Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Platformrevolutie

Van Amazon tot Zalando, de impact van platformen op hoe wij werken en leven

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789462763708
10
Voormalig top 10Totaal 10 dagen
Voormalig top 100Totaal 131 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2020

De samenleving wordt de laatste jaren opgeschud door nieuwe platformorganisaties als Amazon, Uber en Booking.com. Met hun exponentiële groeicapaciteit en onorthodoxe strategieën groeien deze organisaties in een paar jaar uit tot spelers van wereldformaat. De platformrevolutie lijkt geen enkele sector te sparen.

Hoewel de platformrevolutie grote kansen biedt, zijn er ook genoeg vragen. Wat doen platformorganisaties anders? Wat kunnen bestaande organisaties hiervan leren? Welke rol is er voor de overheid weggelegd in de platformeconomie? Hoe benutten we de kansen en voorkomen de we mogelijke negatieve effecten?

Deze vragen stonden voor ondernemer en internationaal platformexpert en auteur Martijn Arets centraal tijdens zijn 60 reizen naar 16 landen waar hij in de afgelopen 8 jaar ruim 500 betrokkenen sprak. In Platformrevolutie analyseert Arets de belangrijkste ontwikkelingen en stakeholders, legt hij de meest prangende dilemma’s bloot en schetst hij een visie op en roadmap naar de toekomst.

"Martijn Arets is zonder twijfel een van de best geïnformeerde experts op het gebied van de platformeconomie." – José van Dijck, hoogleraar media en digitale samenleving, Universiteit Utrecht en coauteur van The Platform Society

"Wie op zoek is naar een nuchtere kijk op de huidige stand van de platformeconomie zal het moeilijk hebben een beter boek te vinden." – Rogier De Langhe, economiefilosoof Universiteit Gent

"Het lezen van Martijns visie op hoe overheden met de uitdagingen én kansen zijn omgegaan, was herkenbaar, her en der confronterend, maar leverde bovenal nieuwe inzichten op." – Nanette Schippers, projectmanager gemeente Amsterdam

"Een topboek voor de easy followers." – Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland

"Een heldere, complete en bovenal objectieve vertelling van hoe de platformeconomie zich heeft ontwikkeld en volwassen is geworden. Dit boek geeft actuele en relevante antwoorden, en toont de kansen en uitdagingen in de platformeconomie." – Michelle van Os, directeur Helpling Nederland

Specificaties

ISBN13:9789462763708
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:368
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:8-7-2020
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Platformrevolutie - 'Solide boek, dat getuigt van brede kennis en inzicht'
Jeanine Dijkhuis | 31 augustus 2020
Zoals de drummer het ritme aangeeft in een band, zo geeft Martijn Arets al jaren constant de ontwikkelingen in de platformeconomie aan. Beiden zijn essentieel voor de samenwerking tussen de overige bandleden.
Lees verder
recensie
Platformrevolutie - 'Een masterclass platformeconomie'
Henny Portman | 21 augustus 2020
Martijn Arets, platformoptimist, -realist en -criticus biedt met zijn boek Platformrevolutie - Van amazon tot Zalando, de impact van platformen op hoe wij werken, een masterclass platformeconomie aan de hand van voorbeelden van 135 verschillende platformen.
Lees verder
recensie
Platformrevolutie - 'Een nuchtere en veelomvattende kijk vanuit de praktijk'
Sjors van Leeuwen | 30 juli 2020
De wereld wordt de laatste jaren flink opgeschud door succesvolle platformbedrijven als Amazon, Airbnb, Uber en Booking.com. Gevolgd door een grote stroom van bekende en minder bekende platforminitiatieven in bedrijfsleven en publieke sector.
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
28 stemmen
26
0
0
1
1

Interviews en artikelen (1)

interview
Martijn Arets: ‘Ik kan geen business bedenken waarin platformtechnologie niet kan helpen’
Pierre Spaninks 10 juli 2020 Martijn Arets is ondernemer en internationaal platformexpert. In Platformrevolutie onderzoekt hij de ontwikkelingen en de stakeholders, legt hij de dilemma’s bloot en ontwikkelt hij een visie op de toekomst. Managers en bestuurders raadt hij aan om na te gaan of en op welke manier platformtechnologie kan bijdragen aan de doelstellingen en de waarden van hun organisatie.

Over Martijn Arets

Martijn Arets daagt en inspireert met zijn bedrijf Brand Expedition organisaties en individuen uit op het gebied van merk, strategie, ondernemerschap, innovatie, nieuwe business modellen en, niet te vergeten, social media. Daarnaast gebruikt hij zijn ervaring en energie om andere organisaties verder te helpen en om te participeren in startups die de wereld willen veranderen.

Andere boeken door Martijn Arets

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1 To platform or not to platform?
Hoofdstuk 1 De (on)begrensde mogelijkheden van de platformeconomie
Hoofdstuk 2 Platformen als tweezijdige marktplaatsen
Hoofdstuk 3 Wat doen platformen anders?
Hoofdstuk 4 Maar hoe dan? Lessen uit de platformpraktijk
Hoofdstuk 5 Platformen in maatschappelijk perspectief

Deel 2 Platformen voor niet-start-ups
Hoofdstuk 6 Kansen voor bestaande organisaties
Hoofdstuk 7 Strategische vragen
Hoofdstuk 8 Checklist voor de toegevoegde waarde van platformen

Deel 3 Overheid en platformen
Hoofdstuk 9 De overheid in de platformeconomie
Hoofdstuk 10 Platformen die bijdragen aan de doelstelling van de overheid
Hoofdstuk 11 Nationale overheden en platformen
Hoofdstuk 12 De overheid als platform

Deel 4 Toekomst
Hoofdstuk 13 De potentie van de platformeconomie
Hoofdstuk 14 Naar een inclusieve platformeconomie
Hoofdstuk 15 Platformen in crisistijd

Appendix
Nawoord
Dankwoord
Lijst met platformen
Bronnen
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Platformrevolutie