Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Communicatie handboek

'Een organisatie bestaat niet zonder communicatie.' Zo begint Wil Michels zijn 'Communicatie handboek' en hij zou het kunnen weten: directeur van een communicatiebureau, docent communicatie en schrijver van eerdere titels op dit gebied. De student die zich de inhoud van dit handboek eigen maakt, heeft een prima theoretische basis om in een communicatieomgeving aan de slag te gaan.

Anne-Mieke Vermeer | 2 augustus 2010 | 2-3 minuten leestijd

Wil Michels is gepokt en gemazeld in het communicatievak en schreef eerder titels als 'Essentie van communicatie' en 'Communicatieplanner'.

'Communicatie handboek' is inmiddels in de derde druk verschenen en wordt volgens de flaptekst veel gebruikt binnen het hbo. In 16 hoofdstukken neemt Michels de student mee langs alle denkbare onderwerpen op het gebied van communicatie. Uiteraard begint hij met een definitie om vervolgens diverse vormen de revue te laten passeren: concerncommunicatie, interne en marketingcommunicatie. Onderzoek, adviestrajecten en omgaan met de pers komen aan bod, de diverse media worden besproken en ten slotte de praktische kant van het vakgebied zoals uitvoering en organisatie.

Het boek eindigt met een register waar alle begrippen in terug te zoeken zijn. Dit overzichtswerk moet het meer van de breedte dan van de diepte hebben. Wel fijn dat aan het eind 'Aanbevolen literatuur' volgt, waar nog een twintigtal titels te vinden is voor degene die zich verder wil verdiepen in concerncommunicatie, marketingcommunicatie of interne communicatie.

Er is van alles aan gedaan om er een aantrekkelijk studieboek van te maken: heldere indeling, kleurige opmaak, veel plaatjes die de theorie ondersteunen, elk hoofdstuk sluit af met een samenvatting, een case en een begrippenlijst. Maar dat je als student zelf niet meer met een marker door de stof heen hoeft omdat dat al voor je gedaan is, vind ik wel wat ver gaan.

Heeft u het boek eenmaal aangeschaft, dan krijgt u op http://www.communicatiehandboek.noordhoff.nl toegang tot de toetsen en cases met de code die u vindt op de bijgeleverde 'Campuz credit card'. Als student kun je daar jezelf overhoren. Bij elk hoofdstuk horen een stuk of tien multiplechoicevragen, die na een klik van de muis binnen een paar seconden nagekeken worden. Dan volgt een score, een advies welke paragraaf je nog eens moet bestuderen, vervolgens per antwoord de goede keuze en waar de stof in het boek te vinden is. Voor een 'herkansing' kun je voor hetzelfde hoofdstuk een nieuwe selectie van vragen kiezen.

Wanneer je een aantal toetsen gemaakt hebt, krijg je een studieadvies op basis van de meest recente scores. De vijftien cases op de site zijn niet dezelfde als de cases die aan het einde van elk hoofdstuk in het boek te vinden zijn. In het boek volgt na de case een aantal open vragen, die aansporen tot nadenken, maar waarvan geen antwoorden te vinden zijn. Op de site volgt na elke case een vijftal multiplechoicevragen, met nakijkbutton, score en advies.

De Campuz card geeft recht op 19 gratis sessies. Voor de docent zijn er op dezelfde site, maar met een andere code, PowerPoint-presentaties te laden. En wat doe je met het boek als de studie achter de rug is? Bewaren. Handig voor 'hoe zat dat ook al weer', maar ook vanwege de checklists bij verschillende hoofdstukken. Al is het maar om nog eens na te slaan hoe overzichtelijk de theorie was, als je aan het verdwalen bent in de weerbarstige praktijk.

Over Anne-Mieke Vermeer

Anne-Mieke Vermeer geeft advies en ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie en tekst. Zij studeerde kunstgeschiedenis, marketing en filosofie en was ruim 10 jaar werkzaam in diverse (direct)marketing functies.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden