Door de gedurfde belofte ‘leer 2x zoveel omzet te maken via internet’ in combinatie met de award voor ‘bestverkochte managementboek 2016’ liggen de verwachtingen voor het boek Maak ze gek! op hoog niveau.
En eerlijk is eerlijk; wat mij betreft is dit boek zeer de moeite waard. In de basis zijn alle tips en trucs gericht op zelfstandig ondernemers maar de inhoud is minstens zo interessant voor marketingafdelingen van grotere bedrijven. De bottom line komt namelijk op hetzelfde neer: zorg ervoor dat je klanten weet te raken door ze aan te spreken op hun emotie.
Dat klinkt abstract maar Aartjan slaagt erin om dit concreet te maken. Met veel voorbeelden, tips en lijstjes beschrijft hij de mogelijkheden waar je aan zou kunnen denken. Soms zelfs iets té uitgebreid naar mijn smaak. Desalniettemin maakt dit het boek ook heel toegankelijk en begrijpelijk. Handig zijn de leerpunten aan het eind van ieder hoofdstuk.
Maak ze gek! kent voor mij vooral veel ‘oh ja!’ en ‘waarom heb ik dat zelf niet bedacht?’ momenten. Denk bijvoorbeeld aan het vragen van een testimonial aan je klanten. Aartjan bedoelt hier overigens iets anders mee dan de alombekende enquêtes en reviews. Veel bedrijven en ondernemers denken wel te weten wat hun klanten waarderen en waarom ze bij hen kopen. Maar echt in gesprek gaan met klanten, dat doen nog maar weinig ondernemers. Aartjan geeft een simpel vragenscript mee en met de antwoorden ben je volgens hem nog beter in staat om toekomstige klanten over de streep te trekken om bij jou te kopen.
Naast de ‘oh ja!’ momenten kent het boek ook echt verrassende inzichten. Aartjan legt bijvoorbeeld uit hoe ook wij de technieken kunnen toepassen die in de film- en reclameindustrie al jarenlang worden toegepast. Denken vanuit het probleem van de klant en dit vooral ook benoemen in je marketinguitingen. Of werken aan een storyline aan de hand van een ‘oerplot’ zoals hij dat noemt. Zelfs in te vullen door technische en financiële bedrijven, volgens Aartjan.
Hoewel ik Aartjans nieuwe visie waardeer, vraag ik me op sommige onderdelen wel af of dat zijn aanpak daadwerkelijk dé omzet zal leveren. In het kader van ‘storytelling’: om mij heen heb ik bijvoorbeeld diverse ondernemers zien starten met eigen blogs en vlogs die wegens gebrek aan inspiratie al na enkele weken weer ophouden te bestaan. Gelukkig voelt Aartjan deze kritische noot al aan door expliciet te vermelden dat het vertellen van verhalen alléén niet voldoende is. En ook daar heeft hij voldoende tips voor in dit boek.
Veel van de technieken die Aartjan toepast zijn herleid uit de principes van beïnvloedingsonderzoeker Cialdini. Niettemin vind ik dat de auteur het goed heeft gedaan om deze technieken toepasbaar te maken voor de individuele ondernemer. Zijn andere manier van kijken vergt wel het nodige lef van de ondernemer die zijn technieken wil toepassen. Tot slot zal de nodige creativiteit aangewend moeten worden om alle voorbeelden te vertalen naar het eigen bedrijf van de ondernemer of marketeer in kwestie.
NB: specifieke noot voor dit luisterboek; jammer dat het boek niet eenvoudig te kopiëren is naar je smartphone zodat je onderweg gemakkelijk kan luisteren. (Susanne heeft een iPhone, op Android speelt dit probleem niet - red.) Het nadeel van luisterboeken in het algemeen; je kunt niet even snel iets opzoeken, wat in dit specifieke boek met diverse opsommingslijstjes wel handig is.
Over Susanne Giesbers
Susanne Giesbers is werkzaam als online marketeer. Ze schrijft recensies op persoonlijke titel.