Een behandeling van een probleemoplossings- en besluitvormingsproces gebaseerd op de methode van McKinsey. Mocht u McKinsey & Company niet kennen dan volgt hier een korte impressie van deze organisatie. Dit draagt tevens bij aan het beeld vanuit welke organisatie de schrijvers afkomstig zijn. McKinsey & Company is opgericht in 1923 en is een succesvol strategisch consultancybureau. Het telt 84 kantoren over de hele wereld en het heeft ongeveer zevenduizend professionals uit 89 landen in dienst. Het adviseert honderd van de honderdvijftig grootste bedrijven ter wereld. Structuur van het boek 'De McKinsey-praktijk'Het boek leest makkelijk weg. Alle hoofdstukken hebben dezelfde algemene structuur (uitgezonderd Hoofdstuk 2).
Eerst een korte bespreking van het onderwerp gevolgd door een samenvatting van de betreffende tips uit 'De McKinsey-methode'. Vervolgens worden de tips van de alumni besproken, daarna de illustraties voor de implementatie van de tips in de eigen organisatie. Elk gedeelte eindigt met opgaven om de tips te begrijpen en te oefenen. Het probleemoplossingsproces In de hoofdstukken 1 t/m 4 wordt het op feiten gebaseerde, van een hypothese uitgaande probleemoplossingsproces besproken en hoe je hiermee complexe problemen (in de eigen organisatie) kunt aanpakken. Het probleemoplossingsproces wordt verdeeld in:
1. Probleem definiëren: belangrijk hierin is het woord structuur. Het afbakenen van grenzen van een probleem en het opsplitsen in samenstellende elementen. Gebruik structuur en leg de nadruk op de interne samenhang.
2. Analyse ontwerpen: als de werkhypothese bewezen moet worden dan betekent een efficiënt analyseontwerp een vliegende start. Zoek de belangrijkste factoren, kijk naar het grote geheel en maak een werkplanning.
3. Gegevens vergaren: na het formuleren van de hypothese en het vaststellen welke analyses nodig zijn om die te bevestigen, komt het saaie maar belangrijke werk van de benodigde informatie verzamelen. Zoek naar feiten, en neem geen genoegen met 'ik heb geen idee'. Geef interviews structuur, luister echt en wees gevoelig.
4. Resultaten interpreteren: dit is het moeilijke gedeelte. Een hypothese moet immers bewezen of ontkracht worden, gegevens op zich zeggen niets.
Maak gebruik van 80/20-regel van de Italiaan Pareto en zoek naar een mogelijke 80/20 situatie. Bedenk ook dat analyse beperkingen heeft. Kijk door de ogen van de klant en respecteer zijn beperkingen.
Soms lijkt de 'McKinsey-methode' simpel en open deuren in te trappen maar in de praktijk worden de tips vaak vergeten of te snel gedacht dat men de oplossing al weet. Verder moeten we bedenken dat de succes volle McKinsey methode wordt uitgevoerd door de crème de la crème van de afgestudeerden in bedrijfswetenschappen. Consultants die daarnaast ook de rigoureuze trainingsprogramma's van het bedrijf hebben gevolgd. Een sterk punt is de illustratie van de implementatie en de ervaringstips van de alumni. Dit maakt het boek levendig en boeiend.
Als de gegevens geïnterpreteerd zijn is het werk nog niet af. De ideeën moeten worden overgebracht op de opdrachtgever. Daarvoor hebben we presentatiestrategieën nodig. Deze worden behandeld in hoofdstuk 5. Snijdt uw presentatie toe op het publiek. Wees gestructureerd, betrokken en hou het simpel.
Tot slot behandelen de auteurs de managementtechnieken behandeld die nodig zijn om te zorgen dat de eigen probleemoplossingsactiviteiten soepel verlopen. Het managen van een team, de cliënt en jezelf. Aan de orde komen: werving en selectie à la McKinsey, het omgaan met de cliënt en zelfmanagement. Om het resultaat te kunnen behalen wat in het boek wordt geschetst is het van belang om te beschikken over de competentie doorzettingsvermogen. Het boek geeft een kijkje in de keuken van het beroemdste consultancybureau. In dit boek staan de recepten.
Het kan een frustrerende beproeving zijn om informatie over bedrijven of het bedrijfsleven in het algemeen te vinden. In bijlage A worden hiervoor veel suggesties gegeven inclusief sites. Om snel alle McKinsey tips te kunnen opzoeken kan gebruik gemaakt worden van bijlage B en C.
Over Jaap Hollaar
Jaap Hollaar MBA is Hoofd Stafbureau Facilitaire Zaken bij het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Goeree-Overflakkee (ISGO) en heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland te Buren.