Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Aan tafel met Lencioni

Door Fortune Magazine is Patrick Lencioni uitgeroepen tot een van de tien nieuwe managementgoeroes die je moet kennen. Zijn recept: eenvoudige oplossingen voor complexe problemen.

Hans van der Klis | 6 november 2009 | 1-2 minuten leestijd

Verwacht van Patrick Lencioni geen academische blabla of managementlingo. In Lencioni’s wereld is het leiden van een organisatie eigenlijk heel eenvoudig, althans: als je de vijf valkuilen voor managers vermijdt.

De 5 valkuilen voor managers is een heel onderhoudende fabel. Het gaat niet goed met het bedrijf waar Andrew O’Brien CEO is. Als hij op zekere avond ontdekt dat de Bay Bridge in San Francisco wegens onderhoud is afgesloten, besluit hij voor het eerst in jaren de metro te nemen. Daar raakt hij in gesprek met een geheimzinnige oudere schoonmaker die volgens de op zijn werkkleding geborduurde naam Charlie heet. Tussen de twee ontspint zich een soort Socratische dialoog, waarin Charlie Andrew leert wat de vijf valkuilen voor managers zijn.

Het is geen schokkend verhaal, maar juist door de eenvoud van het betoog dringt Lencioni’s boodschap duidelijk door. De vijf valkuilen zijn eye-openers, dingen die je ergens in je achterhoofd wel weet, maar niet altijd even goed beseft. Lencioni is van mening dat veel managers te weinig oog hebben voor hun organisatie en hun eigen rol daarin. Ze laten zich afleiden door hun jacht op status, hun angst om mensen tegen zich in het harnas te jagen, een gebrek aan visie of het ontbreken van verantwoordelijkheidsbesef. Lencioni impliceert dat een onderneming pas succes kan boeken als zij zelf een gezonde balans kent.

Wie op YouTube kijkt hoe Lencioni zijn boodschap voor het voetlicht brengt, zal constateren dat hij een bijzonder duidelijke en consistente boodschap heeft. Hij is verbaal sterk, en wil met zijn verhaal dicht bij de praktijk staan. Niet voor niets heeft hij zijn adviesbureau ‘The Table Group’ genoemd, naar de tafel, in zijn ogen het meest effectieve gereedschap voor een manager. ‘Er is eenvoudigweg geen substituut voor het basisprincipe van een aantal mensen die samen om tafel gaan zitten om belangrijke onderwerpen met betrekking tot hun bedrijf te bespreken’, zegt de website van Lencioni’s firma. Hij heeft gelijk: zo mooi kunnen eenvoudige ideeën zijn.

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden