen
Zichzelf en anderen verbeteren & Uitstekend presteren in het dagelijks leven
Gericht op externe zaken & Gericht op interne zaken
Creatieve verbetering & Op feiten gebaseerd
Over André de Waal
Dr. André A. de Waal MBA is managing partner en academisch directeur van het HPO Center, een organisatie die wereldwijd onderzoek doet naar de kenmerken van high performance organisaties, en partner van het Finance Function Research & Development Center, een organisatie die zich specifiek richt op het versterken van financiële functies.