De ontwikkelingen bij financiële instellingen zorgen ervoor dat men creatiever wordt bij het zoeken naar financiering. En niet alleen financiering. Projecten die vragen om kennis, tijd of andere bijdragen worden betaalbaarder als je mensen vindt die die kennis direct kunnen leveren. Fundraising wordt ook steeds vaker ingezet voor maatschappelijke projecten of goede doelen.
Fund the crowd
Kortom: er is steeds meer behoefte om ‘de crowd’ linksom of rechtom te betrekken bij projecten en doelen. Dirk Coeckelbergh legt crowdfunding in Do not f*ck but fund de crowd uit als het doen van een beroep op een daartoe deels of geheel opgezet of aangepast platform om middelen (vaak geld, maar dus ook hulp, kennis, tijd….) te zoeken bij een grotere groep van sympathisanten voor een bepaald doel.
Het boek Do not f*ck but fund de crowd * het praktijkboek voor crowdfunding bestaat feitelijk uit een tweetal delen. Het 1ste deel bevat drie onderdelen. Deze onderdelen gaan in op de basiskennis en -principes waarop je als gebruiker moet letten. Het gaat daarbij zowel om de vragende als biedende partij. De vragende is diegene die het voorstel op een platform voor crowdfunding presenteert. De biedende partij is diegene die middel beschikbaar stelt. We krijgen antwoord op vragen als: hoe verhoog in mijn kansen optimaal? Waar moet ik op letten als ik doneer of investeer? Welk platform gebruik ik?
verschillende platforms
In het tweede deel van het boek presenteert de auteur verschillende platforms voor bepaalde doelen en branches. Dit deel beslaat verreweg het grootste deel van het boek. Je kunt het zien als naslagwerk waarin je kunt kijken welke aanbieders en mogelijkheden er zijn. Uiteraard is e.e.a. een momentopname. Voor mij was dit deel minder relevant. Deze informatie is immers al snel niet meer actueel en ook beter en net zo makkelijk online terug te vinden.
Snel inzicht
Het boek Do not f*ck but fund de crowd * het praktijkboek voor crowdfunding geeft snel inzicht in wat crowdfunding is en waar op gelet moet worden. De uitleg van de begrippen is aardig als je niet bekend bent met deze wereld. De do’s en don'ts waarop je bij crowdfunding moet letten zijn niet heel spectaculair of verheffend.
Over Frank van Kuijck
Frank van Kuijck is een onafhankelijk en zelfstandig professional in toezicht en advisering binnen de publieke sector. Hij is oprichter en eigenaar van het adviesbureau Toetssteen BV. Daarnaast is hij associate partner bij TransitiePartners. Hij heeft een achtergrond als Partner in de audit en adviespraktijk bij Deloitte en is docent Auditing aan de UVT Tilburg.