Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Startup Branding - De moeite waard

Startup Branding van Andy Mosmans is wat mij betreft één van de beste boeken die ik het afgelopen jaar heb gelezen. Niet alleen het onderwerp is de moeite waard, het is ook nog eens bijzonder prettig geschreven. De auteur weet duidelijk waar hij het over heeft.

Fred Rutgers | 14 juli 2017 | 2-3 minuten leestijd

Andy Mosmans maakt in Startup Branding onderscheid tussen starters en startups. Er zijn ieder jaar in ons land heel veel starters, maar slechts ongeveer 200 startups. Een starter is een nieuw bedrijf waarmee iemand gewoon op een prettige manier probeert de kost te verdienen. Een startup is een beginnende onderneming met het potentieel en de ambitie om echt uit te groeien tot een forse onderneming. Ondernemen is de name of the game, maar voor echt succes draait het om the game of the name. Bedrijven met een goede naam en een slim gekozen branding zijn aantoonbaar succesvoller dan bedrijven die dat niet zo goed voor elkaar hebben. Mosmans geeft in dit boek waardevolle tips hoe je de game of the name slim kunt spelen.

Door het hele boek geeft de auteur aansprekende voorbeelden uit de praktijk die we eigenlijk allemaal wel herkennen. Ook geeft hij diverse praktische modellen, met de daarbij behorende uitleg waarmee je de kern van een merk overzichtelijk in kaart kunt brengen waardoor iedereen die betrokken is bij de dagelijkse gang van zaken rondom dit merk precies weet waar het ook alweer voor staat.

Al meteen voorin het boek geeft Mosmans een definitie van een startup die ik erg herkenbaar vond (en die ik overigens ook regelmatig tegenkom bij bedrijven die al wat langer bezig zijn en die tegenvallende resultaten boeken). ‘Een startup is een bedrijf dat in verwarring is over welk product of dienst ze verkopen en dat zich afvraagt wie hun klant is en hoe ze geld kunnen gaan verdienen’. Het blijkt in de praktijk inderdaad vaak een enorme speurtocht voor een startup om hier de juiste antwoorden op te vinden. Lukt dat niet, dan valt dat bedrijf meestal in de categorie stoppers.

Een andere voor mij zeer aansprekende kreet was de volgende; ‘Het devies door alle kanalen heen is: verkoop als een winkel, communiceer als een magazine, vernieuw jezelf als een galerie, deel je boodschap als een app, bouw aan loyaliteit als een club en entertain als een show’. Ik denk als alle bedrijven dat zouden doen, dat ze veel succesvoller zouden zijn dan nu.

Niet alleen geeft Mosmans waardevolle tips, hij geeft ook praktische handvatten om er ook echt mee aan de slag te gaan. Ben jij een starter, of zelfs een echte startup, dan kun je jezelf volgens mij gewoon niet permitteren om dit boek niet te kopen en te lezen want dat zou echt een gemiste kans zijn! Door dit boek te lezen en de tips ook echt ter harte te nemen vergroot je volgens mij jouw kansen om van je bedrijf een echt succes te maken aanzienlijk.

Over Fred Rutgers

Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden