De drummer is misschien niet de meest creatieve in het team, maar wel degene die de toon zet. De constante. En zoals de bandleden lekker tegen de drummer aanleunen, heeft Arets voor iedereen die iets wil weten over platformen, enorm veel voorwerk gedaan.
Arets’ brede oriëntatie op dit specifieke gebied van internet heeft hij in de afgelopen 8 jaar ontwikkeld, tijdens 60 reizen naar 16 landen. Hij sprak ruim 500 betrokkenen. Het boek is dan ook doorspekt van voorbeelden. Zelf werkte hij bij commerciële organisaties en voor overheden aan de transformatie naar platformstrategie. Hij zette daarnaast twee platformen op. Nu werd het tijd een nieuw boek te schrijven over de impact van de Platformrevolutie op de samenleving. Eerder schreef hij al Crowdfunding, de hype voorbij en Crowdfunding voor Dummies.
De kracht van platformen zit volgens Arets in het aanbieden van een nagenoeg oneindig aanbod. Door netwerken te bundelen, kunnen de individuele organisaties sterker uit de race komen. Het échte onderscheid zit hem echter in dat ze dit aanbod zelf niet in bezit hebben. Een grote digitale marktplaats, zonder voorraden dus eigenlijk. De revolutie vindt behalve in de retail (Amazon en Zalando staan immers in de ondertitel van het boek) vooral plaats in de deel- en kluseconomie. Oftwel, daar waar je een ander tijdelijk toegang geeft tot iets wat jij hebt.
Er is dus weinig onbekend voor deze expert in platformen en er blijft ook erg weinig onbesproken in het boek. Van techniek tot verdienmodel en van subsidie tot platformmacht. Vanuit industriezijde is alles wat je wilt weten belicht. Wat echter onderbelicht blijft, is de klantzijde. O ja, de allerbelangrijkste voordelen worden wel benoemd, maar het blijft erg algemeen. We weten dat potentiele klanten tot transacties overgaan op basis van gemak, volledigheid, snelheid, overzicht etc. Een verdieping hierop zou fijn zijn geweest. Zodat bestaande organisatie kunnen constateren op basis van welke klanttriggers een transformatie kansrijk voor hén is. Een platform is namelijk geen doel maar een middel, dat zegt Arets zelf ook.
Dat het een recent boek is, blijkt alleen al uit het laatste hoofdstuk: Platformen in crisistijd. De auteur geeft hier zijn actuele bevindingen over platformen in economische zware tijden weer. De voordelen, zoals snel kunnen omvormen naar het stroomlijnen van de lokale vraag en het aanbod. Evenals het niet ontkomen aan de nadelen. Want als het met de sector slecht gaat, zoals in het toerisme, het platform even hard geraakt wordt.
Al met al is Platformrevolutie een prettig leesbaar boek dat de strateeg door de ins en outs van platformen leidt. Vertellend en verhalend. Met weinig modellen of methodes. Het is geen ‘how to’ boek; al heeft Arets daar ook aan gedacht door andere boektitels aan te raden die voorzien in die behoefte. Platformrevolutie van Martijn Arets is een solide boek, dat getuigt van brede kennis en veel inzichten.
Over Jeanine Dijkhuis
Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.