trefwoord
Breinleren: Effectiever leren met neurowetenschappelijke inzichten
Waarom onthouden we sommige informatie moeiteloos, terwijl andere kennis direct weer verdwijnt? Het antwoord ligt in ons brein. Breinleren combineert neurowetenschappelijke inzichten met praktische leerstrategieën om effectiever te leren en te ontwikkelen. Door te begrijpen hoe ons brein informatie verwerkt en opslaat, kunnen we leerinterventies ontwerpen die beter beklijven.
Wat is breinleren?
Breinleren is gebaseerd op wetenschappelijke kennis over hoe het brein informatie verwerkt en onthoudt. Het gaat over het toepassen van deze inzichten in onderwijs, trainingen en persoonlijke ontwikkeling. Breinleren maakt gebruik van kennis over neuroplasticiteit, neurale netwerken en hoe verschillende hersengebieden samenwerken tijdens leerprocessen. Door deze principes toe te passen, kunnen we effectiever leren en ontwikkelen.
Hedi van Alphen
Jacqui Halmans
Doe dit boek (begeleidersboek)
In 'Doe dit boek' combineren Hedi van Alphen en Jacqui Halmans transactionele analyse met breinleren. Het begeleidersboek biedt praktische toepassingen van neurowetenschappelijke inzichten, waaronder neuroplasticiteit en het opbouwen van neurale netwerken. Ideaal voor professionals die willen begrijpen hoe het brein optimaal leert.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Hedi van Alphen is een pionier op het gebied van breinleren. Als trainer en coach combineert ze neurowetenschappelijke inzichten met humor en creativiteit. Ze is gefascineerd door hoe het brein leert en helpt mensen om buiten gebaande paden te treden. Haar werk laat zien hoe breinleren in de praktijk tot betere resultaten leidt.
De vijf breinprincipes voor effectief leren
Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt dat effectief leren gebaseerd is op vijf fundamentele principes: veiligheid, voeding, emotie, verbinding en verwerking met transfer. Deze principes helpen ons te begrijpen waarom sommige leermethoden beter werken dan andere en hoe we optimale leeromstandigheden kunnen creëren.
Breinopeners - Breinkennis voor leren en ontwikkelen in organisaties
Ria van Dinteren
Het artikel 'Breinopeners - Breinkennis voor leren en ontwikkelen in organisaties' legt de vijf breinprincipes uit die cruciaal zijn voor effectief leren. Het beschrijft hoe veiligheid, voeding, verbinding, emotie en verwerking/transfer samen de basis vormen voor succesvolle leerinterventies in organisaties. Het artikel biedt praktische inzichten hoe deze principes toe te passen in een organisatiecontext.
Titia van der Ploeg
Training 2.0
In 'Training 2.0' onthult Titia van der Ploeg hoe trainers breinleren kunnen toepassen voor maximaal leerrendement. De I van haar IMPACT-model staat voor Intelligent leren, waarbij ze diepgaand ingaat op breinleren en praktische breintrucs (HAFZERK). Het boek biedt concrete handvatten om deze inzichten direct in trainingen te implementeren.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Veiligheid: de basis voor leren
Ons brein is primair gericht op overleven. Als we ons niet veilig voelen, krijgt het 'oude' brein (amygdala) de overhand en wordt het rationele deel van ons brein (neocortex) minder toegankelijk. Dit maakt dat we in een stressvolle of onveilige omgeving minder goed kunnen leren. Voor effectief leren is psychologische veiligheid daarom essentieel.
Praktijkgids voor breinleiderschap
Bert Peene
In 'Praktijkgids voor breinleiderschap' wordt het SCARF-model van David Rock besproken, dat vijf basiszekerheden voor het brein identificeert: Status, Certainty, Autonomy, Relatedness en Fairness. Het artikel laat zien hoe leidinggevenden dit model kunnen gebruiken om een veilige leeromgeving te creëren waarin medewerkers optimaal kunnen leren en ontwikkelen.
Jan-Dirk den Breejen MA, MSc
Drs. Nathalie Hazenberg MA
Ir. Anthony Meyer zu Schlochtern
Drs. Harriet Kuipers
De High Performance Organisatie, deel 2 - Mens, motivatie, talent en gedrag
In 'De High Performance Organisatie, deel 2' onderzoeken Harriet Kuipers en haar co-auteurs hoe organisaties effectiever kunnen worden door breinleren te integreren in hun ontwikkelingsstrategieën. Het boek legt uit hoe inzicht in de werking van het menselijk brein kan leiden tot betere leerresultaten en daarmee tot hogere prestaties van de organisatie als geheel.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
SPOTLIGHT: Drs. Harriet Kuipers
Als eigenaar van Breinwerk Opleidingsadviesbureau helpt Harriet Kuipers organisaties bij strategische vraagstukken rondom leren en ontwikkelen. Haar expertise in breinleren en mindfulness maakt haar tot een vooraanstaand expert op het gebied van brein-gebaseerde leerinterventies in organisaties.
Meer over Drs. Harriet Kuipers
Emotie en verbinding: waarom we onthouden wat we onthouden
Emoties spelen een cruciale rol bij het leren. Informatie die emotioneel betekenisvol is, wordt beter onthouden. Neurotransmitters als dopamine, serotonine en oxytocine helpen bij het versterken van neurale verbindingen. Daarnaast leren we beter wanneer we verbindingen kunnen leggen met bestaande kennis en wanneer we meerdere zintuigen gebruiken.
Leren wordt effectiever wanneer je alle zintuigen inzet. Het brein legt sterkere verbindingen als dezelfde informatie via verschillende kanalen binnenkomt. Herhaling, het activeren van emotie en het gebruik van beelden, geluiden en beweging zorgen samen voor optimale verankering van kennis.
Uit: Training 2.0
Breinopeners - Inzichten en praktische tips om hersenen te laten leren
Liesbeth Tettero
Het artikel 'Breinopeners - Inzichten en praktische tips om hersenen te laten leren' bespreekt het belang van emotie bij leren. Het legt uit waarom informatie die aan emoties gekoppeld is beter wordt onthouden en biedt praktische tips zoals het organiseren van een 'songfestival' tijdens trainingen om het brein te stimuleren en leerresultaten te verbeteren.
Breinleren in de praktijk: van theorie naar toepassing
De kennis over breinleren krijgt pas echt waarde wanneer we deze kunnen toepassen in de praktijk. Zowel in het onderwijs als in organisaties kunnen breinleren-principes worden geïntegreerd in dagelijkse leeractiviteiten. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met zowel de wetenschappelijke basis als de praktische toepasbaarheid.
Lia Bijkerk
Titia van der Ploeg
Aan het werk met Actiekaarten!
Het praktische 'Aan het werk met Actiekaarten!' van Lia Bijkerk en Titia van der Ploeg is gebaseerd op breinleerprincipes zoals herhaling en het stimuleren van emotie. De actiekaarten zijn ontwikkeld om leren interactief en betekenisvol te maken, precies wat het brein nodig heeft om informatie goed te verwerken en op te slaan.
Spel bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
In 10 stappen effectieve trainingen
In 'In 10 stappen effectieve trainingen' leert Joyce Marijnissen ons dat kennis over breinleren de effectiviteit van trainingen aanzienlijk verbetert. Vooral stap 7 toont hoe breinprincipes het leren bevorderen: introduceer nieuwe kennis in kleine stappen, zorg voor emotionele betrokkenheid, en bouw bewust herhaling in om verbindingen in het brein te versterken.
Kritische kanttekeningen bij breinleren
Hoewel breinleren waardevolle inzichten biedt, is er ook kritiek. Sommige principes worden gezien als 'oude wijn in nieuwe zakken' - pedagogische inzichten die nu met een neurowetenschappelijk sausje worden gepresenteerd. Bovendien bestaat het risico van oversimplificatie van complexe neurowetenschappelijke concepten, wat kan leiden tot 'neuromythes'.
Tjip de Jong
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
In '1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing' neemt Tjip de Jong een kritische houding aan tegenover breinleren. Hij wijdt een hoofdstuk aan het 'ontmaskeren' van breinleren als grotendeels oude pedagogische inzichten in een modern jasje. Dit boek biedt een belangrijke nuancering in het soms te enthousiaste veld van breinleren.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis
SPOTLIGHT: Tjip de Jong
Tjip de Jong plaatst als adviseur en onderzoeker belangrijke kritische kanttekeningen bij breinleren. Zijn proefschrift over sociale netwerken, leerprocessen en innovatie geeft hem een uniek perspectief. De Jong pleit voor een speelse benadering van organisatieontwikkeling, waarbij ervaringsleren centraal staat in plaats van overmatig plannen en ontwerpen.
Meer over Tjip de Jong
Neuromythes ontrafeld
Er bestaan verschillende misvattingen over hoe het brein leert. Zo wordt soms beweerd dat mensen ofwel 'linker-' ofwel 'rechterbreindominant' zijn, of dat we slechts 10% van ons brein gebruiken. Dergelijke neuromythes kunnen leiden tot ineffectieve leerinterventies. Het is daarom belangrijk om breinleren te baseren op gedegen wetenschappelijk onderzoek.
Ria van Dinteren: ‘Ons brein is de motor voor verandering en gedrag’
Ria van Dinteren
In het artikel 'Ria van Dinteren: Ons brein is de motor voor verandering en gedrag' wordt gesproken over het belang van het bestrijden van neuromythes. Van Dinteren werkt samen met wetenschappers wereldwijd aan het ontzenuwen van misvattingen over het brein, om zo de kwaliteit van breinleren-interventies te verbeteren en te zorgen dat deze gebaseerd zijn op correcte wetenschappelijke inzichten.
Breinleren in het onderwijs: van theorie naar klaslokaal
In het onderwijs kan breinleren helpen om effectievere leeromgevingen te creëren. Door rekening te houden met hoe het brein informatie verwerkt, kunnen docenten hun lessen zodanig inrichten dat leerlingen optimaal kunnen leren. Dit betekent onder andere aandacht voor afwisseling, emotionele betrokkenheid en het creëren van betekenisvolle leerervaringen.
Martie Slooter
De zes rollen van de leraar
Martie Slooter's 'De zes rollen van de leraar' integreert breinleren en geheugenwerking als wetenschappelijke onderbouwing voor effectief lesgeven. Het boek helpt docenten begrijpen hoe ze de verschillende rollen kunnen inzetten om optimaal aan te sluiten bij de manier waarop het brein van leerlingen leert, met concrete handvatten voor de dagelijkse onderwijspraktijk.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Toekomst van breinleren: nieuwe ontwikkelingen
Het veld van breinleren blijft zich ontwikkelen naarmate we meer te weten komen over het menselijk brein. Nieuwe onderzoekstechnieken en -resultaten verfijnen onze kennis en bieden nieuwe mogelijkheden voor het optimaliseren van leerprocessen. Tegelijkertijd groeit het besef dat breinleren geen wondermiddel is, maar één van de vele perspectieven die kunnen bijdragen aan effectiever leren en ontwikkelen.
Saskia Schepers
Als alle breinen leren
In 'Als alle breinen leren' pleit Saskia Schepers voor breinvriendelijker onderwijs dat rekening houdt met neurodiversiteit. Het boek bouwt voort op haar eerdere werk over neurodiversiteit op de werkplek en laat zien hoe we door rekening te houden met verschillende 'typen' breinen effectievere leeromgevingen kunnen creëren voor iedereen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Conclusie: breinleren als waardevolle aanvulling
Breinleren biedt waardevolle inzichten die kunnen helpen bij het ontwerpen van effectievere leerinterventies. Door te begrijpen hoe ons brein informatie verwerkt en opslaat, kunnen we leerprocessen optimaliseren. Hoewel breinleren geen wondermiddel is en kritisch bekeken moet worden, kan het een belangrijke aanvulling zijn op bestaande leertheorieën en -praktijken. De combinatie van neurowetenschappelijke inzichten met praktische toepasbaarheid maakt breinleren tot een krachtig instrument voor iedereen die betrokken is bij leren en ontwikkelen.
De bestsellers
-
€ 24,99
-
€ 34,95
-
€ 15,00
-
€ 29,00
-
€ 28,00