Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

De conversation manager

Community managers, content managers, social media managers, conversation managers. Namen van beroepen waar je de laatste tijd niet omheen kunt. Steven van Belleghem schreef een boek over de laatste; 'De conversation manager'.

Birgit Zuurveld | 29 februari 2012
De consument verandert De consument kan een merk maken of kraken. Consumenten zijn met elkaar verbonden door een groot online én offline netwerk. De rol van de consument is veranderd en merken moeten hierop inspringen. Is de boodschap van Steven van Belleghem in 'De conversation manager'. Dit kunnen merken doen door de conversatie aan te gaan met de consument en daar hun dagelijkse bezigheid van te maken. Een conversation manager zorgt voor merkidentificatie bij de klant en ook dat het engagement van bestaande klanten blijft bestaan. Zo kan de consument gaan optreden als wandelende reclamezuil van een merk door zijn omgeving over het merk te vertellen. Observeren, faciliteren en participeren Een conversation manager hoeft niet alle gesprekken zelf op te zetten, het is ook belangrijk om ze te observeren en deel te nemen in al bestaande gesprekken. Het werk van een conversation manager beperkt zich dus niet tot social media, het is communicatie in de breedste zin van het woord. Uiteindelijk wil de conversation manager de marketingvisie van zijn bedrijf zo veranderen dat de consument centraal komt te staan. Samen met de consument sta je sterk als merk, alleen ben je niets. En onthoud de laatste tip van Van Belleghem: wacht niet tot het bedrijf verandert, de conversation manager dient dit proces zelf in gang te zetten.
Over Birgit Zuurveld
Birgit Zuurveld is community manager bij de wereld van ikki en blogger voor diverse websites. Na de opleidingen Kunsten, Cultuur en Media (BA) en Journalistiek (MA) heeft zij zich gespecialiseerd in online communicatie, social media en (web)redactie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden