Met 25 jaar ervaring als trainer en manager heeft Ria van Dinteren al veel mensen laten leren. Zelfs de meest weerbarstige deelnemers kreeg ze mee in haar plezier om te leren. Wanneer je haar echter zou vragen hoe ze dat dan doet (want juist dat willen wij als trainers en coaches heel graag weten!), is het antwoord haast teleurstellend: 'Kennelijk raak ik iets bij mensen wat motiveert tot leren.' Neurowetenschap Sinds een aantal jaar past Van Dinteren de kennis die zij opdoet vanuit de neurowetenschap toe in haar trainingen. Deze breinkennis', 'zoals ze dit zelf noemt, onderbouwt de keuzes die ze als trainer maakt. Zowel richting de opdrachtgevers als de deelnemers aan de training. In het boek 'Brein in training' gaat de auteur dieper in op hoe je als trainer de belangrijkste breinkennis uit de neurowetenschap toepast in de praktijk. Wetenschappelijke kennis is de basis, maar de toepassingen voor de trainers krijgen de meeste aandacht. Enige kennis 'Brein in training' is geschreven voor trainers die al enige kennis hebben over leren en die al weten wat je globaal moet doen als je een training geeft. De tips die Van Dinteren aanreikt, hebben als doel een betere, effectievere en meer efficiënte training te ontwikkelen en geven. Het boek bestaat uit acht hoofdstukken, een verklarende woordenlijst en verwijzingen naar diverse literatuur. Elke hoofdstuk begin met een aantal vragen, waardoor je als lezer alvast wordt voorbereid op het komende hoofdstuk en eindigt met een samenvatting. Daarnaast wordt er veel gebruikgemaakt van kleuren, afbeeldingen, quotes en tips. Dit leest erg prettig! Vijf breinprincipes De vijf belangrijkste breinthema's die uit de neurowetenschap naar voren komen zijn: 1 veiligheid 2 voeding en emotie 3 zintuigen en verbinding 4 focus en onthouden 5 spiegelen en denkvoorkeuren Van Dinteren heeft hier vijf breinprincipes van afgeleid, die je kunt gebruiken in de voorbereidende fase en tijdens de training: 1 veiligheid 2 voeding 3 emotie 4 verbinding 5 verwerking Van elk breinprincipe bespreekt de auteur de wetenschappelijke basis en de praktische toepasbaarheid voor een training of de voorbereiding hiervan. Aan de hand van mooie illustraties, pakkende kadertjes met tips of voorbeelden en wat tabellen word je als lezer meegenomen in het enthousiasme van de auteur. Teach what preach Leuk detail is dat de auteur doet wat ze zegt: achterin het boek zitten twaalf geplastificeerde kaarten van circa 10x15cm waarop elk breinthema kort wordt samengevat. Met deze kaarten kun je in een handomdraai zien of je training goed in elkaar zit en wat eventueel nog om een aanpassing vraagt. Het leuke aan deze kaarten is dat ze een perfecte visualisatie zijn van de vijf genoemde breinprincipes. Zo doet ze het! In de inleiding vertelde Ria van Dinteren dat ze geen idee heeft waarom ze mensen weet te motiveren tot leren. Ze zegt er zelf over dat ze 'kennelijk iets raakt bij mensen wat hen motiveert tot leren.' Wellicht kan ik na dit boek antwoord geven op de vraag 'hoe doet ze het toch?' Haar enthousiasme is aanstekelijk, haar boek een genot om te lezen en doorheen te bladeren. Naast de interessante inhoud van het boek, de vele verwijzingen naar literatuur, websites en onderzoeken, een verklarende woordenlijst en losse kaarten als bijlage, is het vooral Van Dinterens enthousiasme dat me raakt en haar down-to-earth aanpak. Wetenschappelijke kennis is de basis van 'Brein in training', het is echter geschreven voor de praktijk met handvatten om de gegeven informatie ook direct toe te passen. Boek uit? Handen uit de mouwen en aan de slag!
Over Amber Zwartbol
Amber Zwartbol is onderwijskundige (bij een overheidsinstantie).