Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Professionele Leergemeenschap: Samen Leren en Groeien in het Onderwijs

Een professionele leergemeenschap (PLG) is een krachtige samenwerkingsvorm waarin onderwijsprofessionals structureel samenwerken aan het verbeteren van onderwijs en leerresultaten. In een tijd waarin het onderwijs voor grote uitdagingen staat, biedt de PLG een veelbelovend organisatiemodel dat gefundeerd is op vertrouwen, verbinding en collectief leren.

Maarten Bruns Martin Bruggink
Starten met een Professionele LeerGemeenschap
Voor wie wil starten met een professionele leergemeenschap biedt het boek van Maarten Bruns en Martin Bruggink concrete handvatten. Ze beschrijven een methodiek die je helpt om de eerste stappen te zetten in het opzetten en begeleiden van een PLG in je onderwijsorganisatie.
Boek bekijken
€ 33,00
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Wat is een professionele leergemeenschap?

In een professionele leergemeenschap werken leraren niet geïsoleerd maar samen aan het verbeteren van het leerproces. Het is een cultuur waarin professionals continu onderzoeken hoe ze hun onderwijs kunnen versterken, kennis delen en elkaar feedback geven om betere leerresultaten te behalen. De kern van een PLG ligt in het samen leren, reflecteren en innoveren.

Richard Dufour Michael Fullan
De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG
In 'De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG' onthullen Michael Fullan en Richard Dufour hoe je een professionele leergemeenschap implementeert op systeemniveau. Ze bespreken de cruciale rol van leiderschap bij het creëren van een cultuur waarin leraren samen leren en verbeteren.
Boek bekijken
€ 33,00
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

SPOTLIGHT: Maarten Bruns

Maarten Bruns is een pionier op het gebied van professionele leergemeenschappen. Met zijn achtergrond als trainer en productontwikkelaar heeft hij baanbrekend werk verricht in het implementeren van PLG's en agile werken in het onderwijs. Zijn praktijkervaring maakt hem tot een belangrijke stem in dit vakgebied. Meer over Maarten Bruns

Auteurs die schrijven over 'professionele leergemeenschap'

De meerwaarde van een professionele leergemeenschap

Professionele leergemeenschappen bieden een antwoord op de complexe uitdagingen in het onderwijs. Ze doorbreken het traditionele isolement waarin veel docenten werken en creëren een cultuur van continue verbetering. Onderzoek toont aan dat scholen die functioneren als PLG betere leerresultaten behalen en dat docenten meer professionele groei ervaren.

Lesson study
Peter de Roode
In het artikel 'Lesson study' wordt een concrete methode beschreven die perfect past binnen een professionele leergemeenschap. Deze uit Japan afkomstige aanpak laat docenten samen lessen ontwerpen, observeren en verfijnen. De focus ligt niet op het functioneren van de leerkracht maar op het leren van de leerling.
Een effectieve professionele leergemeenschap is gebaseerd op Rijnlandse principes van vertrouwen en samenwerking. Het biedt een kansrijk organisatiemodel voor scholen om te kunnen inspelen op maatschappelijke veranderingen en verbetering van het leerproces. Uit: Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs

Leiderschap binnen een professionele leergemeenschap

Een succesvole PLG vraagt om een andere vorm van leiderschap. In plaats van traditioneel hiërarchisch leiderschap is er sprake van gespreid leiderschap, waarbij expertise en verantwoordelijkheid worden gedeeld binnen het team. Schoolleiders faciliteren en begeleiden het leerproces in plaats van te sturen en controleren.

Anje Ros Brigit van Rossum
Kwaliteit door gespreid leiderschap
In 'Kwaliteit door gespreid leiderschap' beschrijven Anje Ros en Brigit van Rossum hoe professionele leergemeenschappen een belangrijk voertuig zijn voor gespreid leiderschap en collectief leren. Hun praktische voorbeelden tonen hoe succesvolle PLG's gedijen in een omgeving van gedeelde verantwoordelijkheid.
Boek bekijken
€ 39,00
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
Het artikel 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen' benadrukt het belang van een gezamenlijke visie op leren binnen een professionele leergemeenschap. Door regelmatig met elkaar in gesprek te gaan over wat leren betekent, ontstaat meer betrokkenheid en welbevinden bij zowel leerlingen als onderwijsprofessionals.

Reflectie als sleutel tot professionele groei

Een essentieel onderdeel van een professionele leergemeenschap is de capaciteit tot professionele reflectie. Door systematisch te reflecteren op het eigen handelen en dat van collega's, kunnen onderwijsprofessionals hun praktijk verbeteren en van elkaar leren.

Professioneel reflecteren is een enorme klus
Bert Peene
Het artikel 'Professioneel reflecteren is een enorme klus' laat zien dat reflectie binnen een professionele leergemeenschap niet simpelweg draait om zelfinzicht, maar om het systematisch onderzoeken van professioneel handelen. Deze diepgaande vorm van reflectie vraagt tijd en ruimte, maar leidt tot wezenlijke professionele groei.
John Hattie Raymond Smith
10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken
John Hattie en Raymond Smith bieden in '10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken' praktische handvatten voor schoolleiders om professionele leergemeenschappen te faciliteren. Ze laten zien hoe leiders reflectieprocessen kunnen structureren en ondersteunen.
Boek bekijken
€ 42,00
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Spotlight: John Hattie

Professor John Hattie is wereldwijd bekend om zijn grondige onderzoek naar 'wat werkt' in het onderwijs. Zijn meta-analyses tonen aan dat docenten die samen hun impact op leerlingen onderzoeken - zoals binnen een professionele leergemeenschap - een bijzonder groot effect hebben op de kwaliteit van onderwijs.

Van theorie naar praktijk: PLG implementeren

Het implementeren van een professionele leergemeenschap is een proces dat tijd en commitment vraagt. Het is meer dan een incidentele samenwerking; het vereist een cultuurverandering waarin samenwerking, onderzoek en professionele ontwikkeling centraal staan.

Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs Een cruciale les uit 'Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs' is dat het opbouwen van een professionele leergemeenschap vraagt om drie kernwaarden: vertrouwen tussen alle betrokkenen, sterke verbindingen binnen en buiten het team, en erkenning en ontwikkeling van ieders vakmanschap.
Professioneel reflecteren - 'Must read voor coaches'
Thomas Cech
In 'Professioneel reflecteren - Must read voor coaches' wordt het belang benadrukt van kwalitatief hoogstaande reflectie binnen professionele leergemeenschappen. Het artikel maakt duidelijk dat goede reflectie leidt tot twee belangrijke resultaten: beter leren van werkervaringen én het werk zelf beter uitvoeren.

Professionele identiteit in een leergemeenschap

Binnen een professionele leergemeenschap ontwikkelen professionals niet alleen hun vaardigheden, maar ook hun professionele identiteit. Ze onderzoeken wie ze zijn en willen zijn als professional, en hoe ze zich verhouden tot hun vak, collega's en de bredere context.

Stevig (leren) staan - Aan de slag met professionele identiteit in beroep en opleiding
Manon Ruijters, Gerritjan van Luin
Het artikel 'Stevig (leren) staan' beschrijft hoe het werken aan professionele identiteit een essentieel onderdeel is van een krachtige leergemeenschap. Het helpt professionals om stevigheid te ontwikkelen, zodat ze standvastig én flexibel kunnen zijn temidden van continu veranderende omstandigheden.

Spotlight: Anje Ros

Dr. Anje Ros is een vooraanstaand expert op het gebied van leiderschap en innovatie in het onderwijs. Als lector Leren en Innoveren doet zij onderzoek naar toekomstgericht onderwijs en heeft zij talrijke scholen begeleid bij het ontwikkelen van professionele leergemeenschappen en innovatieve onderwijsconcepten.

De toekomst van professionele leergemeenschappen

In een snel veranderende onderwijswereld worden professionele leergemeenschappen steeds belangrijker. Ze bieden een flexibel kader waarbinnen professionals kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen, terwijl ze tegelijkertijd een stevige basis behouden in gedeelde waarden en doelen.

Desiree Bierlaagh: ‘De kunst is professional te blijven’
Desiree Bierlaagh
Het artikel 'De kunst is professional te blijven' benadrukt dat het in deze tijd van snelle veranderingen niet zozeer de kunst is om professional te worden, maar om het te blijven. Professionele leergemeenschappen spelen hierin een cruciale rol door ruimte te bieden voor continue ontwikkeling en het gezamenlijk verkennen van nieuwe uitdagingen.

Conclusie: Samen sterker in het onderwijs

Een professionele leergemeenschap biedt een krachtig antwoord op de uitdagingen in het hedendaagse onderwijs. Door samen te werken, te leren en te reflecteren kunnen onderwijsprofessionals hun praktijk continu verbeteren. Dit vraagt om tijd, vertrouwen en een gezamenlijke visie, maar de beloning is groot: betere leerresultaten voor leerlingen én meer professionele voldoening en groei voor leraren. De professionele leergemeenschap is niet zomaar een organisatiemodel; het is een cultuur van samen leren die het hart vormt van toekomstgericht onderwijs.

Boeken over 'professionele leergemeenschap' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'professionele leergemeenschap'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden