Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Verleiden op internet

'Verleiden op internet' van Aartjan van Erkel bevat een onophoudelijke stroom van adviezen voor de inrichting van je website. Veel hiervan ligt voor de hand, maar de expliciete benoeming van voor de handliggende zaken is nooit zo makkelijk als het lijkt. Eenderde deel van je brein is maar bewust, zo staat te lezen in 'Verleiden op internet'. Daar zou in webtaal eigenlijk '1/3' moeten staan, want op het web kun je beter geen geschreven cijfers gebruiken. 2/3 van het brein is dus onbewust, en als je je daarvan bewust bent dan kun je je website daarop afstemmen. Maar het boek biedt meer adviezen.

Dorien van Doorn | 22 juni 2011

Aartjan van Erkel is begonnen met bloggen (www.schrijvenvoorinternet.nl) en toen bleek dat daar veel interesse voor was, is hij dit boek gaan schrijven. De taal die je voor boeken gebruikt is weer anders; ander ritme, andere zinslengte. De schrijver heeft zich aan moeten passen en heeft zijn boek zo gemaakt dat alle hoofdstukken separaat kunnen worden gelezen, zoals dat op het web ook kan. Er mag dus gezapt worden. De schrijver neemt de lezer mee door de lezer op bijna interactieve wijze te boeien. Op het web wensen bezoekers snel zaken te doen, en daarop moet de site worden ingericht en daarvoor geeft Van Erkel de benodigde handvatten. Zeg bijvoorbeeld nooit welkom, dat duurt te lang, geen skip intro, überhaupt geen intro, duurt te lang. Duidelijke banaan, geeft juist snelheid. Wat is een banaan? Alle termen worden uitgelegd. En maar 1 banaan per pagina! Een bezoeker moet blind kunnen zeggen op welk soort site hij zich bevindt. Er moet een tagline zijn (korte tekst waarin de activiteit van het bedrijf wordt beschreven). Klanten moeten eerst worden gerustgesteld, vertrouwen is belangrijk, op alle momenten maar zeker bij het sluiten van een deal op internet. Een deel van de pagina mag wit zijn, dat geeft rust. De site mag saai zijn, dat maakt het eenvoudig voor de bezoeker. Probeer de dialoog met de bezoeker aan te gaan, daarmee bind je de bezoeker. Daarnaast kun je de bezoeker binden door hem uit te nodigen een testimonial te schrijven. Bied cadeaus aan, daarmee schep je wederkerigheid, mensen geloven namelijk in het principe voor wat hoort wat, zo worden we opgevoed. En zo zijn er veel psychologische en neuropsychologische principes die voor een site succesbepalend zijn. En gebruik spreektaal. Zeg bijvoorbeeld nooit reactieformulier maar vraag de klant zijn verhaal te vertellen. Lijstjes mogen maximaal 7 bullets tellen. Schrijf fluwelen foutmeldingen, blaf de klant nooit af. Het hele boek staat vol met deze succesbepalende wetenswaardigheden en is daarmee voor iedere webverkoper en webdesigner een waardevolle aanvulling op zijn of haar kennis.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden