Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Een gouden toekomst

Kent u dat gevoel dat u ondanks alle inspanningen nooit uw doel bereikt? Volgens het boek 'Een gouden toekomst' kan het zomaar zijn dat u de ladder tegen de verkeerde muur heeft staan. Erik Smitshuis nodigt u in een vlot geschreven, fictief verhaal uit om 7 sleutels te volgen en uw droom in vervulling te laten gaan. Wellicht ontdekt u aan het einde van het boek dat u uw ladder toch maar beter kunt verplaatsen.

Birgit Smit | 23 mei 2013

Erik Smitshuis begint zijn verhaal met een ambitieuze jongeman die alles heeft wat hij begeert. Maar in zijn zoektocht naar meer succes raakt hij dingen kwijt die hem dierbaar zijn. Dat is het moment dat de hoofdpersoon gaat nadenken over wat echt belangrijk is in het leven. 'Een gouden toekomst' weerspiegelt een fenomeen dat ik dagelijks om me heen zie. Veel mensen proberen behoeften te vervullen waarop, als het doel bereikt is, direct een volgend en nog veel hoger doel gesteld wordt. Het is nooit genoeg en zal ook nooit genoeg zijn. De auteur wil met zijn boek duidelijk maken dat we altijd maar op zoek zijn naar meer. De vraag is of dit leidt tot werkelijk geluk. Smitshuis reikt 7 sleutels aan die in chronologische volgorde leiden tot inzicht en bewustwording. De belangrijkste vraag waar Smitshuis de lezer over na wil laten denken is: maken uiterlijkheden als rijkdom en succes echt gelukkig? In een prettig en makkelijk geschreven verhaal dat aandoet als een roman, wordt de hoofdpersoon geconfronteerd met tegenslag. Op het toppunt van succes verlaat zijn vriendin de woning en begint de vraag te rijzen of alle persoonlijke offers dit succes waard zijn. De hoofdpersoon grijpt dit moment aan om alle schepen achter zich te verbranden. Dit is het moment waar ik enigszins sceptisch was om verder te lezen. Het verhaal doet ietwat onrealistisch aan als de hoofdpersoon op basis van een vaag adres, toevallig opgeraapt in een internetcafé, het vliegtuig pakt om te onderzoeken wat er op dat adres te vinden is. Eenmaal aangekomen op het adres ontmoet de hoofdpersoon zijn leermeester die hem zeven dagen lang meeneemt in een leerproces. Iedere dag wordt een sleutel onthuld die leidt tot verdere bewustwording. De eerste sleutel gaat over het vinden van je droom. Hierin zit de vraag verborgen of u datgene doet waar uw hart ligt. De tweede sleutel gaat in op de vraag of u durft te vertrouwen. Loslaten hoort erbij om uw droom waar te kunnen maken. De derde sleutel betreft de keuzes die u moet maken om uw hart te volgen. De vierde sleutel gaat over het verlangen om uw droom te verwezenlijken. Alleen zij die vastberaden zijn en blijven volharden, bereiken stap voor stap hun doel. De vijfde sleutel gaat dieper in op de vanzelfsprekendheid die u ervaart. Door gewoonte gaat de diepere betekenis verloren. De zesde sleutel vertelt over het belang van stilte. Het doorbreken van de voortdurende stroom gedachten in uw hoofd. De laatste sleutel gaat over het terugkeren naar 'jezelf'. Na het ontvouwen van iedere sleutel geeft Smitshuis nog een drietal opdrachten waardoor u de aangereikte sleutel zelf in de praktijk kunt brengen. Bij het uitvoeren van de opdrachten, zult u waarschijnlijk gaan nadenken over uw eigen leven. Ik verwacht niet dat dit boek uw leven drastisch zal veranderen maar het is zeker de moeite waard om te lezen. Het zet aan om de vanzelfsprekendheden die ongetwijfeld ook deel zijn van uw leven eens nader te onderzoeken. Wellicht dat u na het lezen van het boek toch tot de conclusie komt dat uw ladder inderdaad tegen de verkeerde muur staat en dat u besluit om andere keuzes in het leven te maken.

Over Birgit Smit

Birgit Smit is adviseur organisatie-ontwikkeling bij Onderwijsgroep Tilburg. Zij is bedrijfskundige en in de afstudeerfase van de Masteropleiding Management, Cultuur & Verandering met als specialisatie Organisatiepsychologie. Haar deskundigheid op bedrijfskundig- en verandergebied en ervaringen met het ontwikkelen van zelfbewustzijn zet zij met enthousiasme in bij mens- en organisatieverandering.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden