Hoogveld trekt agile in Agile Managen vooral breder dan alleen de ICT waar de term al flink is ingeburgerd. Bij het lezen was ik was vooral benieuwd naar de meerwaarde van dit boek voor managers en ondernemers.
De auteur begint zijn verhaal op een onverwachte manier. Vanuit zichzelf redenerend, beter gezegd: vanuit zijn fysieke hoedanigheid (Hoogveld beschrijft dat hij een kerel is van 1,94 meter lang en 93 kilo zwaar). Die lichamelijke beschrijving is niet voor niets. Het is een alleraardigste metafoor voor een minder wendbaar lichaam dat in sommige sporten het onderspit moet delven ten opzichte van de kleinere mensen die snel en flexibel om hun as draaien. De vergelijking met organisaties in concurrentie met elkaar wordt hiermee meteen in beeld gebracht. Vanuit deze inleiding wordt er ingegaan op aanpassingsvermogen - de centrale eigenschap binnen agile management - van levende organismen. Met een tot in detail beschreven uitstapje naar de geschiedenis van Darwin's evolutietheorie, beargumenteert de auteur zijn pleidooi dat wendbaarheid en aanpassingsvermogen dé sleutels zijn tot overleven.
Een en ander in het eerste deel is dusdanig goed onderbouwd en opgeschreven dat je - zelfs als ware je de grootste criticus - geen enkele reden hebt om aan zijn verhaal te twijfelen. Ook omdat het huidige tijdgewricht beschreven wordt aan de hand van het VUCA-niveau in samenleving en economie. (Voor wie VUCA onbekend is: de term staat voor volatile, uncertain, complex en ambigu - een manier om de turbulentie in samenleving en economie te beschrijven). Juist die onzekere samenleving maakt plannen op lange termijn ondoenlijk. In een omgeving waarin verandering de enige constante is en vrijwel alles om je heen onzeker is (van externe omgeving tot interne organisatie) is agility de enige manier om te overleven.
Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel is een uitgebreide beschrijving van agile managen en een pleidooi voor het waarom ervan. Het tweede deel beschrijft het hoe en wat. Hoe ga je agile management in je organisatie implementeren? De auteur geeft de lezer een heldere keuze. Ben je al enigszins bekend met agile, dan kun je meteen door naar deel twee. Hiermee geeft de auteur een waardevolle leestip. Voor de reeds ingewijde managers is deel één leuk om te lezen, zie dat deel vooral als ontspanning of verdieping. In het tweede deel ga je als het ware wat meer aan het werk. Je krijgt inzichten in passende organisatiestructuren, en het agile werkproces van denk, doe en leer. Dit proces werkt toe naar het uiteindelijke doel van agile: continue verbetering van je organisatie. Concretisering vindt plaats aan de hand van een handige checklist waarop je aan de hand van 78 stellingen inzicht krijgt in de huidige situatie van je organisatie, business unit of afdeling.
Een helder geschreven boek, dat bolstaat van onderbouwing met theorie, cijfermateriaal en praktijkvoorbeelden. Zo nu en dan wordt de materie tot in groot detail beschreven; ik kan me voorstellen dat dat de snelle lezer wellicht kan afremmen. Overigens opvallend weinig aandacht voor de werking van disruptie en het creëren van nieuwe markten. Vrijwel het enige echte daarover zijn de twee pagina's over rode en blauwe oceanen (Chan Kim & Mauborgne). Vooral de responsieve - en helaas wat minder de creatieve - vaardigheid wordt goed uit de doeken gedaan. Hiermee is het werk een goede leidraad voor managers binnen bestaande (grotere) organisaties die binnen hun bestaande kaders efficiënter, klantgerichter en vooral flexibeler kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden.
De inhoud van Agile Managen is goed gedocumenteerd, her en der verduidelijkt met schema's, tabellen en afbeeldingen op een manier die het boek lucht geven. Op de man af geschreven, langs een directe schrijfstijl die zich kenmerkt door autoriteit en humor tegelijk.
Over Robert Buisman
Robert Buisman is strateeg in B2B Marketing & Sales en Co-owner van Studio Interactive, Creatief Bureau voor Interactieve Videoconcepten. Daarnaast is hij Kwartiermaker bij de Dutch Innovation School, recensent voor Managementboek.nl en opinieblogger voor Marketingtribune.