Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Uw opinie in de krant

Wanneer je de krant er op naslaat, zie je dat het veel mensen lukt hun opinie gepubliceerd te krijgen. Uit de ingezonden brieven blijkt dat gebrek aan feitelijke kennis niet voor iedereen een belemmering is om de redactie van hun mening kond te doen. Maar hoe komen 'gewone' burgers aan gedegen kennis op grond waarvan zij een onderbouwde mening kunnen vormen? De media vervullen hier een belangrijke rol in. Zij kunnen echter op hun beurt niet zonder de 'input' van inhoudsdeskundigen. Hoe kan een wetenschapper die vaak heel veel weet van weinig, effectief zijn in het ondersteunen van het maatschappelijk debat over onderwerpen die voor grote groepen relevant (kunnen) zijn? Huub ter Haar beantwoordt deze vraag in zijn boek 'Uw opinie in de krant'.

Sandra Barendrecht | 6 maart 2007

De auteur wil de kloof tussen deskundigen en de media verkleinen. Voor een journalist staat de publieke relevantie van een onderwerp altijd voorop, voor de deskundige is de inhoud leidend. Hoe vertaal je bijvoorbeeld een gedetailleerd onderzoeksrapport over de omgang met vegeterende patiënten in verpleeghuizen naar een leesbaar stuk voor de burger? Deskundigen en journalisten hebben elkaar hierbij nodig. Hun soms tegenstrijdige belangen kunnen een goede samenwerking echter belemmeren. In de eerste drie hoofdstukken legt Ter Haar uit waarom deelnemen aan het publieke debat door deskundigen belangrijk is. Ook geeft hij aan hoe het debat zich in ons land ontwikkeld heeft en welke vormen wij nu kennen. Tevens wordt de rol van de media onder de loep genomen. Hoofdstuk 4 t/m 6 bevatten praktische tips voor het schrijven van opiniestukken. Het boekje eindigt met een samenvatting van de zeven belangrijkste adviezen. Hoe komt het dat veel deskundigen achter hun bureau in hun eigen kleine wereld lijken te leven, zonder dat zij oprecht proberen hun vaak nuttige kennis en mening aan de man te brengen? Ter Haar, die ook publicatietrainingen geeft aan wetenschappers en professionals, stelt dat zij veelal vrezen voor reputatieverlies wanneer zij expliciet deelnemen aan het publieke debat. Zij leiden aan koudwatervrees. Dit geldt niet voor grote groepen burgers die hun mening daar waar mogelijk maar al te graag verkondigen. Internet biedt hiertoe een uitstekend medium. 'Meningen zijn veelal een strikt persoonlijke zaak geworden. De eigen beleving, en het persoonlijke gevoel (…) hebben een toenemende invloed op de richting van het debat'. Interessante vraag die de auteur hierbij stelt is of meningen nog gebaseerd worden op feiten of dat de feiten gebaseerd worden op meningen. Om te voorkomen dat deze verpersoonlijking van het debat leidt tot uitholling van het publieke debat, dienen deskundigen hun steentje bij te dragen door hun kennis op begrijpelijke wijze te delen met 'het publiek'. In het boek 'Uw opinie in de krant' wordt uitgebreid ingegaan op journalistieke bijdragen aan debatten, zoals redactioneel commentaar, cartoons, columns enzovoort. Bijdragen van burgers krijgen ook ruim aandacht waarbij weblogs, internetfora, polls, en ingezonden brieven een belangrijke rol spelen. Opvallend is dat er veel voorbeelden afgedrukt zijn van dergelijke opinies maar dat een 'goed' voorbeeld van een wetenschappelijke bijdrage aan een specifiek debat ontbreekt. Redacties van kranten en tijdschriften ontvangen aanzienlijk meer opiniestukken dan dat zij willen of kunnen plaatsen. Het merendeel wordt teruggestuurd vanwege een te grote omvang, te veel jargon, een slechte schrijfstijl, of omdat het niet aansluit bij de actualiteit. Dit boek geeft daarom (schrijf)tips die de kans vergroten dat het stuk ook daadwerkelijk geplaatst wordt. Ervaren journalisten lezen hier hopelijk niets nieuws. De burger en professional kunnen hier wél hun voordeel mee doen. Een van de adviezen die Ter Haar geeft aan professionals die een stuk gepubliceerd willen krijgen is: 'Benader en behandel journalisten zoals je zelf behandeld wilt worden. Blijf beleefd en toon respect.' Journalisten zijn dus kennelijk net mensen!

Over Sandra Barendrecht

Sandra Barendrecht is freelance trainer/adviseur op het gebied van communicatie- en managementtrainingen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden