Het nieuwste The Future of Shopping boek van Jorg Snoeck en Pauline Neerman is niet een opvolger van zijn voorganger, maar een compleet nieuw boek onder deze zelfde hoofdtitel. De afgelopen vier jaar zijn de ontwikkelingen binnen retail in een stroomversnelling gekomen als gevolg van o.a. een pandemie, oplopende klimaatcrisis en verschuivende machtsverhoudingen. Dit heeft de schrijvers doen besluiten om bij het schrijven van hun nieuwe boek weer vanaf scratch te beginnen.
Retail op zijn kop
De afgelopen jaren stond de retailwereld volledig op zijn kop. Onder invloed van de eerder genoemde ontwikkelingen was iedereen die in zijn werk ook maar enigszins betrokken is bij retail gedwongen om op een andere manier naar zijn business te kijken. Er moest wel geïnnoveerd worden, want retail kon in zijn bestaande vorm simpelweg niet uitgevoerd worden. Grote vraag was en is: in hoeverre gaan we weer terug naar het ‘oude’ retail en welke veranderingen blijven of worden wellicht nog verder doorgevoerd?
Trendwatchers
Wellicht dat je trendwatchers al in de gaten houdt of via een branchevereniging af en toe een overzicht krijgt van wat de trends zijn in retail. Dus je eerste reactie bij een boek over The Future of Shopping is wellicht: ‘ach, dat weet ik al wel’. Tuurlijk zitten er ook trends in die al wel algemeen bekend zijn (zonder deze zou het boek ook niet compleet zijn), maar het boek biedt ook veel verrassende trends en ontwikkelingen. Ontwikkelingen waar ik totaal geen weet van had voor het lezen van dit boek. Met treffende voorbeelden geven de schrijvers voldoende tips om te zorgen dat ook jij kunt aanhaken op de vele ontwikkelingen die gaande zijn.
Confronterend
En eerlijk gezegd: om alles bij elkaar gebundeld te lezen, vond ik zelf best wel confronterend. Er is zóveel gaande, hoe kunnen we dan gewoon een beetje doormodderen op de oude voet? We moeten echt aan de slag om dingen anders te gaan doen, want anders missen we gewoon de boot. Dan zijn het de grote globale spelers en nieuwe startups die straks de retailwereld domineren.
Voorbeeldcases
Het prettig geschreven boek is opgebouwd uit zes hoofdstukken die de toekomst van verschillende facetten van shopping behandelen (de samenleving, de consument, technologie, de winkel, de supermarkt en de toeleveringsketen). De schrijvers wisselen de beschreven trends af met actuele voorbeeldcases. Via QR-codes is veelal meer informatie te vinden over die cases en kun je in sommige gevallen zelfs een digitaal kijkje in de winkel nemen.
Inspiratie
Het boek sluit af met twee hoofdstukken over nieuwe businessmodellen en een beschrijving van zeven nieuwe kernstrategieën voor retail. Dit biedt voldoende inspiratie om zelf eens na te gaan denken over welke strategie zou passen bij jouw business.
The Future of Shopping verandert je blik op waar je mee bezig bent en hoe je je business toekomstbestendig houdt. Voor mij persoonlijk betekent het dat, na het lezen van dit boek, de adviezen die ik uitbreng op basis van shopperonderzoek echt wel zijn veranderd. Het plaatst ook mijn onderzoeksresultaten in een ander perspectief. Wat mij betreft is dit boek een must read voor iedereen werkzaam in, met of voor retail!
Over Froukje Schaaf
Froukje Schaaf is werkzaam als zelfstandig marktonderzoeker (www.lightbulbinsights.nl) en heeft daarnaast een parttime aanstelling als universitair docent bij de vakgroep Marketing van de Rijksuniversiteit Groningen.