Wat betekent deze platformisering voor de samenleving? Welke risico's en kansen biedt dit voor consumenten, bedrijven, burgers en overheden? Deze vragen en de antwoorden daarop staan centraal in het boek Platformrevolutie.
Martijn Arets is ondernemer en internationaal platformexpert. Hij trok eerder in een oud Volkswagenbusje langs de twintig meest inspirerende merken en bundelde zijn bevindingen in het boek Brand Expedition. Nu is er het boek Platformrevolutie. Geïntrigeerd door de mogelijkheden van onlineplatformen en gedreven door nieuwsgierigheid onderzocht hij acht jaar lang de opkomst van de platformeconomie. Hiervoor reisde hij de wereld rond en ging in gesprek met vijfhonderd deelnemers in zestien landen uit allerlei geledingen. De resultaten van deze expeditie beschrijft hij in dit boek Platformrevolutie. Dit avontuur alleen al is voldoende reden om het boek te lezen.
De auteur gaat in Platformrevolutie in op vragen als: wat doen platformen anders dan traditionele pijplijn-bedrijven? Wat kunnen bestaande organisaties daarvan leren? Hoe kun je platformen met succes toepassen? Welke rol is er voor de overheid weggelegd in de platformeconomie? Hoe benutten we de kansen en voorkomen we de negatieve effecten van platformen, zoals de macht van de Big Five-techbedrijven, het gerommel met persoonlijke data, de Airbnb-overlast in grote steden of de uitbuiting en manipulatie van chauffeurs, magazijnwerkers en bezorgers?
In 368 pagina's laat de auteur zien hoe groot de impact van platformen is op hoe wij werken en leven. Want platformen zijn inmiddels overal te vinden en ‘here to stay'. Zowel in consumentenmarkten (B2C), bedrijfsmarkten (B2B), peer-to-peer omgevingen (C2C) als bij overheden en binnen organisaties voor stroomlijning van werkprocessen. Dat er kansen voor bestaande organisaties zijn in de platformeconomie staat buiten kijf, zo lezen we. Platformen verlagen en verleggen transactiekosten waardoor markten kunnen groeien, verminderen informatieasymmetrie en zoekkosten, verlagen bedrijfskosten en organisaties kunnen hun dienstenaanbod verbreden en crosselling tussen verschillende diensten toepassen. Daarbij is de kern van een platform altijd: gemak, eenvoud, snelheid, kwaliteit en continuïteit. Dat laten de 135 bekende en minder bekende platformvoorbeelden in het boek treffend zien. Ooit wel eens van Amazon Mechanical Turk, BKSY, Brenger, CoopCycle, DoorDash, Fietskoerier, Fivver, Flexport, GearBooker, Goboony, Jellow, Roamler, Stocksy, TopShoe, Transferwise, Werkspot en Part-Up gehoord?
Het is inspirerend om te lezen dat platformen in vrijwel iedere sector en voor ieder matchingsvraagstuk een rol kunnen spelen. En dat zelfs een land als Estland met veel visie en koersvastheid zich heeft ontwikkeld tot een platformland. Duidelijk wordt wel dat platformen grote impact hebben op organisaties en samenleving en dat een platform veel meer is dan een technisch ding dat ergens in de cloud draait. Want zo schrijft de auteur: ‘Een platform, een tweezijdige marktplaats, succesvol in de markt zetten en houden is een grote kunst. Het vergt de juiste ideeën, de juiste skills, timing, geld en uithoudingsvermogen. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.' Ook concludeert de auteur: ‘Het gaat om mensenwerk, strategie en individuele professionals en teams die het aandurven om te experimenteren en te leren. Dit vereist leidinggevenden die deze ruimte, bewust of onbewust, geven.'
Platformrevolutie leest vlot weg. Geen uitgebreide theorieën, wetenschappelijke analyses, modellen of schema's. Wel een nuchtere en veelomvattende kijk vanuit de praktijk. Met een heldere rode draad en een stortvloed aan voorbeelden, ervaringen, inzichten, tips en aandachtspunten uit de praktijk. Het boek helpt je zeker om met meer succes je eigen platform te ontwikkelen.
Platformrevolutie is een must-read voor iedereen die zich bezig houdt met ondernemen, strategie, marketing en innovatie. Het is uiterst actueel en de auteur beschrijft met veel kennis van zaken de opkomst van platformbedrijven, de impact die platformen hebben op de maatschappij en de risico's en kansen die platformoplossingen bieden voor consumenten, bedrijven, burgers en overheden. Want voor wie het nog niet door heeft, en vrij naar de oud-Amerikaanse president Bill Clinton: It's The Platform Economy Stupid!
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.